شناسهٔ خبر: 67855519 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عوارض مواجهه طولانی با پرتوهای فرابنفش/ کارگران در معرض خطرند

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به عوارض خطرناک ناشی از مواجهه طولانی‌مدت با نور خورشید و تابش پرتوهای فرابنفش گفت: کشاورزان و کارگران در محیط‌های باز در معرض خطر بالاتر تابش پرتوهای فرابنفش قرار دارند.

صاحب‌خبر -

عباس شاهسونی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با بیان این که طول موج پرتوهای فرابنفش در محدوده 100 تا 400 نانومتر قرار دارد، اظهار کرد: وقتی افراد در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، در معرض اشعه فرابنفش نیز قرار خواهند گرفت بنابراین تصمیمی که باید اتخاذ شود کاهش مواجهه با نور خورشید است‌.

وی افزود: محدوده 100 تا 280 نانومتر یا یوویC که خطرناک‌ترین نوع اشعه فرابنفش است به‌طور کامل از طریق لایه اوزون کنترل می‌شود و بنابراین مشکلی در کشورمان از نظر این نوع اشعه نداریم؛ اشعه UVB تا 90 درصد حذف می‌شود اما اشعه فرابنفش UVA به‌طور کامل از لایه اوزون عبور می‌کند و انسان‌ها عمدتاً در معرض یوویA قرار دارند.

عوارض مواجهه طولانی با نور خورشید

شاهسونی ادامه داد: اشعه UVB موجب آفتاب‌سوختگی می‌شود اما اثرات نور خورشید بیشتر مربوط به یوویA است که وارد قسمت‌های عمیق‌تری از پوست می‌شود. قرار گرفتن به‌صورت طولانی‌مدت در معرض اشعه فرابنفش، باعث بروز سرطان پوست، پیری زودرس پوست، آب مروارید و اختلال در سیستم ایمنی و سرکوب آن می‌شود؛ البته مواجهه کوتاه‌مدت با پرتوهای فرابنفش در حد یک ساعت یا یک روز، نمی‌تواند باعث ایجاد مشکل شود اما به‌طورکلی توصیه می‌شود افراد زیاد در معرض نور خورشید قرار نگیرند.

مردم در ساعات 10 تا 16 از خانه بیرون نیایند

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درباره راهکارهای پیشگیری از آسیب به بدن براثر تابش پرتوهای فرابنفش گفت: باید بین ساعات 10 تا 16 مواجهه با نور خورشید به حداقل برسد، برای این کار مردم باید از کلاه‌های لبه‌دار، لباس‌های بلند و آستین‌دار، شلوار بلند، کرم‌های ضدآفتاب با SPF بالای 30 و عینک آفتابی مناسب و استاندارد استفاده کنند.

مواجهه یک‌چهارم کارگران با اشعه خطرناک UV

وی تصریح کرد: گزارش سازمان جهانی بهداشت می‌گوید یک مرگ از هر سه مرگ به‌علت سرطان پوست غیرملانومایی است که به‌علت کارکردن زیر نور خورشید بروز می‌یابد و باعث 190 هزار سال عمر ازدست‌رفته می‌شود، همچنین از هر چهار کارگر یک نفر با سطوح خطرناک اشعه یووی مواجهه دارد.

اشعه فرابنفش علت 1.5میلیون سرطان پوست در جهان

وی بیان کرد: اشعه ماورای بنفش سالانه باعث بیش از 1.5 میلیون سرطان پوست در جهان می‌شود‌ و در کشور ما نیز طبق آخرین گزارش کشوری برنامه ملی ثبت سرطان، سرطان پوست جزو شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران بوده است اما باید توجه شود که قرار نیست با یک‌بار مواجهه با این اشعه افراد مبتلا به سرطان پوست یا آب مروارید بشوند بلکه مواجهه طولانی‌مدت باعث ابتلا به این موضوع می‌شود.

محدوده خطر اشعه فرابنفش

شاهسونی اضافه کرد: برای سنجش میزان تابش پرتوهای فرابنفش شاخصی به‌نام UV Index تعریف شده که ابزاری است که آگاهی درباره مواجهه با این پرتوها را افزایش می‌دهد. شاخص یووی باید به‌صورت روزانه گزارش شود و دامنه آن از صفر تا بالاتر از 11 است که هرچه این شاخص بیشتر شود، احتمال بروز عوارض یادشده بیشتر می‌شود.

وی افزود: برای تهران در چند روز آینده پیش‌بینی می‌شود که این شاخص به عدد 9 و در اهواز به 10 و 11 برسد، این شاخص در ساعات 11 صبح تا 15 بعدازظهر در حداکثر قرار دارد.

کشاورزان و کارگران گروه‌های در معرض خطر تابش فرابنفش

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت تأکید کرد: آنچه اهمیت دارد این است که افرادی که در فضای باز در حال کار یا فعالیت هستند حتماً حضور خود زیر نور خورشید را کاهش دهند؛ در این میان افرادی مانند کارگران ساختمانی و صنایع، کشاورزان و... به‌دلیل مواجهه زیاد با نور آفتاب در معرض خطر بالاتری قرار دارند و بنابراین باید از کلاه‌های لبه‌دار، ضدآفتاب با spf بالای 30، سایه‌بان، لباس‌‌های آستین‌بلند و عینک آفتابی استفاده کنند تا میزان مواجهه آنها با اشعه‌های ناشی از تابش نور خورشید کاهش یابد.

انتهای پیام/+

نظر شما