شناسهٔ خبر: 67863278 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

کتاب گفتارهای پدرانه امام موسی صدر رونمایی شد

محمود مهرمحمدی گفت: وقتی کتاب اینطور نیست بابا را خواندم ایده‌ای به ذهنم تداعی شد و آنهم فلسفه جدیت در زندگی یا همان غیرت زندگی بود.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، مراسم رونمایی از کتاب "این‌طور نیست بابا" گفتارهای پدرانه امام موسی صدر با حضور فرزندانش امروز شنبه ششم مرداد در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.

این مراسم در آستانه چهل و ششمین سالگرد ربایش امام موسی صدر و با همکاری مؤسسه امام موسی صدر انجام گرفت.

حورا صدر در ابتدای این نشست گفت: برادرم از همه ما چهار برادر خواهر برای اینکه چه چیزی در مقدمه کتاب بهتر است ذکر شود سوال کرد که هر کدام یک صدا فرستادیم و ایده‌ای گفتیم که برادر هنرمندانه همه ایده‌ها را در مقدمه جمع کرد مثل اینکه چرا آن زمان ما در فرانسه بودیم و از لبنان بیرون رفتیم و اصلاً چرا به فرانسه رفتیم. موضوع دیگر در این مقدمه این است که چرا نوارهای پدر به زبان فارسی است، این موضوع اصرار خانواده و مادر بود که فارسی صحبت کنیم.

وی فکر، اندیشه و عمل امام موسی صدر را بسیار درخشان دانست و افزود: اگر امام موسی صدر به مسئله تربیت فرزندان اشاره می‌کند به این دلیل است که به اهمیت قران در تربیت اشراف دارد و به آن عمل می‌کند و می‌گوید ما وظیفه داریم بچه‌ها را درست تربیت کنیم، یک جایی می‌گوید بچه‌های ما را که اسرائیل تربیت نمی‌کند این وظیفه ماست. این کتاب یکی از مصداق‌های انسجام فکر و عمل است، این‌طور نیست که فقط نصیحت کند و خودش عمل نکند.

امام موسی صدر برای ارتباط با بچه‌ها خود را مقید می‌کرد

دختر امام موسی صدر درباره گفتارهای پدر بیان کرد: در سال ۱۳۵۶ و در شرایطی که پدر بسیار گرفتار بود مقید کرد این صحبت‌ها را از طریق نوار کاست به ما برساند. به خاطر دارم جلسات حضوری که با پدر داشتیم چقدر صمیمی بود و راهنمایی‌ها نیز درباره زندگی و یا تحصیل داشت. جایی حتی صدای من در نوار هست که درباره خانمی تونسی یا الجزایری صحبت می‌کنم که من را در جمع مسلمانان دعوت کرده است و از پدر می پرسم بروم یا نروم که ایشان تصمیم را به خود ما واگذار می‌کند.

وی تصریح کرد: مادرم به ایشان می‌گفت چون کمتر با بچه‌ها هستید بهتر است وقت بیشتری را با بچه‌ها بگذارید، ایشان می‌گفت بچه‌ها می‌بینند و عمل می‌کنند اما این کتاب مصداقی است که به حرف مادرم نیز عمل کردند.

حجت الاسلام مسعود آذربایجانی استاد فلسفه دین نیز درباره این کتاب و امام موسی صدر بیان کرد: خداوند در سوره توبه دو دسته از عالمان و کارگزاران دین را مقایسه می‌کند. براساس این آیات معتقدیم امام موسی صدر از زمره عالمان برجسته بود که برای نجات محرومان و شیعیان مهاجرت و مجاهدت کرد و همین مجاهدت‌ها باعث ربودن ایشان شد.

۱۰ ویژگی امام موسی صدر

وی با اشاره به شاخص‌های تربیتی امام موسی صدر در اندیشه و عمل گفت: شاخص اول واقع بینی ایشان است که در اولین اقدام در لبنان به نیازهای مردم توجه می‌کند همانطور که هرم مازلو نیازهای اولیه را به عنوان قاعده در نظر می‌گیرد. نکته بعد حقیقت گرایی که در منش ایشان است که پوزش از خطاهایی که اتفاق میفتد را می‌پذیرد و هرگونه باطل را نفی می‌کند. سوم بحث عقلانیت منطق و استدلال و یافته‌های علمی ایشان است. چهارم بحث مسئولیت بخشی و اعتماد به جوان‌ها است، تعبیر ایشان این است جامعه‌ای که مسئولیت‌ها را به جوانان واگذار نکند ابتر است و می‌گوید تسامح در جوانان امکان پذیرتر است و باید مدارا کنیم. ششم عامل بودن عالمی است که در جامعه جنبه تربیتی دارد. هفتم اهمیت نقش والدین و خانواده در کنار سایر عوامل است، رابطه صمیمی و همدلانه با متربیان و نهم آزادی اندیشه و عمل است. اگر ما می‌خواهیم انسان تربیت کنیم باید به اراده و اختیار او بها بدهیم. شاخص آخر ایمان است که محور تربیتی ایشان ایمان بود و می‌توان از طریق ایمان تا درجات عالی پیش رفت.

