شناسهٔ خبر: 67876384 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

چین این بار خاک مریخ را به زمین می آورد

چینی‌ها پس از انتقال موفق بخشی از خاک ماه این بار تصمیم گرفته اند تا خاک مریخ را به زمین منتقل کنند.

صاحب‌خبر -
چین این بار خاک مریخ را به زمین می آورد

ایسنا نوشت: کشور چین سالها است که در حال تلاش برای کاوش در ماه و مریخ است و طی ماموریت‌هایی موفق به کاوش ماه و آوردن خاک ماه به زمین شده است. حال این کشور اظهار کرده تا سال ۲۰۳۰ خاک مریخ را نیز بازیابی خواهد کرد.

ماموریت رباتیک چانگ ای ۵ چین زمانی که نمونه‌هایی از سطح ماه را در سال ۲۰۲۰ به زمین رساند، تاریخ فضایی چین را متحول کرد و اکنون، دانشمندان فضایی چینی به یک جرم آسمانی دیگر یعنی سیاره مریخ چشم دوخته‌اند.

به گفته «وو یان‌هوا»(Wu Yanhua) طراح ارشد برنامه‌های اکتشاف اعماق فضای چین، این کشور قصد دارد خاک مریخ را در حدود سال ۲۰۳۰ به زمین بازگرداند. نام این ماموریت تیان ون ۳ است و سومین ماموریت در برنامه اکتشاف بین سیاره‌ای چین خواهد بود.

وو گفت که کاوشگر رباتیک تیان ون ۳ دارای چهار جزء اعم از یک فرودگر، یک صعود کننده، یک مدارگرد و یک ماژول ورود مجدد خواهد بود و در دو پرواز توسط موشک حامل سنگین باربری لانگ مارچ ۵ از مرکز پرتاب فضایی ونچانگ در استان هاینان پرتاب خواهد شد.

این سطح نشین و فرودگر مسیر انتقال زمین به مریخ را طی می‌کنند و قبل از ورود به مدار مریخ مانورهای تصحیح مداری را انجام می‌دهند و پس از آن فرود نرمی را انجام می‌دهند. در همین حال مدارگرد و ماژول ورود مجدد همان مسیر را برای رسیدن به مدار مریخ دنبال می‌کنند و پس از آن به دور مریخ پرواز می‌کنند تا سیگنال‌ها را ارسال کنند و منتظر نمونه‌ها بمانند.

هنگامی که نمونه‌ها جمع‌آوری شوند، در یک ظرف فلزی وکیوم شده بسته‌بندی می‌شوند، موتورهای صعود کننده آن را در مدار قرار می‌دهند و به ماژول ورود مجدد متصل می‌شوند، نمونه‌ها را منتقل و باز می‌کنند. پس از آن، مدارگرد و ماژول ورود مجدد در حال گردش مدار مریخ را ترک کرده و به مدار زمین باز می‌گردد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این نمونه‌ها می‌توانند اولین نمونه‌هایی باشند که از مریخ به زمین بازگردانده می‌شوند که این امر به دانشمندان کمک می‌کنند تا به دنبال آثاری از حیات در مریخ بگردند، درباره زمین‌شناسی و ساختارهای درونی این سیاره بیشتر بیاموزند و چرخه‌های جوی آن را درک کنند.

نظر شما