شناسهٔ خبر: 67871572 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

بار وعده‌ها: آیا برنامه ترامپ برای کاهش ارزش دلار عملی‌ست؟ بار وعده‌ها: آیا برنامه ترامپ برای کاهش ارزش دلار عملی‌ست؟

به گزارش اکوایران، سرمایه گذاران معتقدند برنامه دونالد ترامپ برای کاهش ارزش دلار در صورت پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار بعید است که موفق شود، چراکه با سیاست‌هایی چون تعرفه‌ها و معافیت‌های مالیاتی بی‌اثر خواهد شد. به نوشته فایننشیال تایمز، در هفته‌های اخیر، رئیس جمهور پیشین آمریکا

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران، سرمایه گذاران معتقدند برنامه دونالد ترامپ برای کاهش ارزش دلار در صورت پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار بعید است که موفق شود، چراکه با سیاست‌هایی چون تعرفه‌ها و معافیت‌های مالیاتی بی‌اثر خواهد شد.

به نوشته فایننشیال تایمز، در هفته‌های اخیر، رئیس جمهور پیشین آمریکا و معاونش جی‌دی ونس درباره مزایای تضعیف ارزش پول برای تقویت تولید کشور و کاهش کسری تجاری صحبت کرده‌اند.

اما تحلیلگران هشدار می‌دهند که طرح‌های تضعیف ارزش دلار، گران و کوتاه مدت خواهد بود، چراکه سیاست‌های پوپولیستی چون اعمال تعرفه بر کالاهای خارجی با اثرات آن مقابله خواهد کرد.

به گفته یک مدیر صندوق سرمایه گذاری در موسسه مالی Edmond de Rothschild، تناقض زیادی در بازار امروز وجود دارد؛ ترامپ درباره کاهش ارزش دلار صحبت کرده است درحالی که برنامه‌هایش، حداقل در کوتاه مدت، حمایت کننده ارزش دلار هستند.

آقای ترامپ در مصاحبه‌ای با بلومبرگ در هفته گذشته گفت که آمریکا یک مشکل ارزی بزرگ دارد که بار بزرگی را بر تولیدکنندگانی که کالاهایشان را به خارج می فروشند وارد می‌کند.

چشم انداز ونس برای آمریکا، که هفته گذشته در سخنرانی‌اش در کنوانسیون ملی حزب جمهوری خواهد مطرح شد، نیز روی دلار ضعیف‌تر تمرکز داشت؛ بازسازی تولیدات کارخانه‌ای آمریکلا در داخل و از بین بردن بخشی از جهانی سازی که در دهه‌های گذشته انجام شده است.

درخواست ترامپ برای ارز ضعیف‌تر در شرایطی مطرح می‌شود که دلار آمریکا، با وجود کاهش اخیر، تا 15 درصد در مقابل سایر ارزها از زمان روی کار آمدن جو بایدن تقویت شده است. کسری تجاری آمریکا یک‌سوم نسبت به سال 2019 بالاتر است و سال گذشته به 773 میلیارد دلار رسید. همچنین به این دلیل است که اقتصاد همچنان قوی است و نرخ‌های بهره در بالاترین سطح خود در طول 23 سال گذشته قرار دارد.

شهاب جالینوس، تحلیلگر از بانک UBS نیز معتقد است که هیچ راه مشخصی برای یک رئیس جمهور برای کاهش ارزش پول وجود ندارد؛ مشکل اصلی این است که احساسی مبنی بر اینکه دلار آمریکا بیش از حد ارزش گذاری شده است وجود ندارد.

مانع بزرگی که ترامپ و ونس در تلاش برای تضعیف ارز با آن مواجه هستند این است که سیاست‌های دیگر آنها از دلار حمایت می‌کند. ترامپ گفته است در صورت بازگشت به کاخ سفید قصد دارد تعرفه 60 درصدی بر واردات از چین و عوارض 10 درصدی بر واردات از سایر نقاط جهان اعمال کند.

هزینه تعرفه

تحلیلگران اما می‌گویند این مساله بار بیشتری بر ارزها خارج از آمریکا وارد می‌کند؛ جایی که تجارت خارجی نسبت به اندازه اقتصاد بزرگ‌تر است. این مساله نشان می‌دهد که افزایش تعرفه‌ها خسارت بیشتری بر اقتصادهای غیر آمریکایی وارد می‌کند، رشد آنها را محدود کرده و ارز آنها را تضعیف می‌کند. هفته گذشته، رئیس بانک مرکزی اروپا، کریستین لاگارد روشن کرد که تعرفه‌ها می‌تواند بانک مرکزی را به سمت کاهش نرخ‌های بهره و یوروی ضعیف‌تر سوق دهد.

تعرفه‌ها همچنین می‌تواند هزینه‌های داخلی را افزایش دهد، تورم را بالا برده و نرخ های بهره را بالا نگه دارد. درحالی که پیش بینی اثرات دشوار است، ولی یک تحلیلگر ارشد در Standard Chartered پیش بینی می‌کند که افزایش تعرفه‌ها می‌تواند قیمت‌ها را در طول دوسال تا 1.8 درصد افزایش دهد، بدون اینکه اثرات ثانویه درنظر گرفته شود.

ترامپ همچنین گفته است که معافیت‌های مالیاتی که سال آینده منقضی خواهد شد را تمدید خواهد کرد و به معافیت‌های مالیاتی بیشتر اشاره کرده است که می‌تواند بر کسری بودجه ایالات متحده فشار وارد کند و سرعت چرخه کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را کاهش دهد.

ولی استراتژیست‌ها همچنین هشدار می‌دهند که گزینه‌های دیگر ترامپ برای تضعیف دلار، به دلیل تحولاتی که در بازارهای جهانی ایجاد خواهد کرد محدود می‌شود.

تضعیف دلار از زمان «توافق پلازا» در سال 1985، انجام نشده است؛ این اقدام آن زمان تاحدی موفقیت آمیز بود ولی با کاهش در نرخ بهره آمریکا حمایت شد.

ترامپ می‌تواند برای کاهش نرخ‌های بهره به فدرال رزرو فشار وارد کند، حتی در شرایطی که تضعیف استقلال فدرال رزرو سیاست رسمی کمپین او نباشد. با اینحال می‌تواند بازارها را نگران کند.

جرج ساراولوس، رئیس تحقیقات FX در Deutsche Bank، محاسبه می‌کند که برای بسته شدن کسری تجاری، دلار باید تا 40 درصد تضعیف شود.

به گفته یک استراتژیست نرخ‌های جهانی، هزینه این اختلال بسیار بالاست، و بازار در اینجا یک نیروی مخالف بسیار قدرتمند است؛ هرگونه دخالتی برای تضعیف دلار بسیار بعید است.

یک پیشنهاد برای تضعیف ارز برای آمریکا استفاده از «صندوق تثبیت مبادلات اوراق خزانه» است. با اینحال، این صندوق حدود 200 میلیارد دلار دارایی برای خرید ارزهای خارجی دارد، که تحلیلگران نگرانند به زودی تمام شود.

به گفته جالینوس، عملی کردن اینکار (تضعیف دلار) بسیار سخت‌تر از آنچه فکر می‌کنید است؛ ژاپن یکماه پیش مداخله بسیار کوچکی در بازار ارز انجام داد که 70 میلیارد دلار هزینه داشت، ولی چقدر موثر بود؟

 

منبع: ecoiran-68132

نظر شما