وی اهمیت خانواده را به عنوان عامل تربیت در زیست امروز مغفول واقع شده دانست و گفت: به ۴ دلیل با وجود پیچیده‌تر از شدن مسئله تربیت هنوز هم خانواده مهمترین و اثرگذارترین عامل تربیت است. اولین دلیل محبت و علقه های خانواده است که زمینه تاثیرپذیری را بیشتر می‌کند. دوم قرابت فیزیکی و روانی است که زمینه تأثیر را بیشتر می‌کند و امکان تعامل و گفتگو در خانواده را افزایش می‌دهد. نقش مادر هرچند مهم و اساسی است اما نقش پدر باز نادیده گرفته شده است. پدر اگر نقشش را درست ایفا کند زمینه‌های تربیتی مادر را فراهم می‌کند.

این استاد دانشگاه گفت: امام موسی صدر شخصیت برجسته ای هست که در کنار ابعاد علمی توجه ویژه‌ای به ابعاد تربیتی فرزندان و خانواده داشت و شاهد ثمرات برجسته این خانواده نیز هستیم. اولین ویژگی کتاب رابطه صمیمانه و خودمانی است. نکته بعدی کتاب اهتمام امام موسی صدر به به دقت علمی و مطالعه برای بحث است، حتی جاهایی ارجاعات به المیزان می‌دهد. نکته دیگر تنوع در مباحث است که صرفاً مباحث دینی مطرح نمی‌شود، مباحث اجتماعی، اخلاقی و حتی سیاسی با توجه به شرایط لبنان مطرح می‌شود همچنین که مباحث معنوی و قرآنی جایگاه برجسته دارد. این بحث‌ها دیالوگ است و مونولوگ نیست. مباحث جذابیت دارد و برای خود من نکات جدیدی داشت. اهتمام به عدم تعطیلی مباحث داشت و حتی در سفر نوار پر می‌کرد. نکته دیگر بیان استدلالی و منطقی قوی و تبیین مسائل سیاسی و موضوع آخر نگاه مثبت امیدبخش و توان بخش است که حتی در زمانه‌ای که شرایط خطیری در جامعه لبنان حاکم بود را به کرات می‌بینیم.

این کتاب تبلور نگاه امام موسی صدر در فلسفه جدیت زندگی است

محمود مهرمحمدی اندیشمند حوزه آموزش و پرورش با اشاره به ویژگی‌های کتاب گفت: اولین چیز که با خواندن این کتاب متوجه می‌شویم این است که موانع فیزیکی باعث انصراف یک انسان متعهد و مسؤول از پراکندن تخم آگاهی و تلاش برای بالا بردن سطح فهم و درک مخاطبانش نمی‌شود. مسؤولیت یک پدر نسبت به اعضای خانواده نمی‌تواند ممتنع تلقی شود وقتی محدودیت فیزیکی از جنس مسافت در میان است.

وی افزود: فقدان امام موسی صدر در زمینه‌های روشنگری با مضامینی که در این کتاب از آن می‌بینیم حول مضامین اسلامی در عصر ما دیده می‌شود. وقتی کتاب را خواندم ایده‌ای به ذهنم تداعی شد و آن‌هم فلسفه جدیت در زندگی یا همان غیرت زندگی بود.

این اندیشمند تصریح کرد: اگر امام موسی صدر امروز در میان ما بود رسالت و مسؤولیت و جریان آگاهی بخشی نسبت به گفتمان اصیل اسلامی در مقیاس خانواده و حتی لبنان هم مطرح نمی‌شد، بلکه جهانی می‌شد و چقدر ما نیازمند این گفتمان اصیل اسلامی یعنی گفتمان عدالت، رحمت، صلح و وفاق در برابر گفتمان ظاهرگرایی، خشونت، عصبیت که در جهان امروز ما ضایعات و خساراتی را به بار آورده است هستیم.

انتهای پیام/

نظر شما