شناسهٔ خبر: 67900526 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

محمدباقر قالیباف: شاخص‌های رهبر انقلاب برای کابینه نظرات دولت و مجلس را به هم نزدیک می‌کند

آنچه می‌خوانید متن گفت‌وگوی تفصیلی رسانه KHAMENEI.IR با دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی است که یک روز پیش از تنفیذ رئیس‌جمهور چهاردهم و به مناسبت دیدار هفته‌ گذشته‌ مجلس دوازدهم با رهبر انقلاب اسلامی انجام شده است.

صاحب‌خبر -

 عرض سلام و ادب خدمت شما جناب آقای دکتر قالیباف. در دیدار اخیر شما و نمایندگان محترم مجلس با رهبر انقلاب، معظم‌له بر همکاری و تعامل سازنده مجلس با دولت آینده و رئیس‌جمهور منتخب تأکید کردند. مجلس شورای اسلامی و جنابعالی به‌عنوان رئیس‌مجلس دوازدهم برای این موضوع چه تدابیر و برنامه‌ای را در دستور کار خودش دارد؟
 بسم الله الرّحمن الرّحیم. عرض سلام دارم خدمت مخاطبان عزیز. یکی از موضوعات مهم امروز برای کشور و به‌ویژه برای مردم عزیزمان این است که دولت جدید - دولت چهاردهم - و مجلس جدید - مجلس دوازدهم - برای کار و زندگی مردم چه برنامه‌ای دارند. به‌خاطر حادثه‌ تلخ شهادت شهید رئیسی و همراهان ایشان، تشکیل دولت و مجلس هم‌زمان شد. در گذشته، بین دولت و مجلس دو سال فاصله بود - البته معایبی داشت و محاسنی که من نمی‌خواهم وارد این بحث شوم - ولی الان مجلس دوازدهم در هفتم خرداد کار خودش را آغاز کرده و دولت هم در ابتدای مردادماه در این هفته، با مراسم  تنفیذ رهبر معظم انقلاب و نیز پس از مراحل قانونی، کار رسمی خودش را شروع خواهد کرد.
یک از ویژگی منحصربه‌فردی که وجود دارد این است که تصویب برنامه‌ پنج‌ساله‌ هفتم که امسال سال اولش است، هم‌زمان شده با سال اول مجلس و سال اول دولت چهاردهم؛ یعنی حاکی از یک انسجام در زمان و محتوا است. به چه معنا؟ به معنایی که ما یک برنامه‌ پنج‌ساله‌ای در پیش داریم که این برنامه تصویب و ابلاغ شده و در تعاملات دولت و مجلس و همه‌ نهادهای دیگر، امروز مهم‌ترین سند و عالی‌ترین سندی که در اختیار است و باید انجام شود، برنامه‌ هفتم است که منطبق با سیاست‌های کلان ابلاغی رهبر انقلاب است و در مجمع تشخیص مصلحت وضع و تصویب شده و توسط حضرت آقا اصلاح صورت گرفته، ابلاغ شده و مبنای کار است؛ لذا اگر حرف از همکاری و تعامل می‌زنیم، طبیعتا مهم‌ترین بحث این است که ما بر محور برنامه‌ مشخص و مصوبی حرکت کنیم که امروز برنامه‌ هفتم است.
 
 جناب آقای دکتر قالیباف! رهبر انقلاب از یک سو بر سرعت گرفتن تشکیل دولت و استقرار کابینه‌ جدید تأکید کردند و از یک سو در همین دیداری که اشاره کردید، دوازده معیار را برای تعیین اعضای کابینه بیان فرمودند. جمع این دو موضوع سرعت و دقت روی این معیارها، هم برای دولت و هم برای مجلس ـ به‌عنوان نهادی که باید وزرا را بررسی کند و به آن‌ها رأی اعتماد بدهد ـ چطور امکان‌پذیر است؟
حق این است که ما حتما بین دقت و سرعت، تعادلی را برقرار کنیم. البته می‌دانید که اینجا خود قانون مشخص کرده؛ یعنی قانون آیین‌نامه‌ داخلی می‌گوید که درست بعد از روز سه‌شنبه نهم مردادماه که روز تحلیف است، از همان روز و تاریخ، دولت مکلف است حداکثر ظرف دو هفته کابینه‌‌ خودش را به مجلس معرفی کند. پس قانون مشخص کرده که حداکثر دو هفته زمان داریم؛ یعنی اگر دولت آمادگی داشته باشد که همان روز تحلیف هم هم‌زمان کابینه را معرفی کند، از جهت قانونی می‌تواند، ولی نهایتا باید بیش از پانزده روز زمان نبرد.
طبیعتا این بستگی به آمادگی دولت دارد که تا چه زمانی بتواند وزرای پیشنهادی را معرفی کند. البته دولت مقدماتی را از قبل فراهم کرده و دارد بررسی می‌کند ـ که جناب آقای دکتر پزشکیان این‌ها را توضیح دادند ـ جلساتی هم در این زمینه بوده است.

