شناسهٔ خبر: 67898377 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

اجرای شگفت‌انگیز سلین دیون تحسین جهانی را در پی داشت

پرواز ققنوس از پاریس

دنیای اقتصاد : افتتاحیه المپیک پاریس دو چهره داشت، چهره‌‌ای زشت و سیاه و چهره‌ای زیبا و روشن. این افتتاحیه شاید پرحاشیه‌ترین و واکنش‌برانگیزترین افتتاحیه در ادوار المپیک باشد. در این میان واکنش‌های تحسین‌برانگیز درباره اجرای سلین دیون، خواننده برجسته کانادایی، در این مراسم در دو روز گذشته مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت. سلین در این مراسم آهنگ «ترانه عشق» را بازخوانی کرد، آهنگی که پیش از این توسط اسطوره موسیقی فرانسه، ادیت پیاف، اجرا شده بود.

صاحب‌خبر -

این اولین اجرای زنده سلین دیون در چهار سال گذشته و یک سال و نیم پس از تشخیص بیماری کمتر‌شناخته‌شده «سندرم استیف - پرسن» (SPS) بود. این بیماری، عارضه‌ای عصبی است که باعث گرفتگی شدید عضلات می‌شود. این ستاره کانادایی در دسامبر ۲۰۲۲ در ویدئویی در اینستاگرام گفت: «مدت زیادی است که با مشکلات سلامتی روبه‌رو هستم. تشخیص داده‌اند که من به یک اختلال عصبی بسیار نادر مبتلا شده‌ام.» بعد از اعلام این خبر غم‌انگیز، سلین دیون بقیه کنسرت‌های تور جهانی خود را لغو کرد و از آن زمان به‌ندرت در انظار عمومی ظاهر شد.

انتشار فیلم‌های ناامیدکننده

در طول دو سال گذشته ویدئوهای متعدد و ناراحت‌کننده‌ای از سلین دیون منتشر می‌شد که او را در شرایطی نامناسب نشان می‌داد. سلین در این مدت یکسره رنگ به رو نداشت و با افسردگی دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد. او البته به‌زودی تحت درمان قرار گرفت، با‌‌این‌حال همچنان وضعیت سلامت نامشخص و پیچیده‌ای داشت. سلین ۵۶ساله که به «ملکه تصنیف‌های عاشقانه» شناخته می‌شود، در ماه ژوئن سال جاری به بی‌بی‌سی گفته بود که برای «بازسازی» صدایش تحت درمان است و به‌زودی به صحنه‌ها بازخواهد گشت. البته هیچ‌کس این حرف او را باور نکرد. آخرین ویدئویی که از این خواننده معروف منتشر شد، با تیتر «تشنج ۱۰دقیقه‌ای سلین دیون» در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد. این ویدئو حدود یک ماه پیش در میان  مخاطبان موسیقی دست به دست شد و کسی فکرش را نمی‌کرد تنها یک ماه بعد، سلین روی صحنه در برابر چشم میلیون‌ها مخاطب ترانه‌ای دشوار از یک خواننده فرانسوی را بازخوانی کند. اجرای پرقدرت آهنگ کلاسیک (L&#۳۹;Hymne à l&#۳۹;Amour) (سرود عشق)از ادیت پیاف، خواننده برجسته تاریخ موسیقی فرانسه، نشانه‌ای دلگرم‌کننده‌ بود که نشان می‌داد درمان موثر بوده است.

اجرا در پای ایفل

سلین دیون روز سه‌شنبه و تنها سه روز قبل از افتتاحیه رسمی بازی‌های المپیک وارد پاریس شد. البته حضور او در این رویداد چندان هم غافلگیرکننده نبود، زیرا او قبلا در مصاحبه با مجله «وُگ» فرانسه به حضورش در پاریس اشاره کرده و گفته بود: «می‌خواهم که دوباره برج ایفل را ببینم.» در واقع هیچ‌کسی نمی‌دانست که افتتاحیه قرار است با حضور و البته آواز سلین افتتاح شود.

اما قرار بود که این اتفاق، عجیب‌و غیرمنتظره باشد. قرارداد پیش از اینها امضا شده بود و در سکوت کامل خبری،‌ تمرین‌ها و آماده‌سازی‌ها انجام شده بود تا خواننده معروف، بدون هیچ حاشیه و تنشی، خود را از نظر جسمی، روحی و صوتی برای این چالش آماده کند. این سکوت خبری به او اجازه داد که به خودش فشار نیاورد و همچنین این امکان را برای او فراهم کند که در صورت پیشرفت بیماری یا عدم توانایی لازم از حضور در این رویداد جهانی عقب‌نشینی کند.

البته به نظر می‌رسد انتشار برخی ویدئوهای اخیر از او درباره وضعیت بد جسمانی‌اش، به نوعی، اغراق در  ماجرا بوده است. در این اجرا که در برج ایفل و زیر حلقه‌های المپیک انجام شد،‌ سلین دیون را تنها یک نوازنده پیانو همراهی می‌کرد. اما در برابرش بیش از ۳۰۰هزار تماشاگر و ۶۸۰۰ ورزشکار نشسته بودند.

واکنش‌ها به اجرای سلین دیون

تا روز گذشته ده‌ها میلیون نفر از دوستداران موسیقی در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های مختلف اشتراک‌گذاری ویدئو، ‌به ویدئوی اجرای سلین دیون در این مراسم واکنش نشان داده و از آن تمجید کرده‌اند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، گفته است که او «یک نماد کانادایی و یک استعداد باورنکردنی است و برای حضورش در آن مکان بر مشکلات زیادی غلبه کرد.» ترودو افزود: «خیلی خوب است که دوباره می‌بینم در حال آواز خواندن هستید.»

لورا پاوسینی، خواننده ایتالیایی، هم گفت: «همان‌طور که به صدای سلین دیون عزیزم گوش می‌دادم و او را می‌دیدم،‌ دست‌هایم می‌لرزید و چشمانم پر از اشک شده بود.»

خیلی‌ها انتظار حضور او را در مراسم المپیک داشتند و به همین دلیل شمار زیادی از طرفدارانش در روزهای اخیر بیرون هتلش منتظر او بودند.سلین دیون در فرانسه طرفداران زیادی دارد. آلبوم (D&#۳۹;eux) او در سال ۱۹۹۵پرفروش‌ترین آلبوم فرانسوی‌زبان تمام دوران در این کشور است.

حضور روز گذشته سلین دیون در مراسم المپیک پاریس دومین حضورش در مراسم افتتاحیه المپیک بود. سلین دیون پیش از این در مراسم افتتاحیه المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا هم اجرا داشت. ماه گذشته او در مورد مقابله‌اش با بیماری که به آن مبتلاست در فیلمی به نام «من سلین دیون هستم» صحبت کرد؛ فیلمی که آمازون پرایم به عنوان تولیدکننده آن گفته است که موفق‌ترین مستند این کمپانی تاکنون بوده است.

 

نظر شما