شناسهٔ خبر: 67855656 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

«سینما» در هفته‌ای که گذشت؛

هفته‌ای متاثر از خبر فوت یک ستاره/فیلمخانه ملی حرم سینماگران است!

هفته‌ گذشته خبر تلخ بیماری و درگذشت سعید راد بازیگر سینمای ایران، اهالی سینما را تحت تاثیر قرار داد، همچنین ساختمان جدید فیلمخانه ملی افتتاح و سینما فرهنگ نیز مورد بهینه‌سازی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند.

در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

خبر تلخ درگذشت سعید راد هنرمند و ستاره سینما

روزهای ابتدایی هفته خبری تلخ از سعید راد مبنی بر بیماری و وضعیت درمانی سخت او رسید که نگاه راد دختر وی به نمایندگی از خانواده و برادرش سام توضیحاتی را ارائه کرد.

وی با اشاره به مشکلات جسمانی که برای سعید راد در یک سال اخیر به وجود آمده است، گفت: شهریور سال گذشته سعید راد در منزل و به دنبال یک زمین خوردگی دچار مصدومیت شد و پس از مراجعه به بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفت و سپس از بیمارستان مرخص شد و در منزل استراحت می‌کرد و بعد از یک ماه توانست با واکر راه برود. روند بهبودی پدرم ادامه داشت تا اینکه مجدد مشکل گذشته به دلیل اینکه پروتز مورد استفاده به خوبی در کمرش قرار نگرفته بود دوباره آشکار شد و بعد از مراجعه به بیمارستان دوباره عمل جراحی انجام شد و مدت هشت هفته فیزیوتراپی مداوم انجام می‌شد اما متأسفانه علیرغم فیزیوتراپی‌ها دیگر توانایی راه رفتن پیدا نکرد. به مرور از اواخر سال گذشته مشکلات دیگری همچون عفونت ریه و مثانه نیز به مشکلات راه رفتن پدرم اضافه شد و علیرغم مخالفت من و خانواده، با رضایت خودشان مورد عمل جراحی قرار گرفتند اما متأسفانه عمل موفقیت آمیز نبود. هم اکنون پدرم تحت نظر پزشک در یکی از کلینیک‌های تهران در حال درمان است اما مدت ۲ ماه است که روند درمان به خوبی پیش نمی‌رود و حالش بهبود پیدا نکرده است.

به فاصله یک روز بعد از انتشار این صحبت‌ها، خبر رسید که سعید راد در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

هفته‌ای متاثر از خبر فوت یک ستاره/فیلمخانه ملی حرم سینماگران است!

گلایه فرزندان سعید راد از قضاوت‌های بی‌جا

اما پس از درگذشت این هنرمند باسابقه، انتشار متنی از سوی یکی از منتقدان سینما که خبر از حضور سعید راد در آسایشگاه سالمندان می‌داد، کام مردم و علاقه‌مندان به او را تلخ کرد و از این قضاوت عجیب دل‌شان به درد آمد.

در مراسم تشییع پیکر سعید راد، دختر و پسر این هنرمند از برخی قضاوت‌ها گلایه کردند. نگاه راد در این زمینه گفت: ما فرزندان ستاره سینما سعید راد هستیم و از طرف خودمان و خانواده و فرزندانمان از حضور شما و دعای خیر شما سپاسگزاریم. سعید راد هنرمندی بود که سال‌ها بر پرده درخشید، عشق او دوربین بود و زندگی‌اش سینما، نفسش پرسپولیس و قلبش برای ما و نوه‌ها می‌تپید. همه از ناخوش شدن پدر متعجب شدند و سوال پیش آمد که چطور سعید راد ورزشکار به واسطه زمین خوردن زمین‌گیر شد؛ ۱۰ ماه تمام من و خانواده با تمام قدرت و عشق به پدر خدمت کردیم تا جایی که به تشخیص دکتر نگهداری از او از توان ما خارج شد و پدر را به کلینیک تخصصی و خصوصی سالمندان فرستادیم.

