شناسهٔ خبر: 67877866 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

ملک کلنگی معرفی کنید و مژدگانی نیم میلیاردی بگیرید

آگهی‌های کاغذی بر در و دیوار خانه‌ها از پرداخت مژدگانی نیم میلیارد تومانی به ازای معرفی ملکی برای ساخت خبر می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی درباره اثر مضاعف «انتظارات تورمی» بر نهاده اصلی تولید مسکن؛ رفتار دو بازیگر بازار زمین در پایتخت به ماجرای نسبت‌‌‌های متفاوت «زمین به مسکن» در شمال و جنوب شهر پرداخت و نوشت: در هفته‌‌‌های اخیر توزیع آگهی‌‌‌های کاغذی در سطح شهر چه به شکل نصب بر در و دیوار خانه‌‌‌ها اعم از نوساز یا کلنگی و چه به صورت توزیع بین خودروها و قرار دادن آگهی زیر برف‌‌‌پاک‌کن خودروهای متوقف در حاشیه کوچه پس‌‌‌کوچه‌‌‌های مناطق شمالی به‌‌‌ویژه دو منطقه ۱ و ۳ تامل‌برانگیز بوده است. در این آگهی‌‌‌ها از شهروندان درخواست می‌شود ملکی برای مشارکت معرفی کنند و مژدگانی دریافت کنند؛ آن هم مژدگانی بعضا تا چند صد میلیون تومانی.

 

به نوشته این روزنامه کم‌وکیف این ماجرا نشان می‌دهد به دلیل اینکه ریسک‌‌‌گریزترین گروه فعال بازار مسکن در میان طیف فعالان این بازار، مالکان خانه‌‌‌هایی هستند که قابلیت تخریب و نوسازی دارند، این افراد به خاطر نااطمینانی نسبت به آینده قیمت مسکن، وضعیت تورم عمومی و اثر آن بر بازار ملک، نامشخص بودن وضعیت نرخ ارز در آینده و در یک کلام به دلیل انتظارات تورمی که تحت‌تاثیر شرایط وجود دارد، ترجیح می‌دهند وارد هیچ‌‌‌شکلی از معامله ملکی یا پروژه تخریب و نوسازی نشوند. اما چرا مالکان املاک کلنگی ریسک‌‌‌گریزترین گروه فعال در بازار مسکن محسوب می‌‌‌شوند؟ پاسخ روشن است؛ پارامتر سنی عموم کلنگی‌‌‌نشین‌‌‌ها موجب این درجه از احتیاط و ریسک‌‌‌گریزی شده است. بسیاری از مالکان و ساکنان املاک کلنگی در نقاط مختلف شهر در گروه سنی سالمندی قرار دارند و در نتیجه عجیب نیست در بازاری که حتی میانسال‌ها با مداقه و احتیاط زیادی هر نوع تصمیم ملکی را بالا و پایین می‌کنند، دُز ریسک‌‌‌گریزی سالمندان بیشتر باشد.

سطح قیمت‌های پیشنهادی معدود فایل‌‌‌های زمین و کلنگی موجود در بازار مسکن به حدی بالاست که اطلاق صفت «پرت» به اغلب آنها با توجه به سطوح قیمتی رایج در معاملات تا سه، چهار ماه قبل بیراه نیست. سازنده‌‌‌های حرفه‌‌‌ای که با وجود شرایط در مجموع نامطلوب بازار مسکن و بازار سرمایه‌گذاری ساختمانی، همچنان تمایل دارند در حرفه اصلی خود یعنی ساخت‌وساز مشغول به کار باشند، کم نیستند اما این افراد ترجیح می‌دهند پروژه‌‌‌های جدید را با پرداختی کم جلو ببرند. 

وعده مژدگانی به معرفی‌‌‌کنندگان ملک کلنگی آماده مشارکت چیز جدیدی نیست و پیش از این هم در بازار مسبوق به سابقه بوده است. اما واقعیت این است که پیش‌تر این موضوع فقط به صورت شفاهی و غیررسمی بین برخی واسطه‌‌‌های فعال در بازار زمین و املاک کلنگی مطرح بوده است. این در حالی است که اکنون حتی شهروندانی که بتوانند چنین قراردادهایی را جوش دهند نیز به بازی دعوت شده‌‌‌اند و عایدی خواهند داشت. البته رواج این پدیده بیشتر در مناطق شمالی شهر بوده و تب مشارکت در جنوب شهر آن‌‌‌قدرها بالا نیست؛ چراکه سطح قیمت زمین در جنوب شهر در نسبت با سایر مناطق قدری متعادل‌‌‌تر است.

نظر شما