شناسهٔ خبر: 67873549 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

پیشنهادی برای دولت چهاردهم؛

مفهوم قدرت نرم تفکر علمی باید تقویت شود

محمود محمدی، معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد گفت: در شخصیت علمی پزشکیان این خردمندی و فلسفه سیاسی هست که از عالمان و فرهیختگان به جای شبه‌عالمان و از سیاستمداران سیاستگذار سیاست‌ساز به جای سیاست‌بازان استفاده کند تا عزت‌ و کرامت و اعتماد ملی احیا شود.

صاحب‌خبر -
مفهوم قدرت نرم تفکر علمی باید تقویت شود

محمود محمدی، معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد: آموزش عالی کشور با وجود پیشرفت‌های مختلف، برای حکمرانی بهتر موانعی جهت ورود به مرزهای علومِ توسعه یافته کاربردی دارد. دولت چهاردهم با نگاهی نو، لازم است این مرزهای بسته و تحت کنترل را بگشاید و مفهوم قدرت نرم تفکر علمی را تقویت کند. 

وظایف مغفول شورای عالی انقلاب فرهنگی در۴۵ سال گذشته‌ 

1- تنظیم اولویت‌های آموزش عالی بر اساس اهداف کلان کشور متناسب با نظم جاری و آتی جهان در حوزه‌های علمی، مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ‌است که پیش‌نیاز این تنظیم اولویت‌ها، درک و ترسیم نظم جاری و آتی جهان و نظم مطلوب خودمان در این میان است که متاسفانه همواره از آن غافلیم و حتی بحث آن هم مطرح نیست. 
۲- تبیین جایگاه خودمان در نظم جاری و آتی جهان و تدوین چرخه‌های «از استعداد تا بازار» در حوزه‌های اعلامی! 
۳- تنظیم حرکت ۴چهارساله پیش‌رو برای تطبیق علوم تدریس در این حوزه‌ها در کنار مهارت‌های لازم و بسترسازی بازار در ایران و منطقه و جهان! 

تا اینها اتفاق نیفتد، در جهان سرگردان و رو به افولیم! 

ان‌شاءالله شخص رئیس‌جمهور با تفکر علمی و آموزه‌های خرد محور دینی که دارند به  موضوع عنایت داشته باشند و نقشه راه نظم ملی در صحنه جهانی را با نگاهی نو و اندیشمندان فرزانه علوم مختلف ترسیم کند تا تغیر و تحول وتعالی اتفاق افتد.
اینکه برخی نهادها در صنایع سنگین یا تسلیحاتی با همه محدودیت‌ها پیشرفت چشمگیری داشته‌اند موجب افتخار است اما پاسخگوی همه نیاز ملی نیست؛ کمااینکه مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و صنعتی و علمی بدون طرح جامع نظم و ‌رویکرد ملی با درک واقع‌بینانه از مدار نظم جهانی و نو‌ظهوران ادامه داشته و به نوآوری و آفرینش‌های جدید تعاملی با جهان نیاز دارد! فراموش نکنیم فروپاشی از درون اتحاد جماهیر شوروی که صنایع و سلاح سنگین ‌پیشرفته نیز مانع آن نشد ریشه در فقدان یک نظم جدید‌ ملی برای نسل جدید بود که هم مغلوب نظم جهان نشود و هم ارزش‌ها و سبک‌های جدید علمی و زندگی را به رسمیت بشناسد!

درسی که پوتین از فروپاشی گرفت یک دهه تعامل تاکتیکی استراتژیکی با اروپا، آمریکا و حتی ناتو‌ بعد از فروپاشی بود تا بتواند در قدرت نرم‌افزاری علوم مدیریتی، اقتصادی، قانونگذاری، تولید، ‌توزیع و مصرف و سایر ملزومات حکمرانی علمی متکی به نیاز ملی به موازات تجربه صنایع سنگین و ‌تسلیحات پیشرفت کند و بعد از رفع کاستی‌های خود از ۲۰۱۳ به بعد هم مقابل قدرت‌های غربی و ناتو بایستند و هم با ایجاد نظم ملی بر نظم جهانی تاثیر بگذارند. ما تا زمانی که این نظم مبتنی بر تفکر علمی را با جهان‌فهمی دقیق و تاثیر متقابل آن ترسیم نکنیم، به آن قله مورد نظر مقام‌معظم‌رهبری در زمان تعیین‌شده نمی‌رسیم و تجربه گذشته نشان داده که در گام دوم انقلاب با اندیشه‌ها و سیاست بازی‌های کهنه نمی‌توان  پاسخگوی  نیاز جامعه و نسل نو در این جهان پویا و ‌انسان خلاقی  بود  که فرآورده‌های ذهنی و علمی آن از قاعده «حضور در همه‌جا و هدایتگری همگان» پیروی می‌کند!

در شخصیت علمی پزشکیان این خردمندی و فلسفه سیاسی هست که از عالمان و فرهیختگان به جای شبه‌عالمان و از سیاستمداران سیاستگذار سیاست‌ساز به جای سیاست‌بازان استفاده کند تا عزت‌ و کرامت و اعتماد ملی احیا شود. ان‌شاءالله فرهنگ عمومی این ملت با پیشینه تمدنی کهن به فرهنگ کار و پویایی و تولید علم و خلاقیت و ثروت‌آفرینی در داخل و ‌تعامل ژئوپلیتیک و انتفاع ژئو‌اکونومیک در منطقه و جهان تبدیل شود.

نظر شما