شناسهٔ خبر: 67856633 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

آموزش گام به گام ماموریت غیرممکن ،

10 سال با طارمی، از صفر به صد

درست 10 سال و دو ماه و 5 روز پیش بود که مهدی طارمی با تصمیم علی دایی از ایرانجوان بوشهر به پرسپولیس پیوست!

صاحب‌خبر -

این روزها رسانه رسمی باشگاه  اینتر  در آستانه آغاز یک فصل امیدوارکننده بخش مهمی از انرژی و تمرکز خود را روی مهاجم ایرانی خود متمرکز کرده است. این مسیری نبود که برای مهدی طارمی به این سادگی طی شود و مروری بر چالش‌هایی که ستاره بوشهری پشت سر گذاشت تا حالا به جایگاه فعلی برسد خالی از لطف نخواهد بود. 

در آخرین روز اردیبهشت ماه 1393 بود که مهدی طارمی در روزهایی که پرسپولیس یکی از بدترین مقاطع تاریخ خود را طی می‌کرد به این تیم پیوست تا مهم‌ترین کشف علی دایی در دوران مربیگری‌اش باشد. او با آمار ثبت 12گل در لیگ دسته اول به عنوان سهمیه زیر 23 سال به یکباره گامی بلند را در زندگی حرفه‌ای خود برداشته بود. پرسپولیس و طارمی یک حلقه مفقود دیگر هم داشتند که آن اضافه شدن برانکو ایوانکوویچ بود تا از سیاه‌ترین دوران تاریخ به طلایی‌ترین دوران تاریخ باشگاه برسند.

*انتقال خام به ریزه اسپور 
پرسپولیس از خاکستر خود زیر سایه برانکو و ستاره‌ای نظیر طارمی از جا برجاست، اما در لیگ پانزدهم به نایب قهرمانی بسنده کرد. عملکرد طارمی و برخی ستاره‌های دیگر تیم اما به اندازه‌ای بود که مورد توجه تیم‌های خارجی قرار بگیرد و در این بین ماجرای ریزه اسپور برای طارمی و رضائیان اتفاق افتاد؛ ماجرایی که با کودتای عجیب در ترکیه همراه شد و سبب شد این دو بازیکن با معذرت‌خواهی به پرسپولیس برگردند. پرسپولیس در ادامه با طارمی قهرمان لیگ شد، اما محرومیت 4 ماهه این بازیکن و بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی سرخپوشان درست شب قبل از بازی نیمه نهایی با الهلال چیزی نبود که بشود به راحتی از آن بیرون آمد.

*رسیدن به اوج از مسیر غیرمعمول 
فوتبالیست‌های مستعد فوتبال ایران به صورت طبیعی پس از درخشش مستقیم وارد فوتبال اروپا می‌شوند، اما مهدی طارمی روش دیگری را در پیش گرفت و پس از ناکامی در پیوستن به ریزه‌اسپور این بار الغرافه قطر را برای ادامه فوتبال برگزید. در دی 1396 مهدی طارمی پیشنهاد الغرافه را قبول کرد و دو سال با پیراهن این تیم درخشید تا راه رسیدن به اروپا در یک مردادماه 1398 برایش مهیا شود و به ریوآوه بپیوندد.

*آقای گلی برای رسیدن به پورتو 
طارمی اگرچه در 27 سالگی و خیلی دیر، اما به هر حال توانست با کسب عنوان بهترین گلزن فصل طی اولین سال حضورش در فوتبال پرتغال توانایی‌های استثنایی خود را به رخ بکشد و در شهریورماه 1399 به پورتو پیوست. پورتو بهترین تیم پرتغال و دروازه ورود فوتبالیست‌های مستعد به تیم‌های درجه یک اروپاست، اما چه کسی باور می‌کرد این مسیر برای مهدی طارمی وقتی در 27 سالگی به آنجا رسیده رقم بخورد؟!

*رؤیا و ماموریت غیرممکن محقق شد 
از چند ماه قبل با حرکت هوشمندانه جوزپه ماروتا مدیر ورزشی باشگاه اینتر که حالا به رئیس باشگاه بدل شده، انتقال طارمی به جمع نراتزوری نهایی شده بود. او به عنوان بازیکن آزادی عازم میلان شد و تیرماه 1403 توانست پس از 4 سال حضور موفق در پورتو به اینترمیلان که یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های جهان است راه پیدا کند. عجیب اینکه این اتفاق برای طارمی در 32 سالگی رخ داده و او قراردادی 1+2 ساله امضا کرده تا شانس حداقل دو سال زندگی در یک باشگاه درجه اول دنیا را داشته باشد.

*اولین ایرانی قهرمان یو سی ال در راه است؟
وقتی مهدی طارمی در آخرین روزهای اردیبهشت ماه 1393 که جوانی 21 ساله بود، بدون اینکه خبرنگاران به او توجهی داشته باشند با پرسپولیس قرارداد امضا کرد، هیچ کس تصور چنین مسیری را برایش نمی‌کرد و حتی حضورش در اردوی سرخ‌ها را به دلالی هم ربط دادند. در اینتر هم اوضاع در آن سال‌ها خیلی مناسب نبود. نراتزوری پس از سه گانه تاریخی افت محسوسی کرده بود و حتی به مدت 6 سال به دلیل وضعیت مالی نامناسب به لیگ قهرمانان راهی پیدا نکرد تا درنهایت این طلسم همزمان با آغاز روزهای خوش پرسپولیس در ایران برای آبی و مشکی‌های شهر میلان هم شکست و سال‌های اخیر برای آنها رؤیایی و با برنامه پیش رفته است.

مهدی طارمی حالا پس از 10 و دو ماه در میلان و اینتری است که کاملا متحول شده. رسانه اینتر به طور کامل روی او متمرکز است و رسانه‌های ایتالیایی هم با وسواس خاصی درخشش او را در دو بازی ابتدایی پیش فصل پوشش داده‌اند. آنها می‌گویند طارمی می‌تواند حسابی جایگاه پسر تورام را در ترکیب اصلی به خطر بیندازد و حالا همه چیز آماده شروع یک چالش بزرگ دیگر برای استعداد بوشهری فوتبال ایران است که در روزهای امیدوارکننده باشگاه اینتر می‌تواند رؤیای اینکه اولین ایرانی فاتح لیگ قهرمانان اروپا باشد را هم در سر بپروراند.

نظر شما