شناسهٔ خبر: 67896746 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

دمای هوای قم ۶ درجه کاهش می‌یابد

19 دی آنلاین: مدیرکل هواشناسی استان قم گفت: ما در تابستان‌ها مرکز پر فشار جنب حاره‌ای داریم‌ که روی خاورمیانه و نیم کره شمالی می‌آید و گنبد حرارتی ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -
مهران حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به شدت گرمای روزهای جاری گفت: ما در شرایط طبیعی فصل تابستان قرار گرفته‌ایم و با توجه به اینکه داده‌های 40 سال گذشته در ایستگاه شکوهیه قم (یکی از ایستگاه‌های قدیمی مرکز ایران) را ذخیره‌ می‌کنیم؛ طبق این آمارها، شاخص میزان استاندارد نیاز سرمایشی در سال جاری به‌شدت افزایش پیدا کرده است.
حیدری در پاسخ به این سوال که آیا این گرما پیش‌بینی می‌شد، افزود: مدل‌های مختلف تغییر اقلیم 2 درجه افزایش دما را برای استان پیش‌بینی می‌کرد و این موج گرما در نقشه‌ها دیده می‌شد. 
مدیرکل هواشناسی استان قم بیان کرد: ما بهار و شروع تابستان خوبی را داشتیم. از امشب با شمالی شدن جریانات به تدریج شاهد کاهش دما در سطح استان خواهیم بود که تا چهارشنبه حدود 5 الی 6 درجه کاهش دما پیش‌بینی می‌شود. البته‌ پس از کاهش دما در روزهای آینده موج‌های سینوسی افزایش و کاهش‌ها را خواهیم داشت. 
وی در پاسخ به این سوال که گنبد حرارتی کدام مناطق را بیشتر تحت تأثیر قرار داده است، عنوان کرد: ما در تابستان‌ها یک مرکزی به‌نام مرکز پر فشار جنب حاره‌ای داریم. این مرکز از مناطق اقیانوس‌ها روی خاورمیانه و نیم کره شمالی می‌آید و اجازه نمی‌دهد سامانه‌های بارشی فعال شوند.
حیدری تصریح کرد: مرکز پر فشار جنب حاره‌ای مرکز پر ارتفاع است و اجازه رشد و توسعه‌ هیچگونه ابر و بارشی را نمی‌دهد. این عرصه یک فضا و شرایط پایداری را حاکم می‌کند. باتوجه به اینکه در سطح زمین یک فضای بدون ابر و پدیده را داریم، اشعه خورشید در بالاترین زاویه خود قرار گرفته بیشترین انرژی را وارد سطح زمین می‌کند. طبیعتا باعث افزایش مستمر دما می‌شود و اصطلاحا گنبد حرارتی ایجاد می‌کند.
مدیرکل هواشناسی استان قم در پاسخ به این سوال که این تغییرات دمایی و گرما چه اثرات زیست محیطی می‌تواند داشته باشد، گفت: مباحث مرتبط با تغییر اقلیم در تمام شئون جامعه از جمله بهداشتی و بیماری‌های نوظهور و حتی کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی افزود: از جمله تاثیرات تغییر اقلیم گسترش شدید مقادیر حدی هواشناسی است. مخاطرات سیل، موج‌های گرمایی، خشکسالی‌ها و گردوخاک (پدیده شایع در استان قم) به شدت در دنیا زیاد شده است. 
حیدری گفت: در حال حاضر اثرات گرمایش جهانی باید در تمام سطوح برنامه‌ریزی، اجرا و حتی در طراحی پل‌ها، سدها، جاده‌ها، معماری ساختمان‌ها، باغ‌ها و بوستان‌ها مورد توجه قرار بگیرد.
مدیرکل هواشناسی استان قم در پاسخ به این سوال که هشدار سطح نارنجی چه تعریفی دارد، بیان کرد: ما در هواشناسی عمدتا 3 دسته هشدار داریم؛ هشدار سطح زرد که نشانگر آگاهی و اقدام در صورت نیاز است. هشدار نارنجی نشان دهنده اقدام و عمل و به بیان دیگر احتمال رخداد یک پدیده و عامل خطر آفرین هواشناسی زیاد است.
وی خاطرنشان کرد: هشدار قرمز به این معناست که یک یا چند استان را در بر بگیرد و خود استان نتواند با مخاطره مقابله کند و نیازمند آن است که از کمک‌های ملی استفاده کند. هشدار قرمز معمولا به ندرت صادر می‌شود و الحمدلله ما تاکنون در استان هشدار قرمز نداشته‌ایم.
حیدری در پاسخ به این سوال که در بحث روند افزایش دما آمار مقایسه‌ای که از سالهای گذشته تا به امروز داریم چه تغییراتی در استان اتفاق افتاده است، عنوان کرد: ما 3 نوع دما بیشینه، کمینه و میانگین داریم. بر این اساس سازمان‌ جهانی هواشناسی شاخص‌هایی را تعریف کرده که در فصول مختلف متغیر هستند.
مدیرکل هواشناسی استان قم گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در زمینه‌ی روند افزایش دما، آمار مقایسه‌ای نشان‌ دهنده این است که ما در دوره بلندمدت نزدیک به 2/2 درجه سانتی‌گراد در میانگین سالانه‌ افزایش دما را می‌بینیم. از نظر آمار اثرات تغییر اقلیم کاملا در استان قم دیده می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا هواشناسی دمای هوا را کمتر از حد واقعی اعلام می‌کند، تصریح کرد: یک بحث درباره دمای احساسی است که در استان قم روی افراد کمتر اثر می‌گذارد و مربوط به مناطق رطوبتی است. موضوع دیگر اشاره به اندازه‌گیری‌ها دارد؛ ایستگاه‌های هواشناسی روی یک زمین 1 هکتاری مطابق با استاندارد جهانی هواشناسی احداث می‌شوند.
حیدری گفت: دما در یک پناهگاه هواشناسی با سامانه‌های جدید، زیر سایه و در ارتفاع 1 متر و 70 سانت دما اندازه‌گیری می‌شود. این دستگاه دمای هوا را در شرایطی اندازه‌گیری می‌کند که حداقل باد 2متر بر ثانیه بتواند از آن عبور کند. ما در حال حاضر 14 ایستگاه خودکار و سنتی هواشناسی داریم که هیچگونه تغییرات رخ نمی‌دهد و این نشان از عملکرد استاندارد است.

نظر شما