شناسهٔ خبر: 67897078 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

جایگزین بایدن چه برنامه‌های اقتصادی دارد؟

دورنمای اقتصاد «هریس»

آزادی برای شکوفایی

دنیای اقتصاد : کامالا هریس در زمین اقتصاد، میراث‌دار کدام نگاه اقتصادی است؟ او چه سیاست‌هایی را در اولویت قرار خواهد داد؟ سیاست‌های خاورمیانه‌ای او در صورت پیروزی چه خواهد بود؟ «دنیای‌اقتصاد» در مجموعه‌ای از گزارش‌ها چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی هریس را بررسی کرده است.

صاحب‌خبر -

کامالا هریس copy

علیرضا کتانی:  مشخص کردن تفاوت‌ها در دیدگاه‌های اقتصادی کامالا هریس و جو بایدن کار ساده‌ای نیست این دو ایده‌های مشابهی را ترویج و دستاوردهای یکسانی را در سه سال و نیم گذشته تبلیغ کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد که کامالا می‌تواند مجموعه گسترده‌ای از سیاست‌ها را از یارانه‌های مربوط به نیمه‌هادی‌ها گرفته تا لغو بدهی‌های دانشجویی، در بسته‌بندی‌های جذاب‌تری نسبت به رئیسش بپیچد. به گزارش اکونومیست بایدن برنامه مشهور خود را «بازسازی بهتر Build Back Better» نامید, البته که این برنامه چندان مورد توجه قرار نگرفت. اما در سخنرانی‌های اخیر درباره اقتصاد، در پس‌زمینه هریس عبارت ظریف‌تری به نمایش گذاشته شده: «آزادی برای شکوفایی Freedom to Thrive».

آزادی برای شکوفایی چه به شعار کامالا هریس در مبارزات انتخاباتی او تبدیل شود یا نه، افرادی که با هریس کار کرده‌اند می‌گویند که این موضوع فلسفه و رویکرد او به سیاست اقتصادی را نمایان می‌کند. او به دنبال گسترش و نه تغییر شکل دادن بایدنومیکس (عبارتی که برای نشان دادن دکترین اقتصادی جو بایدن به کار می‌رود) است. بایدن نیمی از برنامه خود را در رابطه سرمایه گذاری‌های کلان در زیرساخت‌های آمریکا، تولید و انرژی سبز تنظیم کرده بود. هریس نیز این کار را ادامه خواهد داد؛ اما تمرکز اصلی او بر نیمه دیگر برنامه او خواهد بود، یک برنامه تامین اجتماعی که عمدتا ناتمام مانده است.

این برنامه شامل تلاش برای تامین بودجه بیشتر برای مهدکودک‌ها، دستمزدهای بالاتر برای کارکنان مراقبت در منزل و مرخصی با حقوق برای همه است. بنابراین تصادفی نبود که دو اتحادیه‌ای بودند که از هریس در چند ساعت پس از خروج بایدن از رقابت‌های ریاست‌جمهوری حمایت کردند، فدراسیون معلمان آمریکا و اتحادیه بین‌المللی کارکنان خدمات بودند که پرستاران را نمایندگی می‌کنند.  هریس همچنین نقش مهمی در وادار کردن دولت بایدن به کاهش بار بدهی‌های پزشکی برای آمریکایی‌ها ایفا کرده است (از طریق قانونی که بدهی‌های پزشکی را از امتیازات اعتباری شخصی حذف می‌کند)، چیزی که او در صورت رسیدن به مقام رئیس‌جمهور بر آن تاکید خواهد کرد.

کامالا هریس و مقررات‌گذاری

تجربه او به‌عنوان دادستان کل کالیفرنیا، اعتقاد او به قدرت مقررات برای خدمت به منافع عمومی را شکل داد. این اعتقادات تضاد شدیدی با تمایل دونالد ترامپ برای کوچک کردن دولت دارد. در یک مورد برجسته، با نبردی سخت با برخی از بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکا، او به احقاق 18میلیارد دلار وام برای کالیفرنیایی‌هایی که از توقیف‌های نادرست وام مسکن آسیب دیده بودند، دست یافت. فلیسیا وانگ از یک بنیاد هوادار ترقی‌خواهی با عنوان روزولت فوروارد در رابطه با این اقدام هریس می‌گوید: «او به این موضوع بسیار افتخار می‌کند.» او حقوق کارگران را افزایش خواهد داد و سپس با اعمال قوانین نظارتی مطمئن خواهد شد که شرکت‌ها و سیستم مالی از آنها سوءاستفاده نمی‌کنند.

