شناسهٔ خبر: 67867729 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ چهاردهم:

مجلس باید به دولت کمک کند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: خدا را شاکر هستیم انتخابات با وجود فضای اندوه ناشی از فقدان رئیس جمهور شهید به بهترین وجه انجام گرفت.

صاحب‌خبر -

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ر هبر انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ چهاردهم فرمودند: روز تنفیذ آخرین برگ از کتاب قطور و پر مضمونی است که ملت عزیز ایران و دست اندرکاران به وسیله این انتخابات تدوین کردند و در قفسه افتخارات کشور ایران ماندگار شده است.

رهبر انقلاب گفتند: خدا را شاکر هستیم که انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با وجود فضای اندوه عمومی ناشی از فقدان رئیس جمهور شهیدمان مرحوم رئیسی به بهترین وجه انجام شد.

از سرپرست ریاست‌جمهوری در مدیریت کشور در این دوماه تشکر می‌کنم

ایشان  افزودند: برخورد اخلاقی رقبا با رئیس‌جمهور منتخب بعد از انتخابات بسیار تحسین برانگیز بود. این آزمون مهمی برای کشور بود که الحمدااله با موفقیت انجام شد و نتیجه شیرین آن را ملت عزیز انشالله خواهند چشید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: لازم است نقش سرپرست ریاست جمهوری و دولت را در این دو ماه یادآوری کنم و از این آقایان تشکر کنم که نقش مهمی ایفا کردند و به فضل الهی کشور را در آرامش و با روحیه عمومی خوب مردم به انتخابات برسانند و انتخابات را به بهترین وجه به پایان ببرند.

 رهبر انقلاب فرمودند: ما الحمدالله مردم سالاری آمیخته با رقابت و سلامت در کشور داریم. این مردم سالاری که امروز در کشورما وجود دارد ارزان و آسان به دست نیامده است. این نتیجه قیام مردم در قبال یک وضع نابسامان و مصیبت باری است که در گذشته در این کشور وجود داشته است.

شاخص مهم حکومت پهلوی اول، فشار به ملت و انفعال در مقابل عوامل خارجی بود

ایشان ادامه داد: امام بزرگوار ما از روز اول پیروزی انقلاب با قاطعیت تمام یک امر بی سابقه در کشور را تثبیت کردند و آن حضور و تاثیر مردم در اداره کشور است. این کار بزرگ امام بزرگوار ما بود. یکی از بزرگترین حوادث تاریخ کشور ماست. قبل از اینکه ملت ایران به رهبری امام بزرگوار به مردم سالاری دست پیدا کنند ما فقط تجربه مشروطیت را داشتیم.

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: مردم در مشروطیت تلاش و مجاهدت کردند و شهید دادند، اما به دلیل اینکه یک رهبری قدرتمند و مردمی بر سرکار نبود از همان روز‌های اول کشور دچار سردرگمی شد. بیگانگان وارد شدند و حدود ۱۵ سال کشور دچار هرج و مرج بود و بعد هم دیکتاتوری خشن رضاخانی روی کار امد. یعنی بین امضای مشروطیت تا روی کار آمدن دیکتاتوری رضاخان ۱۵ سال بیشتر فاصله نداشت و همه زحمات مردم با روی کار آمدن رضا پهلوی از بین رفت.

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: خصوصیت این دوره از یک طرف دیکتاتوری خشن و مظلوم کشی و فشار به ملت بود و از سویی ذلت و اطاعت و انفعال در برابر عوامل خارجی بود. رضا خان را انگلیس بر کار اورد و هرچه آنها خواستند در باب فرهنگ و نوع اداره کشور اتفاق افتاد و منابع ملی به غارت رفت و قرارداد ظالمانه نفت سی سال افزوده شد و با مردم سختگیری و سرکوب رفتار شد و با دین و دیانت علنا مبارزه شد.

ایشان تاکید کردند: در اواخر دوره زمانی که احساس کردند رضاخان گرایشی به آلمان هیتلر در جنگ جهانی دوم دارد همین انگلیس‌هایی که او را بر سرکار آوردند او را تبعید کردند و پسر نالایق او را بر سرکار آوردند.

 رهبر انقلاب بیان کردند: محمدرضا راه پدر را رفت. سختگیری بر مردم و اختناق شدید داخلی و کمک به بیگانگان در تصرف منابع ملی ایران عمدتا نفت و ذلت در مقابل سیاست‌های بیگانه. یک وقتی این حرف‌ها را ما می‌گفتیم، اما بعد‌ها که کتاب‌های نزدیکان پهلوی منتشر شد همین حرف‌ها را که ما می‌دانستیم اقرار کردند.

