شناسهٔ خبر: 67879542 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

آمریکا با ترامپ به اوج می‌رسد/ نقش والت کجای این نقشه است؟

اقتصادنیوز: جمهوری‌خواهان امروزی – و شخص ترامپ – اساساً با علم و عقل دشمنی می‌کنند، به ویژه زمانی که با منافع خودخواهانه یا اعتقادات مذهبی آن‌ها مطابقت نداشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، علیرغم همه شور و شوق‌ها در مورد نامزد ریاست جمهوری جدید دموکرات‌ها، معاون رئیس جمهور کامالا هریس، پیش بینی‌های انتخابات همچنان شانس برنده شدن جمهوری خواهان در نوامبر را بیشتر ارزیابی می‌کند. آن گونه که استفان والت، استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد برای فارن پالیسی نوشته است، با توجه به مخاطرات موجود، نگاهی دقیق‌تر به عواقب رهبری مجدد دونالد ترامپ بر سیاست ایالات متحده ضروری است. اکوایران این یادداشت را در دو بخش ترجمه کرده است که قسمت اول آن پیش‌تر منتشر شد. در ادامه بخش دوم این یادداشت را می‌خوانید:

 

دشمنی با علم و عقل

ترامپ و جمهوری خواهان احتمالاً در مسائل داخلی سیاست‌هایی را اتخاذ خواهند کرد که به مرور زمان آمریکا را تضعیف خواهد کرد. آن‌ها می‌خواهند موانع برای مهاجرت را تشدید کنند و میلیون‌ها نفر را از ایالات متحده اخراج کنند و این واقعیت را نادیده می‌گیرند که بسیاری از این افراد اکنون به صورت مولد مشغول به کار هستند و به چشم انداز رشد بلندمدت کمک می‌کنند. برخلاف چین، ژاپن، کره جنوبی، آلمان و اکثر کشورهای قدرتمند دیگر، به لطف مهاجران، جمعیت ایالات متحده در قرن آینده به افزایش خود ادامه خواهد داد و میانگین سنی آن کمتر از اکثر رقبای اصلی خود خواهد بود. توانایی آمریکا برای جذب مهاجران با استعداد و جلب وفاداری فرزندان آن‌ها - از جمله بنیانگذاران اوراکل، اپل، تسلا، آمازون و کسب و کارهای موفق بی‌شمار دیگر - از زمان تأسیس آمریکا منبع قدرت بوده است. ترامپ و ونس می‌خواهند آن را کنار بگذارند.

ایالات متحده همچنین در دوران ترامپ و ونس گام بزرگی در زمینه محیط زیست به عقب برخواهد داشت. آن‌ها با پشتوانه اختیارات دادگاه عالی، مطمئناً تلاش‌ها برای مقابله با تغییرات آب و هوا و دیگر منابع آسیب‌های زیست‌محیطی را معکوس خواهند کرد، حتی در شرایطی که آمریکایی‌ها از تابستان‌های شدیداً گرم‌تر رنج می‌برند، دولت باید برای آتش‌سوزی‌ها، سیل‌ها و سایر رویدادهای مربوط به آب‌وهوایی هزینه کند و همزمان دمای جهانی هر سال رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کند.

خبر مرتبط
زلزله ترامپ در حزب جمهوریخواه/ سیاست خارجی برای مردم آمریکا برجسته شد؟

اقتصادنیوز: یک پژوهشگر مسائل بین‌الملل معتقد است «اگر دونالد ترامپ دوباره روی کار بیاید ممکن است شاهد بعضی تغییر و تحول‌ها و جابجایی نیروهای سیاسی بین دو حزب اصلی این کشور باشیم.»

این مواضع به ما یادآوری می‌کند که جمهوری‌خواهان امروزی – و شخص ترامپ – اساساً با علم و عقل دشمنی می‌کنند، به ویژه زمانی که با منافع خودخواهانه یا اعتقادات مذهبی آن‌ها مطابقت نداشته باشند. جمهوری خواهان همچنان اجماع علمی جهانی در مورد تغییرات آب و هوا، نیاز به آماده شدن برای همه گیری‌های آینده یا تأثیرات اعمال محدودیت بر حق انتخاب باروری بر سلامت عمومی را رد می‌کنند. شایان ذکر است، جنبش «دوباره آمریکا را عالی کنیم» همچنین می‌خواهد دیدگاه‌های سیاسی خود را بر کالج‌ها و دانشگاه‌های کلاس جهانی آمریکا تحمیل کند، که استقلال، اعتبار و کمک آن‌ها به دانش، موتور محرک رشد و نوآوری بوده است.

