شناسهٔ خبر: 67860141 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

چلّه شعور «مجله مهر»؛/۲۱

هیچ بنده‌ای را حقیر نشمار؛ شاید او ولیّ خدا باشد!

کتاب حکمت‌نامه امام حسین در روایتی از ایشان به نقل از حضرت علی (ع) این آموزه را آورده است: «هیچ یک از بندگان خدا را کوچک نشمار که چه بسا او ولیّ خدا باشد و تو ندانی!»

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: حکمت‌های علوی مجموعه پند و اندرزهایی است که از امام علی (ع) امام اول شیعیان به فرزندان خود و درواقع برای آیندگان نقل شده است. حکمت‌هایی که هر یک از آن‌ها می‌تواند در اخلاق و زندگی به داد انسان امروز برسد.

تکیه مجله مهر امروز، در بیست و یکمین روز از «چلّه شعور» حکمت‌های جامع علوی را انتخاب کرده که امام حسین (ع) انها را برای یاران و اطرافیان خود بازگو کرده است. این روایات از باب ششم کتاب حکمت نامه امام حسین (ع) به قلم محمد ری شهری انتخاب شده و در متن این کتاب آمده است:

هیچ بنده‌ای را حقیر نشمار؛ شاید او ولی خدا باشد!

الخصال به سندش از امام حسین از امام علی آورده است:

خداوند تبارک و تعالی چهار چیز را در چهار چیز پنهان کرده است؛ (اول) رضایتش را در اطاعت، پنهان کرده است. پس هیچ یک از طاعت‌های او را خُرد نشمار که چه بسا همان با رضایت خدا همراه باشد و تو ندانی! (دوم) نارضایتی‌اش را در معصیتش پنهان کرده است؛ پس هیچ یک از معصیت‌های او را کوچک نشمار که چه بسا نارضایتی‌اش با معصیتی همراه شود و تو ندانی! (سوم) اجابتش را در دعا پنهان کرده است؛ پس هیچ دعایی را کوچک نشمار که چه بسا با اجابتش قرین شود و تو ندانی! (چهارم) ولیّ خود را میان بندگانش پنهان کرده است پس هیچ یک از بندگان خدا را کوچک مشمار که چه بسا او ولیّ خدا باشد و تو ندانی.

پسرم! بر حق صبر کن هر چند تلخ باشد

الکافی از ابو حمزه ثمالی از امام باقر:

چون وفات [پدرم] علی بن الحسین فرا رسید مرا به سینه‌اش چسباند و فرمود: «ای پسر عزیزم! تو را به چیزی سفارش می‌کنم که پدرم هنگام رسیدن وفاتش به من سفارش کرد و او هم گفت که پدرش به او سفارش کرده است. فرمود: ای پسر عزیزم! مبادا به کسی که یاوری در برابر تو جز خداوند ندارد، ستم کنی!»

همچنین الکافی به نقل از ابو حمزه از امام باقر آورده است:

چون زمان مرگ پدرم علی بن الحسین فرا رسید مرا به سینه‌اش چسباند و فرمود: «پسرم سفارشی به تو می‌کنم که پدرم هنگام وفات به من کرد» و فرمود که پدرش آن را به وی سفارش کرده است: «پسرم! بر حق صبر کن هر چند تلخ باشد.»

درباره جایگاه حق همچنین حلیة الأولیاء به سندش، از امام حسین از امام علی (ع) نوشته است:

سخت‌ترین کارها سه چیز است؛ دادن حق از جانب خودت، به یاد داشتن خدا در هر حال و سهیم کردن برادر [دینی] در دارایی مورد نیاز خود.

نظر شما