 آقای دکتر قالیباف! حفظ آرامش و جلوگیری از تنش و التهاب، به خصوص در سطوح عالی مدیریتی نظام، از جمله‌ مطالبات رهبر انقلاب از ارکان مختلف نظام است. در شرایط فعلی، تدبیر شما به‌عنوان ریاست مجلس و یکی از قوای نظام، برای پاسخ به این مطالبه چیست؟
مجلس شورای اسلامی یا همه‌ پارلمان‌هایی که در دنیا هست، مرکز تضارب آرا است، مرکز دیدگاه‌ها و نظرات متفاوت است. اگر آنجا اختلاف‌نظر و اختلاف‌سلیقه‌ای پیش می‌آید، اساسا این‌گونه است که موافق و مخالف با هم صحبت می‌کنند و این یک امر طبیعی است. منتها آنچه ما باید به آن دقت کنیم، یکایک نمایندگان باید به آن توجه کنند و از مجلس شورای اسلامی و تریبون مجلس شورای اسلامی که بلندترین منبر جمهوری اسلامی است انتظار می‌رود ـ مجلس شورای اسلامی جایی است که همه‌ صحبت‌ها، همه‌ حرف‌ها، همه‌ نظرات، به صورت مستقیم و زنده پخش می‌شود و همه‌ دنیا این‌ها را می‌شنوند ـ رعایت اخلاق است که اساس کار است.
البته گاهی تنش‌هایی هم پیش می‌آید که دیده‌اید در بعضی از پارلمان‌های دنیا حتی به برخورد فیزیکی هم می‌رسد! این‌ها مخصوصا برای جمهوری اسلامی اصلا پسندیده نیست؛ لذا من اینجا تفکیک می‌کنم بین نظرات متفاوت و بی‌اخلاقی‌ها. حتی ممکن است در گفت‌وشنودهایی که شکل می‌گیرد، نظرات خیلی با هم متفاوت باشد، بعضی‌ها بپسندند، بعضی‌ها نپسندند؛ این‌ها امری طبیعی در مجلس است و شاید زیبایی‌های مجلس در همین‌ها است که نهایتا وقتی رأی گرفته می‌شود، همه‌ این حرف‌ها به یک نتیجه‌ نهایی می‌رسد؛ چه رأی بیاورد، چه رأی نیاورد، پایان همه‌ آن حرف‌هایی است که زده شده؛ اگر رأی آورد، قانون می‌شود و برای همان‌هایی که مخالف بودند لازم‌الاجرا است؛ اگر هم رأی نیاورد، قانون نیست و می‌گذرد. ولی اگر این گفت‌وشنودها و این نظرات موافق و مخالف از مسیر خودش خارج شود و خدای نکرده موضوعاتی مطرح شود که در چارچوب ضوابط و مقررات مجلس نباشد یا توهین‌آمیز باشد و رعایت اخلاق و ادب نشود، این‌ها حتما اشکال است.

