شناسهٔ خبر: 67867815 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

گرمای بی‌سابقه رکورد مصرف برق را شکست

گرمای بی‌سابقه هوا در روزهای گذشته مصرف برق را به میزان قابل توجهی افزایش داده که باعث سخت‌تر شدن تامین آن شده است. عدم استفاده از وسائل برقی پرمصرف در ساعات اوج بار و تنظیم کولرهای آبی روی دور کند نکات مهمی هستند که تاثیر زیادی در کاهش مصرف خواهد داشت.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، با گرم‌تر شدن هوا علاوه بر افزایش مصرف توسط مشترکان خانگی و تجاری، راندمان تجهیزات در صنعت برق نیز با مشکل مواجه شده و بازدهی آن‌ها کاهش می‌یابد. به طوری که با افزایش هر درجه دما ۱۸۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق افزوده می‌شود و ظرفیت تولید نیز ۱۵۰۰ مگاوات کاهش می‌یابد. به همین دلیل تامین برق کشور سخت‌تر شده و در برخی ساعات روز نیز شهروندان با خاموشی روبه‌رو می‌شوند.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با تأکید بر لزوم آمادگی شبانه‌روزی گروه‌های واکنش سریع و عوامل امدادی سراسر کشور بیان کرد: با توجه به افزایش شدید مصرف و فشار مضاعفی که به شبکه برق وارد می‌شود، لازم است گروه‌های واکنش سریع و عوامل امدادی در سراسر کشور به صورت شبانه روزی در حال آماده باش باشند تا در صورت بروز هرگونه مشکل در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل پیش آمده را حل کنند.
 
گزارش سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که دمای هوا تابستان امسال ۳ تا ۶ درجه افزایش یافته و روز‌های شنبه و یکشنبه هفته جاری رکورد افزایش دما شکسته خواهد شد. براین اساس دمای هوا در تهران به ۴۰ درجه می‌رسد و استان‌های خوزستان، کرمان و بوشهر گرمای ۵۰ درجه‌ای را تجربه می‌کنند.

به تبع افزایش دما رکورد مصرف نیز در روز‌های اخیر شکسته شده و میزان مصرف به عدد ۷۰ هزار و ۱۸۹ مگاوات رسیده است. این گرما بی‌سابقه در سراسر جهان در حال رکوردزنی است و بر اساس گزارش سرویس آب و هوای کوپرنیک اتحادیه اروپا، تمام ماه‌های یکسال گذشته در سطح جهانی، گرم‌ترین ماه‌های ثبت شده نسبت به گذشته بوده‌اند.
افزایش دما، مصرف این انرژی را به شکل قابل توجهی افزایش داده است. مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر با بیان اینکه ۵۵ درصد برق کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود بیان کرد: میزان مصرف وسایل سرمایشی به بیش از ٣٥ هزار مگاوات رسیده که عدد بسیار بزرگ و معادل کل مصرف کشور بزرگی مثل مصر است. لازم است هموطنان با توجه به احتمال پشت سر گذاشتن نصاب‌های جدید مصرف برای هفته پیش رو، مصرف برق خود را مدیریت کنند.

تنظیم دمای کولر‌های گازی روی عدد ۲۴، استفاده از دور کند کولر‌های آبی و استفاده نکردن از وسائل برقی پرمصرف در ساعات اوج مصرف از نکات مهمی هستند که تاثیر زیادی در کاهش مصرف و عبور از شرایط سخت تامین برق خواهد داشت. در حال حاضر صنعت برق نیازمند مدیریت مصرف ۱۵ درصدی توسط مشترکان است که با رعایت نکاتی ساده این موضوع محقق می‌شود.

وزیر نیرو در خصوص مدیریت مصرف بخش اداری بیان کرد: همچنان برخی اداره‌ها و سازمان‌ها برنامه‌های مدیریت مصرف برق را رعایت نمی‌کنند که ضرورت دارد در این خصوص شرکت‌های توزیع نهایت دقت و نظارت را داشته باشند.

نظر شما