وی عنوان کرد: متأسفانه قضاوت کردن برای آدم‌های بی فکر و کوته فکر مثل آب خوردن شده است. پدرم همیشه از این عادت غلط رنج می‌برد و خط قرمز او بود. افسوس که «صادق کرده» سرزمین مادری را که با سکوت بزرگ آسمانی شد رها نکردند. این روزگاری که هر روز برای «علی خوشدست» مثل مردن بود، چشم انتظار بازگشت بود تا دوباره آن سعید راد پر قدرت شود و هر روز می‌پرسید نگاه من خوب می‌شوم؟ حیف که این انتظار بی حاصل بود. سعید راد مثل فیلم‌های خود شخصیتی قوی، بی ریا با اعتماد به نفس و متکی به خود با عشق و شکوه بود و دوست نداشت با چهره دیگری از چهره به یاد ماندنی اش در سینما شناخته شود از همین رو نمی‌خواست با کسی دیدار کند. در حالی که از درگذشت بیتا فرهی، آتیلا پسیانی و داریوش مهرجویی ناراحت و اندوهگین بود کوچ نا به هنگام رضا داوودنژاد بغض او را ترکاند و برای او اشک ریخت. سعید راد ستاره‌ای که متولد شد و خواهد ماند. یاور همیشه مؤمن تو برو سفر سلامت غم من مخور که دوریت برای من شده عادت.

خبرهایی جدید از جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان

هفته گذشته، دومین نشست شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران، دوشنبه اول مرداد ماه با حضور اعضای شورای مذکور و تعدادی از مدیران ستاد اجرایی جشنواره در اصفهان برگزار شد. در این نشست محمد خزاعی رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از فعالیت‌های صورت گرفته توسط ستاد اجرایی جشنواره و آمادگی مطلوب مجموعه شهرداری اصفهان برای برگزاری شایسته جشنواره سی و ششم، بر حضور پر رنگ هنرمندان در روند برگزاری جشنواره تاکید کرد و گفت: هنرمندان باید نقش و جایگاه ویژه خود را جشنواره پیدا کنند و لازم است ستاد برگزاری جشنواره در تعامل با هنرمندان، این نقش و جایگاه را یافته و تثبیت کند.

هفته‌ای متاثر از خبر فوت یک ستاره/فیلمخانه ملی حرم سینماگران است!

حضور پررنگ‌تر مردم و خانواده‌ها در جریان برپایی جشنواره در سالن‌های سینماهای نمایش دهنده فیلم‌ها با دریافت خدمات ویژه راه‌اندازی باشگاه تماشاچیان جشنواره، امکان‌سنجی برای میزبانی جشنواره در شهرهای متقاضی استان اصفهان، به صورتی که جشنواره به شکل همزمان در چندین شهر استان با محوریت اصفهان برگزار شود، استفاده از ظرفیت‌های اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان برای حضور پررنگ‌تر دانش آموزان و کادر آموزشی به همراه خانواده‌هایشان، از جمله مواردی بود که رئیس سازمان امور سینمایی بر عملیاتی شدن آنها در جریان برپایی جشنواره سی و ششم تاکید کرد.

علی قاسم زاده شهردار اصفهان نیز در سخنان کوتاهی بر ضرورت گسترده‌تر شدن برنامه‌های جنبی جشنواره در دوره جاری نسبت به سال گذشته تاکید کرد و افزود: با وجود اینکه سال گذشته بیش از ۲۲۰ محله اصفهان در جریان برنامه‌های جنبی جشنواره مشارکت داشتند و اتفاقات خوبی نیز در خصوص حضور کودکان و نوجوانان مناطق محروم استان و شهر اصفهان برای تماشای فیلم‌های جشنواره رخ داد اما لازم است که مجموعه شهرداری اصفهان با برنامه‌ریزی‌های گسترده‌تر بتواند از جمع بیشتری از هموطنان و همشهریان در جریان جشنواره سی و ششم و برنامه‌های مختلف مدیریت شهری اصفهان که همسو با جشنواره شکل گرفته و اجرا می‌شود میزبانی کند.

شهردار اصفهان همچنین از تلاش شبانه روزی همکاران مجموعه مدیریت شهری استان برای راه اندازی و عملیاتی شدن نخستین پردیس سینمایی کودکان و نوجوانان ایران تا زمان برگزاری جشنواره خبر داد. مرحله نهایی هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران از ۲۴ تا ۲۹ شهریور ماه و سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۱۴ تا ۱۹ مهر امسال در اصفهان با دبیری مجید زین العابدین برگزار می‌شود.

