شناسهٔ خبر: 67893605 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

ساخت نخستین پارک ایرانی- اسلامی

«سرزمین تمدن‌ها» عنوان رویدادی فرهنگی، تاریخی و بین‌المللی است که به‌نوعی می‌توان از آن با عنوان ‌پارک موضوعی یاد کرد؛ اقدامی ابتکاری و خلاقانه که در این دوره توسط مدیریت شهری پیگیری و اجرایی شده‌است. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

«سرزمین تمدن‌ها» عنوان رویدادی فرهنگی، تاریخی و بین‌المللی است که به‌نوعی می‌توان از آن با عنوان ‌پارک موضوعی یاد کرد؛ اقدامی ابتکاری و خلاقانه که در این دوره توسط مدیریت شهری پیگیری و اجرایی شده‌است. سرزمین تمدن‌ها فرصتی برای آشنایی شهروندان با تمدن سرزمین‌های مقاومت و فرهنگ و آداب و رسوم این کشورهاست. البته ‌پارک ایرانی-اسلامی در تهران ساخته شده و شهرداری تهران ساخت ‌پارک‌های موضوعی دیگری را هم در دستور کار دارد. محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در گفت‌وگو با همشهری از برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در زمینه ‌پارک‌های موضوعی می‌گوید.

ایده‌ ساخت ‌پارک‌های موضوعی چگونه شکل گرفت؟
این ایده‌ تعدادی هنرمند بود که 6سال پیش مطرح شد. آنها امیدوار بودند بتوانند نخستین پارک موضوعی  ایرانی -اسلامی  را در تهران تاسیس کنند که بنا به دلایلی محقق نشد؛ ولی در این دوره مدیریت شهری، با ساخت سرزمین تمدن‌ها به‌عنوان نخستین ‌پارک موضوعی این ایده محقق شد.

چرا شهرداری به ساخت این تم‌پارک وارد شده است؟
موضوع تم‌پارک‌ها یکی از روش‌های بدیع برای انتقال مفاهیم فرهنگی و تمدنی است. شهرداری برای انتقال درست مفاهیم و ارزش‌های تمدنی به نسل جوان سعی دارد با راه‌اندازی این مجموعه گامی عملی برای محقق‌کردن این مهم بردارد.

مخاطبان در سرزمین تمدن‌ها با چه موضوعاتی آشنا می‌شوند؟
در این تم‌پارک مراجعه‌کنندگان از یک‌سو با تمدن و تاریخچه کشورهای مقاومت مانند عراق، فلسطین، سوریه، یمن، لبنان و ایران آشنا می‌شوند و از سوی دیگر بیش از گذشته ایثار افراد تأثیرگذار جبهه مقاومت مانند سردار سلیمانی را درک می‌کنند.

چرا مسجدالاقصی محور این رویداد فرهنگی است؟
شکل‌گیری تمدن اسلامی با قدس و آزادی آن آغاز خواهد شد و به همین دلیل محور این رویداد را مسجدالاقصی قرار داده‌ایم.

گویا قرار است ‌پارک‌های موضوعی در پایتخت توسعه پیدا کنند؟
بله؛ حتما این اتفاق رخ خواهد داد. پارک موضوعی سرزمین تمدن‌ها پیش‌درآمدی برای ساخت مجموعه‌های مشابه با موضوعات متنوع در پایتخت است. ما آنقدر نماد، تاریخ، فرهنگ، موسیقی، لباس، غذا، سنت، بوم، قومیت و خرده‌فرهنگ داریم که به آنها توجه نمی‌کنیم و در مواردی شاهد اسراف آنها هستیم. قطعا پارک‌‌های موضوعی و در یک گام جلوتر احداث شهربازی‌‌ها با  توجه به تمدن اسلامی در دستور کار قرار دارد.

منظورتان از شهربازی با تمدن‌های اسلامی چیست؟
 در تلاشیم بازی‌های مفرح، تفکر برانگیز و خلاقانه را ترویج دهیم؛ بازی‌هایی که منجر به ایجاد تفکر در افراد برای بازگشت به اصل خویشتن، نشاط و یادآوری هویت باشد؛ نه اینکه افراد را از خود بی‌خود کند و تنها جنبه شادی داشته باشد. در شهربازی اسلامی افراد به تفکر و پرسشگری وادار می‌شوند. در این مسیر افراد تلاش می‌کنند به پرسش‌ها و مطالبه خود پاسخ دهند و با این روش خود را بسازند. این تفاوت شهربازی اسلامی با شهربازی غربی است.

نظر شما