 رهبر انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان، یک‌بار دیگر از قانون «اقدام راهبردی» نام بردند و آن را مجددا تأیید کردند. لطفا درباره‌ چگونگی، چرایی و اثرات این قانون یک مقدار توضیح بفرمایید، زیرا در مجلس قبل و دوره‌ شما بود که این قانون طراحی و تصویب شد.
بله، یک توضیح دقیق می‌دهم.‌ اولا در شورای عالی امنیت ملی چند جلسه ‌در رابطه با مسائل مربوط به برجام و مسائل هسته‌ای صحبت شد و این شورا مصوبه‌ای داشت که این مصوبه چند بند داشت؛ بند هفتم آن مصوبه این بود که مجلس شورای اسلامی قانونی را در حوز‌ه‌ مسائل هسته‌ای تصویب کند که به همان تعبیر رهبر انقلاب، دست دولت را در این زمینه پُر کند تا در میز مذاکرات و بحث‌هایی که دارند، بتوانند با قدرت بیشتری پیش بروند.
شما نگاه کنید، همین الان هیأت‌هایی که می‌آیند در همین نشست‌های پنج به علاوه‌ یک و چندجانبه صحبت می‌کنند، موضوعات که به جای مشخصی می‌رسد، آن‌ها می‌گویند این مصوبه‌ کنگره‌ ما است، ما اختیار نداریم خلاف مصوبه‌ کنگره عمل کنیم، نمی‌توانیم تغییر بدهیم، در اختیار ما نیست، ما اینجا به شما قول هم نمی‌توانیم بدهیم که آیا کنگره این را بپذیرد یا نپذیرد. این یک فرصتی است برای طرف مقابل و همه‌ دنیا از این استفاده می‌کنند. در حقیقت، قانون «اقدام راهبردی» همین ریل‌گذاری را کرد و دست مذاکره‌کنندگان را پُر کرد.
این جنبه‌ عمومی بحث بود؛ ولی به صورت خاص، اگر شما یادتان باشد، در دوره‌ قبلی که ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برنده شد و آمد دولت را به دست گرفت، از برجام خارج شد. عکس‌العمل دولت ما در آن مقطع چه بود؟ همان لحظه‌‌ اول خارج نشد، یک هفته فرصت داد، گفت بعد از یک هفته تصمیم می‌گیریم و اعلام می‌کنیم. یک هفته بعد دیدیم تصمیم نگرفت، دو هفته بعد هم تصمیم نگرفت، دو ماه بعد هم تصمیم نگرفت؛ یعنی آمریکا یک‌طرفه از برجام خارج شد و به هیچ تعهد خودش عمل نکرد، در‌حالی‌که ما همه‌ تعهدات خودمان را اجرا کرده بودیم؛ لذا دولت در یک وضع انفعالی به سر می‌برد.

 آقای قالیباف! ما روز پنج‌شنبه خدمت آقای پزشکیان بودیم و با ایشان مصاحبه کردیم. در آن مصاحبه، آقای پزشکیان گفتند که از جریان‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی، خواسته‌اند که پیشنهادها و گزینه‌های خودشان برای کابینه‌ جدید را به ایشان معرفی کنند. می‌خواهیم بدانیم که آیا این درخواست از شما هم شده و آیا شما هم گزینه‌هایی را به ایشان معرفی کرده‌اید یا نه؟
 کار خوبی که آقای دکتر پزشکیان کردند این بود که به همه‌ گروه‌های سیاسی، به همه‌ بخش‌های خصوصی و نهادهایی که نمایندگی می‌کردند بخش خصوصی را ـ نهادهای عمومی غیردولتی ـ این پیشنهادها را داده‌اند و از آن‌ها خواسته‌اند. البته نامه‌ای را برای من هم نوشتند ـ به شخص من؛ نه به‌عنوان رئیس مجلس ـ ولی من طبیعتا به‌خاطر جایگاه حقوقی‌ که دارم، هیچ موقع نه لیستی فرستادم که افرادی را پیشنهاد داده باشم، نه سر این موضوع به صورت مصداقی صحبت کرده‌ایم؛ من در صحبتم هم به این موضوع اشاره کردم.
وقتی که ایشان نظرات همه را بگیرند و جمع‌بندی کنند، طبیعتا به تعدادی از افراد می‌رسند و ممکن است در خصوص هر کدام از وزرا، تعدادی گزینه‌ مشخص بر اساس آن شاخص‌ها باشد؛ بدون شک، آن موقع حتما بحث‌های جدی‌ بین مجلس و دولت شکل می‌گیرد که تصمیم نهایی آنجا گرفته می‌شود تا با توافق بتوانند بیایند و همه‌ کابینه ان‌شاءالله بتواند از مجلس رأی اعتماد خودش را بگیرد و بدون نبودن وزیری کار در دولت شروع شود. فکر می‌کنم این زمینه بین مجلس و دولت وجود دارد و  در روزهای آینده این کار رقم بخورد.