الگویی برای تقلید یا اجتناب؟

ریاست جمهوری ترامپ/ونس هر آنچه از قدرت نرم آمریکا باقی مانده است را از بین می‌برد. دو رویی، فساد و ناکارآمدی سیاسی جذابیت جهانی نهادهای آمریکایی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است، اما جذابیت آن‌ها به طور کامل از بین نرفته است. اگر ایالات متحده یک مجرم محکوم را مجدداً انتخاب کند، مردی که هنوز انکار می‌کند که در سال 2020 منصفانه شکست خورده و انتقال مسالمت آمیز قدرت را به چالش کشید، پس از آن بسیاری نظام سیاسی آمریکا را به عنوان الگویی از آنچه باید از آن اجتناب کرد خواهند دید، نه الگویی برای تقلید. و همچنان این خطر بسیار واقعی وجود دارد که ترامپ و یارانش نهادهای ایالات متحده را از نو سیم کشی کنند و انتخابات‌های آینده را بی معنی کنند، همان کاری که دوستش اوربان با موفقیت در مجارستان انجام داد.

خبر مرتبط
اعلام نتایج یک نظرسنجی/ترامپ هریس را جا گذاشت

اقتصادنیوز: نتایج نظرسنجی‌های جدید حاکی از پیشتازی اندکی نامزد حزب جمهوری‌خواه از رقیب احتمالی دموکرات وی در انتخابات ۲۰۲۴ است.

یک دلیل نهایی وجود دارد که چرا چشم انداز ترامپ / ونس / پروژه 2025 برای آمریکا من را نگران می‌کند. آن‌ها می‌خواهند مقام رئیس جمهور را قدرتمندتر کنند، در عین حال بقیه دولت را تا حد امکان تضعیف کنند. چیزی که آن‌ها متوجه نمی‌شوند این است که جوامع مدرن موجودیت‌های بسیار پیچیده‌ای هستند که به نهادهای سیاسی و اجتماعی قوی و مؤثر نیاز دارند تا آن‌ها را در کنار هم نگه دارند، به ویژه در مواجهه با چالش‌های پیچیده یک جهان در هم تنیده.

ثروتمندان بزرگ مانند ایلان ماسک به یک دولت کارآمد نیاز ندارند، زیرا آن‌ها می‌توانند محافظ شخصی بگیرند، با جت‌های خصوصی پرواز کنند، در جوامع محافظت شده زندگی کنند، از معلمان گران قیمت و مدارس خصوصی برای آموزش فرزندان خود استفاده کنند و هزینه هرگونه مراقبت بهداشتی را صرف نظر از هزینه آن بپردازند. برای این معدود سعادت‌مندان، دولت‌ها سد راه هستند. با این حال، بقیه برای آموزش فرزندانشان، ایجاد و حفظ زیرساخت‌ها، مدیریت اقتصاد، ارائه یک بازنشستگی مناسب و تعامل با سایر نقاط جهان به نهادهای دولتی مؤثر وابسته هستند. تنها چیزی که از یک دولت ناکارآمد یا غارتگر بدتر است، فقدان دولت است، و نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد وقتی دولت فدرال توسط افرادی کنترل شود که یا می‌خواهند آن را از هم بپاشند یا از آن برای پر کردن جیب‌های خود استفاده کنند. ایالات متحده هنوز دارای مزایای زیادی است، حتی اگر دولت‌های جمهوری خواه و دموکرات هر دو در دهه‌های اخیر کارهای زیادی برای هدر دادن آن‌ها انجام داده باشند. با توجه به تمایل آشکار ترامپ برای از بین بردن بسیاری از نهادهایی که به ایالات متحده در دستیابی به موقعیت مطلوب جهانی خود کمک کردند، دادن فرصتی دوباره به او در مقام ریاست جمهوری یک بی‌ملاحظگی بزرگ خواهد بود.

نظر شما