شناسهٔ خبر: 67879326 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

هشدار لاوروف درباره نظامی‌سازی آسیا

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نسبت به استقرار سلاح‌های هسته‌ای در آسیا هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به نقل از خبرگزاری شینهوا، لاوروف روز یکشنبه در سخنانی در شهر کوالالامپور پایتخت مالزی گفت: استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در جنوب شرقی آسیا خطرات امنیتی منطقه را افزایش می‌دهد.

لاوروف گفت: آمریکا مدت‌هاست که سلاح‌های هسته‌ای خود را در اختیار کشورهای عضو ناتو تحت عنوان «ماموریت‌های هسته‌ای مشترک» قرار می‌دهد و امکان استفاده از این سلاح‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دهد که این روند به تازگی وارد کشورهای آسیایی شده است.

وی گفت: «اگر این تجربه غم انگیز و نسبتاً پرخطر (استقرار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در کشورهای دیگر) به آسیای جنوب شرقی آورده شود، فکر می‌کنم هیچ‌کس از آن سود نخواهد برد و خطرات امنیتی افزایش خواهد یافت.»

وزیر خارجه روسیه به پروژه ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای با مشارکت کشورهای آمریکا، انگلیس و استرالیا (AUKUS) اشاره کرد و افزود: نظامی سازی آسیا و اقیانوسیه در دستور کار آمریکایی‌ها قرار دارد.

لاوروف گفت: پروژه اوکوس باید تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گیرد.

وزیر خارجه روسیه روز شنبه از لائوس وارد کوالالامپور شد و با وزیران خارجه کشورهای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) دیدار کرد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای پس از دیدار لاوروف و «چو تائه یول» همتای کره جنوبی خود در حاشیه اجلاس (آ. سه. آن) در لائوس اعلام کرد: وزیران امور خارجه ۲ کشور [روسیه و کره جنوبی] در مورد روابط دوجانبه و همچنین وضعیت شبه جزیره کره تبادل نظر کردند.

این وزارتخانه افزود: طرفین آمادگی خود را برای تداوم تماس‌ها درباره موضوعات مورد علاقه متقابل ابراز کردند.

بر اساس این گزارش، این گفت‌وگو به درخواست طرف کره جنوبی انجام شد..ایرنا

 

نظر شما