سابقه هریس به‌طور طبیعی این سوال را ایجاد می‌کند که آیا او در زمینه اقتصاد چپ‌گراتر از بایدن است یا نه؟ کمپین او برای انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در سال2020 مطمئنا پیشنهاد می‌کرد که او چنین دیدگاه‌هایی دارد. او در ابتدا از یک طرح بیمه درمانی واحد برای همه آمریکایی‌ها که حضور بیشتر دولت در بخش درمان می‌شود باعنوان «مدیکر برای همه» حمایت کرد. او همچنین لغو کامل طرح کاهش مالیات ترامپ را که در سال2017 تصویب شد، پیشنهاد کرد؛ درحالی‌که بایدن خواستار حفظ نرخ‌های مالیاتی پایین‌تر برای افرادی است که کمتر از 400هزار دلار در سال درآمد دارند که شامل حدود 98درصد از جمعیت آمریکا می‌شود.

با این وجود، در نظر گرفتن مواضع او در سال2020 به‌عنوان عقاید فعلی او، ممکن است گمراه‌کننده باشد. در آن زمان او سعی کرد خود را بین جناح مترقی حزب دموکرات و جریان اصلی آن قرار دهد که او را در معرض حملات هر دو قرار داد. همین تقسیم‌بندی تیم مبارزات انتخاباتی او را برای انتخابات مقدماتی آزار داد، که بین مشاوران جناح چپ، از جمله خواهرش مایا، و یک گروه میانه روتر تقسیم شد. در چند سال گذشته دیدگاه‌های او به میانه‌روهای حزب شبیه‌تر شده است.

مشاوران اصلی او در زمینه سیاست‌های اقتصادی شامل مایک پایل و دین میلیسون هستند که هر دو صداهای میانه‌رو هستند. هریس همچنین به نظر می‌رسد که مواضع ملایم‌تر بایدن درباره مراقبت‌های بهداشتی و مالیات‌ها را قبول کرده است، اگرچه او هنوز برنامه‌های خود را برای این دو توضیح نداده است. یکی از اعضای سابق تیم او می‌گوید: «میان دیدگاه‌های او و رئیس‌جمهور تمایزی واقعی وجود ندارد.»

بدنامی سیاست اقتصادی بایدن

این واقعیت که کامالونومیکس (دکترین اقتصادی کامالا هریس) بسیار شبیه بایدنومیکس است، با توجه به عدم محبوبیت دومی، خطرات زیادی برای نامزدی او به همراه دارد. در تمام نظرسنجی‌ها اکثریت واضح آمریکایی‌ها به آقای بایدن درباره اقتصاد نمره ضعیفی می‌دهند. بدبینی آنها به‌شدت تحت تاثیر تورم دوران بایدن است و همین قضاوت سخت می‌تواند به راحتی درباره هریس نیز صدق کند. او نه تنها معاون بایدن بود، بلکه خواستار کمک‌های مالی بزرگ‌تر در اوج همه‌گیری کووید-۱۹ شده بود که ممکن بود باعث افزایش تورم شود. البته او نکات مثبت را در کارنامه بایدن برجسته‌تر جلوه می‌دهد؛ به ویژه ایجاد بیش از 15میلیون شغل در دوره او و بایدن. با این حال، این موضوع چالشی را که کامالا هریس اکنون با آن مواجه است، نشان می‌دهد. او نمی‌تواند سوابق بایدن در اقتصاد را رد کند؛ زیرا با آن ارتباط نزدیک دارد. اما جلب‌توجه به موفقیت‌های دولت و نقاط قوت اقتصاد نیز ممکن است کارساز نباشد.

در بخش عمده‌ای از این دو سال، کاخ سفید تلاش کرده است که چنین کاری را انجام دهد؛ اما در عمل دیدگاه‌های مردم، نتیجه چندانی نداشت. «آزادی برای شکوفایی» خوب به نظر می‌رسد؛ اما ممکن است خانم هریس، مانند رئیسش، متوجه شود که آزادی مردم آمریکا برای تغییر دادن سرنوشت خود بر آن غلبه کند.

هریس؛از غزه تا ایران

کابوس «هریس» برای نفت آمریکا ؟

میراث پدری کامالا هریس

 

نظر شما