 زمان ارائه فهرست پیشنهادی‌شان را هم با شما مطرح کرده‌اند؟
 ما همین شنبه‌ قبل که صحبت کردیم و همین امروز هم باز با هم جلسه داریم، سر این موضوع صحبت می‌کنیم. همه‌ تلاش ایشان این است که زودتر از آن پانزده روز انجام شود. من گفتم از روز سه‌شنبه، ایشان دو هفته فرصت دارند؛ ولی اراده‌ خودشان بر این است که از این زمان، حداکثری استفاده نکنند، حداقلی‌ استفاده کنند و در کمترین روزها ان‌شاءالله آن را ارائه بدهند.

 سوال آخر هم اینکه شاید مردم دوست داشته باشند بدانند در جلسات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی با رئیس‌جمهور منتخب، قبل از تنفیذ و تحلیف، چه چیزهایی می‌گذرد. ما خدمت آقای پزشکیان هم که رفته بودیم، گفتند آقای دکتر قالیباف اینجا رفت‌وآمد دارند و روابط هم خیلی حسنه است.
 بله، آشنایی ما با آقای دکتر پزشکیان بیش از دو دهه است. زمانی که ایشان معاون وزیر بودند و بعد هم وزیر بهداشت و درمان شدند، آن زمان بنده مسئولیت نیروی انتظامی را داشتم و در دولت ارتباطات نزدیکی وجود داشت. بعد هم ایشان در مجلس بودند، باز ما در مجلس ارتباط داشتیم؛ مخصوصا در چهار سال گذشته هم که ایشان در مجلس بودند، من هم در مجلس بودم، ارتباط‌هایمان به هم بسیار نزدیک است. یک ویژگی‌ که جناب آقای پزشکیان دارند این است که واقعا هیچ وابستگی حزبی ندارند.
ممکن است ایشان یک اندیشه داشته باشند، یک نگاه داشته باشند، یک رویکرد داشته باشند که آن رویکرد هم بیشتر رویکرد عدالت‌خواهی و صداقت و صمیمیت و ویژگی‌های خودشان است ـ که واقعا ویژگی‌های بسیار تحسین‌برانگیزی است ـ و شاید یک سلیقه‌ای هم داشته باشند؛ ولی ایشان واقعا قیدوبند حزبی ندارند و با موضوعات هم آشنایی دارند، مخصوصا با برنامه‌ هفتم. سر این موضوعات، مرتب با هم صحبت می‌کنیم. البته بعضی اوقات حتی روی نفرات هم به صورت کلی بحث می‌شود. البته از وقتی ایشان منتخب شدند، ما جلسات سران را که سه‌ نفره همیشه برگزار می‌شود، از همان روز اول برقرار کردیم. همین امروز هم که شنبه است، باز ما جلساتمان را داریم. ما الان در اینجا بیشتر به اولویت‌ها داریم توجه می‌کنیم؛ اینکه چالش‌های مهم ما کجا است و چه کاری باید انجام دهیم.
مهم‌ترین موضوعی که داریم این است که در کشور باید تولید ثروت اتفاق بیفتد؛ همه‌ حرف‌هایی که می‌زنیم، اگر کیک اقتصاد بزرگ‌تر نشود، مشکلات ما حل نمی‌شود. لذا متمرکز به این بحث‌ها هستیم که کار را برنامه‌ هفتم هم برای ما مشخص کرده؛ باید ببینیم در برنامه‌ هفتم، کدام اولویت را باید شروع کنیم که همه با آن توافق کنند و این کار را انجام بدهیم. امیدوارم و مطمئن هم هستم که ان‌شاءالله با شروع کابینه و آغاز کار، بتوانیم پرشتاب‌تر در حل مشکلات گام برداریم که مردم ما بعد از این سختی‌هایی که امروز شاهدش هستند، ان‌شاءالله بتوانند آن آسایش و آرامش را پیدا کنند.

نظر شما