بهینه سازی سینما فرهنگ برای میزبانی در جشنواره فجر

سینما فرهنگ با پیگیری و برنامه ریزی جدید به بنیاد فارابی بازگشت و قرار است برای میزبانی از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر بهینه‌سازی شود. سینما فرهنگ از سرمایه‌های زیرساختی بنیاد سینمایی فارابی است که از سال ۱۳۹۳ از این بنیاد جدا شده بود اما با پیگیری و برنامه ریزی جدید، پس از ۱۰ سال، مدیریت و نظارت آن به بنیاد فارابی بازگشت.

مجید زین العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بازدید از زیر ساخت‌های فنی و زیربنایی سینما فرهنگ تهران، به مدیر این سینما مأموریت داد تا اقدامات لازم را برای بهینه‌سازی سالن‌ها و میزبانی شایسته در جشنواره فجر ۴۳ فراهم کند. زین‌العابدین در این بازدید، تکریم تماشاگران سینما در همه ایام سال و ارتقای کیفیت نمایش فیلم‌ها برای رضایت‌مندی بیشتر مخاطبان و استانداردسازی سالن‌های سینما فرهنگ را از وظایف فوری مدیریت این سینما دانست.

در جریان این بازدید، فرزاد هوشیار پارسیان مدیر سینما فرهنگ گزارشی از فعالیت‌های انجام شده از زمان تحویل سینما به بنیاد سینمایی فارابی ارائه کرد. مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به نقش مهم و اثرگذار مجموعه خاطره انگیز سینما فرهنگ در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر در سالهای نه چندان دور، ضرورت بهینه‌سازی سینما تا زمان آغاز چهل و سومین جشنوراه بین‌المللی فیلم فجر را یادآور شد و از مدیر و کارکنان این مجموعه سینمایی درخواست کرد همه تلاش خود را برای رسیدن به این هدف به کار گیرند.

سینما فرهنگ تهران با سه سالن مجزا، ۶۰۰ صندلی ظرفیت دارد و از اردیبهشت ماه امسال فعالیت‌های این مجموعه سینمایی مجدداً زیر نظر بنیاد سینمایی فارابی انجام می‌شود.

فیلمخانه ملی حرم مطهر سینما است / ساختمان جدید افتتاح شد

آئین بهره برداری از ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران با حضور جمعی از مدیران فرهنگی و هنرمندان از جمله محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی دهکردی مدیر عامل خانه سینما، داریوش ارجمند، انسیه شاه‌حسینی، هوشنگ توکلی، محمد حمیدی مقدم رئیس مدیر مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و … روز پنج‌شنبه ۴ مرداد ماه در محل موزه سینما ایران برگزار شد.

داریوش ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون در این مراسم گفت: خیلی خوشحالم که تا زنده بودم این اتفاق رخ داد، این اتفاق خیلی مبارک و عظیم و بزرگ است. این فیلمخانه بخشی از ۱۰ هزار سال تاریخ ما است. سینمای ایران آدم‌های بزرگی را به ایران و جهان ارائه داد و افرادی به احترام فیلمساز ایرانی مثل کیارستمی کلاه از سر برداشتند و از ناصر تقوایی تقدیر کردند. اینجا مثل یک کتابخانه است و اگر می‌خواهید پوشش ۴۰ سال پیش مردم را ببینید باید به این فیلمخانه رجوع کنید کما اینکه این دوره ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در فیلمخانه نمود دارد؛ این عظمت سینما است، مانند کتابی که می‌شنوید، می‌بینید و قضاوت می‌کنید و ماندگار است.

در آمریکا هیچ نهاد دولتی قبول نکرده است فیلمخانه را ترمیم کند و اسکورسیزی با هزینه شخصی خود در حال مرمت فیلم‌ها است اما ملت ایران فرهنگی است و در طول تاریخ به عنوان یک ملت بزرگ بت نپرستیده و خداپرست و یکتاپرست بوده و می‌ماند.

فیلمخانه ملی ایران مثل یک حرم برای زیارت سینمای ایران است. فیلمخانه ملی حرم مطهر سینما است و باید با احترام به آن وارد شد، پژوهش کرد و با احترام حقیقت را گفت. امروز آنچه که از سعید راد مانده در این فیلمخانه وجود دارد و این فیلمخانه می‌گوید سعید راد همچنان هست. من با دیدن آقای انتظامی در فیلم «گاو» بغضم ترکید. باید بگوییم آنها همچنان هستند و حضورشان احساس می‌شود.

نظر شما