شناسهٔ خبر: 67853358 - سرویس عکس
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

(تصاویر) کرکس آند

کرکس آند بزرگترین پرنده دارای توانایی پرواز در دنیا است. چنگال‌های پای وسط این پرنده تا حدود زیادی کشیده شده‌ است در حالی که سایر آنها به نسبت مستقیم و صاف می‌باشند. نوک این پرنده به شکل قلاب و از گوشت‌های پوسیده و چاک‌شده تشکیل گردیده‌ است.

صاحب‌خبر -

فرارو- یک کرکس آندی که در شیلی با سرب در خونش درمان می‌شود، چالش‌های حفاظت از این پرنده در حال انقراض را برجسته می‌کند.

به گزارش فرارو، کرکس مریض بود و قادر به پرواز نبود که ماموران آژانس کشاورزی و دامداری شیلی آن را در اواخر ماه مه پیدا کردند و برای درمان به باغ وحش ملی بردند.

در آن زمان بود که دامپزشکان ردیاب را پیدا کردند و سطوح بالای سرب را در خون آن شناسایی کردند که بر تأثیرات دخالت انسان و نیاز به همکاری بین‌المللی برای حفظ کرکس آند تأکید کرد.

گیلرمو کوبیلوس، رئیس تحقیقات و حفاظت از باغ وحش ملی شیلی گفت: کرکس بین شیلی و آرژانتین در حال حرکت است، مرز‌های جغرافیایی یا سیاسی را به رسمیت نمی‌شناسد.

کوبیلوس گفت که این پرنده عظیم که می‌تواند بیش از ۱۰ فوت (سه متر) طول بال داشته باشد، در ونزوئلا منقرض شده و در کلمبیا در حال انقراض است. طبق آمار اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، تنها حدود ۶۷۰۰ کرکس وحشی وجود دارد.

در جریان بازدید رویترز از یکی از بزرگترین محل‌های دفن زباله شیلی در تیلتیل، در حدود ۶۰ کیلومتری (۳۷ مایلی) شمال سانتیاگو، ده‌ها کرکس دیده شدند که از زباله تغذیه می‌کردند.

دامپزشکان گفتند که سطوح بالای سرب کرکس نشان می‌دهد که چیزی آلوده خورده یا طعمه‌ای را با سطوح بالای سرب مصرف کرده است.

مائوریسیو فابری، رئیس دپارتمان محیط زیست سانتیاگو گفت: ما باید مناطقی را که حیات وحش و فعالیت‌های انسانی با هم درگیر می‌شوند، مانند محل‌های دفن زباله، کنترل کنیم. به طوری که این گونه، که برای اکوسیستم مهم است، که مرگ را به زندگی تبدیل می‌کند، در مناظر ما وجود دارد.

کرکس آند بزرگترین پرنده دارای توانایی پرواز در دنیا است. چنگال‌های پای وسط این پرنده تا حدود زیادی کشیده شده‌ است در حالی که سایر آنها به نسبت مستقیم و صاف می‌باشند. نوک این پرنده به شکل قلاب و از گوشت‌های پوسیده و چاک‌شده تشکیل گردیده‌ است. عنبیه چشمان جنس نر قهوه‌ای است در حالی که جنس ماده، دارای عنبیه‌ای به رنگ قرمز پررنگ است. در این پرنده، پلک‌ها فاقد مژه هستند و جنس ماده کوچکتر از نر است.

پرهای زینتی کرکس‌های بالغ به رنگ مشکی یک‌دست است و به صورت استثنا، تک‌پرهای سفیدی نیز تقریباً اطراف گردن دیده می‌شود. در نرها به ویژه، شه‌پرهای بزرگی به رنگ سفید مشاهده می‌گردد که دست‌کم تا زمان نخستین پوست‌اندازی این گونه از پرندگان، حتی در بال‌ها نیز قابل مشاهده هستند. سر و گردن پرنده به رنگ قرمز مایل به سیاه و دارای پرهای ناچیزی است. این سر و گردن، به‌طور دقیق توسط پرنده تمیز نگه‌داشته می‌شود. طاس بودن این نوع کرکس یک نوع سازگاری بهداشتی است که به پوست اجازه می‌دهد در هنگام پرواز در ارتفاعات بالا، در برابر پسابش و نور فرابنفش ضدعفونی گردد. تاج سر پرنده صاف است و جنس نر، تاجی از جنس یک کاکل قرمز تیره دارد

نظر شما