شناسهٔ خبر: 67874550 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

زور اردوغان به رقیبش نرسید! + آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به دور دوم کشید!

صاحب‌خبر -

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در مسیر دور دوم قرار گرفت...اردوغان ۴۹ درصد، قلیچداراوغلو ۴۵ درصد.

در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، "رجب طیب اردوغان"، رییس جمهوری کنونی رقابت سختی با "کمال قلیچداراوغلو" داشت اما این نامزد سوم انتخابات یعنی "سینان اوغان" است که با کسب درصد اندکی از آرا شاید تعیین کننده رییس جمهور بعدی ترکیه باشد.

طبق آمار سی‌ان‌ان و براساس شمارش ۹۸.۳ درصد صندوق‌های شمارش شده، اردوغان ۴۹.۳ درصد، قلیچداراوغلو ۴۵ درصد و اوغان ۵.۲ درصد رای به دست آورده‌اند.

از آنجا که هیچکدام از نامزدها، بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب نکردند،  انتخابات دو هفته بعد تکرار خواهد شد.

خبر تکمیلی

رسانه‌های ترکیه اعلام کردند تمام آرای ریاست‌جمهوری شمارش شده و هیچ‌کدام از نامزدها نتوانستند بیش از نیمی از آراء را کسب کنند.

نتیجه نهایی:

رجب طیب اردوغان: ۴۹.۳۵ درصد آراء

کمال قلیچدار اوغلو: ۴۵ درصد آراء

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه دو هفته بعد یعنی ۲۸ می (۷ خرداد) برگزار خواهد شد.

 

بنا بر این گزارش، در دیگر انتخابات ترکیه، «ائتلاف جمهور» اردوغان پیروز انتخابات پارلمانی شد.

نتیجه انتخابات پارلمانی ترکیه تقریبا قطعی شده و ائتلاف جمهور اردوغان نیمی از کرسی‌های مجلس را از آن خود کرده است.

حزب عدالت و توسعه (اردوغان) ۲۶۶ کرسی
حزب جمهوری خلق (قلیچداراوغلو) ۱۶۸ کرسی
حزب سبز و آینده چپ ۶۲ کرسی
حزب جنبش ملی گرا ۵۱ کرسی
 حزب خوب ۴۴ کرسی
حزب رفاه نو ۵ کرسی
حزب کارگران ترکیه ۴ کرسی

خبر تکمیلی ساعت ۱۱.۳۶

با شمارش حدود ۹۹ درصد آرای انتخابات ترکیه، «رجب طیب اردوغان» ۴۹.۳۵ درصد و «کمال قلیچداراوغلو» ۴۵ درصد آرا را کسب کردند. براساس آخرین گزارش‌ها، هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی در ترکیه -تا لحظه انتشار این گزارش- نتوانسته‌اند آرای لازم را در انتخابات کسب کنند، از‌این‌رو انتخابات در این کشور به دور دوم کشیده خواهد شد.

«احمد ینار» رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه، عصر روز گذشته، اعلام کرد که فرایند رأی‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در سراسر کشور بدون هیچ مشکلی به پایان رسیده است.

برخی منابع اپوزیسیون در ترکیه به خبرگزاری روسی «تاس» گفتند: «طبق اطلاعات اولیه، میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی به ۹۳.۶ رسید که این یک رکورد محسوب می‌شود.»

با این حال، شورای عالی انتخابات ترکیه تا لحظه انتشار این گزارش بیانیه‌ای در این خصوص صادر نکرده و آمار اعلام‌شده از سوی منابع را تایید یا رد نکرده است.

 

نظر شما