شناسهٔ خبر: 67859760 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

راهنمای جامع سیستم حمل و نقل استانبول

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در سفر به هر شهر باید به آن توجه کرد، نحوه‌ی جابه‌جایی در آن شهر است. استانبول با داشتن سیستم حمل‌ونقل عمومی گسترده و کارآمد، این دغدغه را برای مسافران خود تا حد زیادی رفع کرده است.

صاحب‌خبر -

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در سفر به هر شهر باید به آن توجه کرد، نحوه‌ی جابه‌جایی در آن شهر است. استانبول با داشتن سیستم حمل‌ونقل عمومی گسترده و کارآمد، این دغدغه را برای مسافران خود تا حد زیادی رفع کرده است. برای مثال اگر شما در هتل سی وی کی تکسیم استانبول در میدان تکسیم اقامت داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید برای جابه‌جایی در شهر هم از اتوبوس، هم از مترو و هم از تراموا استفاده کنید. در این مقاله، به‌بررسی انواع وسایل حمل‌ونقل عمومی در استانبول، ازجمله اتوبوس، مترو، تراموا و قطار کابلی خواهیم پرداخت که عموما در دسترس گردشگران هستند.

اتوبوس‌های درون‌شهری

استانبول سیستم حمل‌ونقل عمومی گسترده‌ای دارد که اتوبوس یکی از ارکان اصلی آن است. برای گشت‌وگذار در این شهر زیبا، شناخت انواع اتوبوس‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها ضروری است. در این شهر اتوبوس اتوبوس‌های خصوصی و اتوبوس‌های دولتی جهت حمل‌ونقل مسافر وجود دارند. این اتوبوس‌ها در دو نوع اتوبوس‌های معمولی و بی‌آرتی (متروباس) هستند.

اتوبوس‌های معمولی استانبول معمولا از ساعت شش صبح تا نیمه‌شب و اتوبوس‌های بی‌آرتی از شش صبح تا نیمه‌شب فعالیت می‌کنند. البته باید توجه داشت که برخی از خطوط متروباس ۲۴ ساعته فعال هستند. خطوط متروباس ۲۴ ساعته استانبول به شرح زیر است:

  • خط۷۳: میدان تکسیم – فرودگاه بین المللی آتاتورک
  • خط ۱۱۰: میدان تکسیم – کادیکوی
  • خط ۱۱۲: میدان تکسیم – بوستانسی
  • خط ۲۵T: میدان تکسیم – ساری‌یر
  • خط ۴۰: میدان تکسیم – ساری‌یر
  • خط۱۰E: کادیکوی – فرودگاه بین المللی صبیحا گوکن
  • خط ۱۵: کادیکوی – اوسکودار
  • خط ۱۳۰: کادیکوی – توزلا
  • خط ۳۴: سوگوتلوچشمه – ادیرنکاپی
  • خط ۳۴: آوجیلار – زینجیرلیکولو
  • خط ۸۹C: میدان تکسیم – باشاکشهر

برای پرداخت کرایه این اتوبوس‌ها از پول نقد به‌صورت اسکناس‌های لیر ترکیه و یا کارت اعتباری استانبول کارت استفاده می‌شود. البته در اتوبوس‌های بی‌آرتی صرفا از کارت اعتباری استفاده می‌شود. کرایه براساس تعداد ایستگاه‌هایی که طی می‌کنید محاسبه می‌شود. به‌همین‌دلیل، هنگام ورود و خروج از اتوبوس باید کارت خود را به دستگاه کارت‌خوان بزنید.

https://file.tesmino.ir/images/2024/07/images_1721894441_66a206298462f.jpg

مترو

مترو استانبول دارای دو خط مهم است: خط M1A که از فرودگاه آتاتورک تا ینی‌کاپی به‌صورت مستقیم ادامه دارد و خط M1B که از ینی‌کاپی تا تیزازلی باجلار در شرق شهر می‌رود و از ایستگاه‌های مهمی مانند میدان تکسیم، شیشلی، و لونت عبور می‌کند. مترو استانبول در روزهای عادی از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب و در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات عمومی به‌صورت شبانه‌روزی فعال است.

پوشش گسترده از دیگر مزایای مترو استانبول است. خطوط مترو به اکثر نقاط مهم شهر و هتل های استانبول دسترسی دارند و شما را به بسیاری از جاذبه های گردشگری، مراکز خرید، و مکان‌های تفریحی می‌رسانند. برای مثال اگر شما در هتل سی وی کی تکسیم استانبول در میدان تکسیم، یعنی مرکز استانبول اقامت داشته باشید؛ با استفاده از مترو به‌راحتی به سایر قسمت‌های شهر ازجمله حومه و اطراف آن دسترسی خواهید داشت.