ایشان گفتند: تعیین نخست وزیر با اراده بیگانگان، تعیین نوع خرید تسلیحات، نفت و اداره کشور با اراده بیگانگان انجام می‌شد و فشار بر مردم بی‌دریغ بود. توجه به این نکات مهم است. کار به جایی رسید که محمدرضا پهلوی برای سرنگون کردن دولت ملی که استثنائا با رای مردم سرکار آمده بود توطئه کنند تا این دولت سرنگون کنند که خیانت بالاتر این نمی‌شود.

دولت محترم برای مردم با مردم در میان مردم از ظرفیت مردمی استفاده کند

مقام معظم رهبری فرمودند: مردم سالاری امروز ایران برآمده از چنین وضعی است. ملت ایران هرگز دخالت در امور کشور را هرگز تجربه و آزمایش نکرده بود و انقلاب اسلامی این را به مردم هدیه کرد و حضور مردمی و مردم سالاری به دست امام بزرگوار را باید قدر دانست.

رهبر انقلاب گفتند: ما در جمهوری اسلامی ده‌ها انتخابات داشتیم. انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، شوراها، خبرگان که همه همراه با رقابت و سلامت و با حضور پرانگیزه مردم که گاهی بیشتر و کمتر در درجه اول اهمیت قرار ندارد، چون مهمتر حضور باانگیزه مردم است که همواره وجود داشته است. انتخابات اخیر به خوبی انجام شد و رئیس جمهور شایسته‌ای را مردم انتخاب کردند. بیانات امروز ایشان متقن و عمیق و حاکی از پایبندی به مبانی حقیقی مردم سالاری اسلامی است. امیدوارم خدواند به ایشان کمک کند و همه ما باید در حد خود به ایشان کمک کنیم تا دولت ایشان کار‌های بزرگ را انجام دهد.

 ایشان اظهار کردند: چند توصیه دارم که هم به دولت و مسئولینی است که در جایگاه‌های مهم قرار می‌گیرند هم به عموم ملت است و هم به خود ما که توصیه اول این است که کشور ما کشور بزرگی است. در میان ملت ما کسانی که صاحب فکر و ابتکارند و صاحب تجربه و آرای جدید هستند، بی‌شمارند. وقتی انسان پای صحبت این و آن می‌نشیند آنقدر حرف، فکر نو در سخنان گوناگون افراد می‌شنود شگفت‌زده می‌شود.

مقام معظم رهبری بیان کردند: پیشنهاد‌هایی که به صورت مکتوب و حرف‌هایی که حضوری می‌دهند آنچه به عنوان اعتراض یا پیشنهاد می‌دهند از این جهت مژده است که نشان‌دهنده فکر و تجربه خوب و راهگشایی برای آینده است این کشور ما است. این یک ثروت عظیم ملی است و از این باید استفاده کرد. 

رهبر انقلاب تصریح کردند: دولت محترم برای مردم با مردم در میان مردم باید از این ظرفیت عظیم مردمی استفاده کنند و از آن برای رسیده به اهدافی که ذکر کردند بهره بگیرند.

ایشان افزودند: در کنار این فرصت‌های انسانی، ثروت‌های طبیعی مادی ما فراوان است و خیلی بیش از آن چیزی است که ما تا به حال از آن بهره گرفتیم و استفاده کردیم. ما می‌توانیم کار‌های بزرگی به اتکای منابع انسانی و طبیعی انجام دهیم که شرطش این است همت داشته باشیم و کار‌ها را به جد دنبال کنیم و همکاران خوب را انتخاب کنیم.

با روحیه جهادی میشود کوه‌های مشکل را از جا کند

مقام معظم رهبری گفتند: توصیه بعدی مربوط به کار جهادی است. با روحیه جهادی می‌توان کار کرد یعنی بی‌مزد و بی‌منت کار کردن و هدف را انجام وظیفه خدایی و انسانی قرار دادن است البته چارچوب‌های اداری وجود دارد که باید رعایت شود، اما کار جهادی کیفیت و نوع کار است. 

رهبر انقلاب تاکید کردند: صددرصد کار قانونی می‌توان انجام داد به صورت جهادی و غیرجهادی. برخی‌ها صورت قانون را انجام می‌دهند، اما کار پیش نمی‌رود. رئیس‌جمهور منتخب چند روز قبل با بنده دباره اینکه در ادارات ما کسی است که محصول کار او محصول قابل توجه و به درد بخور نیست، صحبت می‌کرد. ما با کار جهادی کار‌های بزرگی انجام دادیم و دفاع مقدس با کار جهادی پیش رفت.

 

نظر شما