شناسهٔ خبر: 67871275 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

پزشکیان، کشور را با چه شرایط اقتصادی تحویل گرفت؟

مراسم تحلیف رییس جمهوری جدید امروز در حالی برگزار شد که تعطیلی سراسری کشور، به دلیل مدیریت مصرف انرژی و البته حفظ سلات شهروندان توجه افکار عمومی به موضوع مهم ناترازی انرژی در ایران معطوف کرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ایران یکی از بزرگترین دارندگان منابع انرژی در جهان است، اما با این حال اقتصادش از ناترازی انرژی رنج می‌برد. کبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان سبب شده است صنایع ایران با بحرانی جدی دست و پنجه نرم کنند. اقتصاد ایران از دیرباز با هشدار‌هایی جدی در خصوص ناترازی انرژی و کمبود در این زمینه روبرو بود، اما با این حال عدم تغییر ریل سیاستگذاری انرژی در ایران از یک سو و همچنین تداوم روند مخرب پیشین از سوی دیگر سبب شده است اقتصاد ایران حالا با بحران واقعی کمبود مواجه باشد.

 پزشکیان در حالی راهی پاستور شده است که صنایع ایران به مدت بیست و چهار ساعت در هفته باید تعطیل باشند و بنا بر اعلام فعالان صنعتی این تعطیلی در دو روز کاری هفته اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر برخی صنایع مانند صنعت سیمان و فولاد و ... به دلیل موقعیت خود قادر نیستند دو روز در هفته تعطیل باشند و در نتیجه فعالیتشان در این روز‌ها با کاهش چشمگیر مواجه شد است.

بررسی تغییرات رخ داده در اقتصاد ایران از سی و یکم اردیبهشت یعنی تاریخ شهادت رییس‌جمهور ایران، سید ابراهیم رییسی تا امروز نشان می‌دهد قیمت‌ها در بازار دستخوش کاهش شده و داده‌های آماری نیز از بهبود وضعیت اقتصاد حکایت دارد.

 تورم ایران که بالاتر از چهل درصد بود، حالا به محئوده ۳۵ درصد رسیده و دلار که تا نیمه کانال شصت هزار تومان پیشروی کرده بود در شرایط فعلی در محدوده قیمتی ۵۷ هزار و ۸۰۰ تومان قرار دارد. هر چند بسیاری معتقدند قیمت‌ها امروز باید مبنای آخرین قیمت اعلامی از سوی دولت سیزدهم باشد، اما بسیاری دیگر بر این اعتقاد هستند که پایان رسمی دولت سیزدهم دقیقا فردای انتخابات ریاست جمهوری و اعلام نتایج انتخابات است چرا که پس از ان حداقل بازار‌های کوتاه‌مدت ایران دستخوش تغییرات قیمتی جدی شده‌اند.

ایران همچنان با تحریم نفتی دست و پنجه نرم می‌کند و هر چند قیمت هر بشکه نفت برنت ۸۱ دلار است، اما باید در نظر داشت ارقام فروش نفت ایران به صورت رسمی اعلام نمی‌گردد. بحران‌های اصلی اقتصاد ایران پابرجا هستند، صندوق‌های بازنشستگی از ناترازی جدی رنج می‌برند و در عین حال تراز تجاری ایران طبق آمار اعلامی از سوی اتاق بازرگانی به منفی هفده میلیارد دلار رسیده است. ایران همچنان در اف‌ای‌تی‌اف عضو نشده و در نتیجه نقل و انتقال پول با هزینه سربار روبروست.

بر اساس گزارش‌های رسمی اعلام شده پزشکیان، دولت را با ۸۸۷ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق بدهی تحویل می‌گیرد. بنا بر اعلام وزیر امور اقتصاد و دارایی موجودی خزانه ۱۸ هزار میلیارد است.

قیمت دلار امروز چند؟

قیمت دلار در حالی ۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است که یک روز قبل از برگزاری انتخابات چهاردهم نرخ هر دلار در بازار آزاد ایران به ۶۰ هزار تومان رسیده بود. قیمت سکخ تمام بهار آزادی نیز در روز هفتم مرداد ماه، یعنی امروز برابر با ۴۱ میلیون و ۱۹۲ هزار تومان اعلام شد این در حالی است که یک روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت داشت. برخی کارشناسان عتقدد دولت سیزدهم تمام تلاش خود را برای پول پاشی یا به عبارت بهتر ارزپاشی در اخرین روز‌های فعالیت به کار گرفت تا قیمت دلار دستخوش کاهش شود.

بر اساس این گزارش نرخ حواله دلار نیز برابر با ۴۴ هزار تومان اعلام شده است. شاخص بورس تهران نیز که یک روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ارتفاع دو یملیون و ۱۰۰ هزار واحد بود، در حال حاضر به یک میلیون و ۱۶۰ هزار واحد رسیده است. این رشد شاخص بورس و عقب‌نشینی دلار و سکه نشان از پیام مثبت مخابره شده، ناشی از انتخاب پزشکیان به بازار‌ها دارد.

پزشکیان در حالی راهی نهاد ریاست جمهوری می‌شود که متوسط قیمت هر متر رمبع واحد مسکونی در تهران به ۸۵ میلیون تومان می‌رسد. این در حالی است که متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ در محدوده ۳۱ ییون و ۷۰۰ هزار تومان بود. مسکن در این دوره زمانی کمتر از سه سال با رشد عجیب و ریب قیمت مواجه بود به طوری که متوسط قیمت با رشد نزدیک به ۵۳ میلیون تومان به ۸۵ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است. مسکن حالا به یکی از بزرگترین دغدغه‌های خانوار ایرانی تبدیل شده است.

جدول زیر دربردارنده قیمت برخی اقلام است.

952420_329

(منبع: کانال بهنام صمدی)

 

نظر شما