دسترسی سریع و مستمر به فرودگاه‌های استانبول نیز از دیگر مزایای خطوط مترو برای گردشگران محسوب می‌شود. اگر شما نسبت‌به رزرو هتل استانبول و خرید بلیط هواپیما استانبول اقدام کرده‌اید تا از مسیر هوایی به این شهر سفر کنید، با آسودگی‌خاطر و در اسرع وقت می‌توانید ازطریق مترو از فرودگاه به مرکز شهر و بالعکس جابه‌جا شوید.

https://file.tesmino.ir/images/2024/07/images_1721894441_66a20629911f3.png

قطارهای کابلی

قطار کابلی استانبول با دو خط مجزا، نقشی کلیدی در سیستم حمل‌ونقل عمومی این شهر ایفا می‌کند. این خطوط که به نام‌های F1 و F2 شناخته می‌شوند؛ نه‌تنها وسیله‌ای برای جابه‌جایی مسافران هستند، بلکه به‌عنوان جاذبه‌ای گردشگری نیز از اهمیت بالایی برخوردارند.

 خط F1 میدان تکسیم، قلب تپنده شهر را به اسکله کاباتاش متصل می‌کند. با استفاده از این خط می‌توانید به‌راحتی به قایق‌ها و کشتی‌های مختلف برای گشت‌وگذار در بسفر دسترسی پیدا کنید. خط F2 که قدمتی بیش از ۱۴۰ سال دارد، دومین خط ریلی زیرزمینی در جهان پس از متروی لندن است. خط F2، شیشانه را به کادیکوی و برج گالاتا، یکی از نمادهای شهر استانبول، وصل می‌کند.

با استفاده از قطار کابلی می‌توانید به‌راحتی به مکان‌های دیدنی مانند برج گالاتا، اسکله کاباتاش و میدان تکسیم دسترسی پیدا کنید. سوارشدن بر قطار کابلی و تماشای مناظر دیدنی شهر تجربه‌ای خاص و به‌یادماندنی خواهد بود. همچنین، قطار کابلی سریع‌ترین وسیله برای جابه‌جایی بین میدان تکسیم و اسکله کاباتاش و همچنین بین شیشانه و کادیکوی است. قطارهای کابلی نیز از ساعت شش صبح تا ۱۲ شب فعال هستند.

https://file.tesmino.ir/images/2024/07/images_1721894441_66a20629b4594.jpg

تراموا

تراموای استانبول با عبور از خیابان‌های پرجنب‌وجوش و محله‌های تاریخی، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در بین گردشگران شناخته می‌شود. این وسیله نقلیه نوستالژیک، نه‌تنها راهی راحت برای جابه‌جایی در شهر است، بلکه فرصتی برای تماشای مناظر دیدنی و تجربه فرهنگ و زندگی مردم استانبول را نیز فراهم می‌کند. در استانبول چهار خط تراموا به شرح زیر وجود دارند:

  • خط T1 که محله کاباتاش را به باغجی‌لار، در غرب شهر، متصل می‌کند و از مکان‌های دیدنی مانند میدان تکسیم، خیابان استقلال، و برج گالاتا عبور می‌کند.
  • خط T2 که به‌عنوان تراموای قدیمی استانبول شناخته می‌شود، از میدان تکسیم تا ایستگاه تونل شیشانه امتداد می‌یابد و از محله‌های تاریخی مانند سلطان احمد و بیوگلو عبور می‌کند.
  • خط T3 که در مسیری کوتاه، ایستگاه کادیکوی را به مسجد اسکله متصل می‌کند و از محله مودا، با کافه‌ها و رستوران‌های متعددش عبور می‌کند.
  • خط T4 که از توپکاپی در منطقه فاتح آغاز می‌شود و تا ایستگاه مسجد سلام در منطقه سلطان‌غازی ادامه می‌یابد و از مکان‌های تاریخی مانند مسجد ایاصوفیه و بازار بزرگ عبور می‌کند.

ساعت کار تراموا از ۶ صبح تا ۱۲ شب است و برای پرداخت کرایه تراموا می‌توانید از استانبول کارت و یا بلیت‌های کاغذی استفاده کنید. استفاده از استانبول کارت ارزان‌تر و راحت‌تر است.

https://file.tesmino.ir/images/2024/07/images_1721894441_66a20629c446f.jpg

جمع‌بندی

استانبول با داشتن سیستم حمل‌ونقل عمومی گسترده و کارآمد خیال گردشگران و مسافران را در مورد جابه‌جایی در این شهر آسوده کرده است. برای مثال اگر شما در هتل سی وی کی تکسیم استانبول در مرکز استانبول اقامت داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید برای دسترسی به اقصی‌نقاط شهر هم از اتوبوس، هم از مترو و هم از تراموا استفاده کنید.

در این مقاله، به‌بررسی انواع وسایل حمل‌ونقل عمومی در استانبول پرداخته شد که می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار گردشگران قرار دهد. شما نیز برای سفر به این شهر زیبا برای بررسی هتل های استانبول می‌توانید به وب‌سایت «فلای تودی» مراجعه کنید. شما در این وب‌سایت تخصصی می‌توانید نسب‌ به رزرو هتل استانبول و خرید بلیط استانبول با بهترین قیمت‌ها و در هر زمان و مکانی اقدام کنید و سفر خاطره‌انگیز خود را آغاز نمایید.

نظر شما