شناسهٔ خبر: 67850177 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

جزییاتی در خصوص راه‌اندازی دادگاه‎‌های صلح در کشور+ فیلم

دادگاه‌های صلح در ۱۰ استان کشور افتتاح شده است و در ۱۰ استان دیگر نیز در مرداد ماه افتتاح خواهد شد و تا مهرماه دادگاه‌های صلح را در همه استان‌ها خواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، از قدیم اختلاف بر سر زمین و یا یک تصادف و ماجراهای مالک و مستأجر وجود داشته و محل اختلاف بوده است.

در فرهنگ اسلامی کشور ما بسیاری از دعاوی با ریش سفیدی و میانجیگری حل می‌شود، این فرهنگ امروزه تبدیل به قانون «دادگاه‌های صلح» شده است. عدلیه از اردیبهشت ۱۴۰۳ دادگاه‌های صلح را در ۱۰ استان کشور افتتاح کرده و ۱۰ استان بعدی نیز در مرداد ماه افتتاح خواهد شد و تا مهرماه دادگاه‌های صلح در همه دادگاه‌های کشور راه‌اندازی می‌شود.

در دادگاه‌های صلح یک شورای حل اختلاف مستقر است، که از همان ابتدا پرونده به آن سپرده می‌شود. در صورتی که سازش صورت نگیرد قاضی برای پرونده حکم صادر می‌کند.

البته در اینجا طرفین بر سر یک دو راهی قرار می‌گیرند که می‌توانند انتخاب کنند که رضایت داشته باشند و از مسیر صلح و سازش پرونده را پیش ببرند یا از طریق دادگاه، قاضی و وکیل پرونده را پیش ببرند.

به طور مثال فردی از یک فرد دیگر به دلیل کلاهبرداری و خیانت در امانت شکایت دارد این پرونده کیفری است. و یا فردی از فرد دیگر به علت رهن و اجاره ملک شکایت دارد که در اینجا با یک پرونده حقوقی در طرفیم، که هر دو نوع پرونده می‌توانند در دادگاه‌های صلح مطرح شوند.

دادگاه صلح، صلاحیت رسیدگی به دعاوی مالی تا صد میلیون تومان، دعاوی در خصوص جهیزیه، مهریه و نفقه، دعاوی حصر وراثت، دعاوی در خصوص اصلاح شناسنامه و مدرک تحصیلی و غیره.. را دارد. در حقیقت این دادگاه صلاحیت بررسی پرونده‌های مختلف ۲۲ عنوان حقوقی را دارا است. در این دادگاه بدون کیفرخواست بررسی کیفری انجام می‌شود.

همچنین این دادگاه در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی نیز فعالیت دارد.

نظر شما