شناسهٔ خبر: 67850056 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین قدیمی | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

گسترش قلمرو جنگ/ چگونه اسرائیل در دام انصارالله افتاد؟

طی هفته اخیر، منطقه خاورمیانه شاهد تشدید تنش میان اسرائیل و عضو جنوبی محور مقاومت یعنی انصارالله یمن بوده است. پس از عملیات موفقیت آمیز حمله به تل‌آویو توسط مقاومت یمن، ارتش رژیم در اقدامی تلافی‌جویانه مخازن سوخت و زیرساخت‌های بندر الحدیده را هدف قرار داد. کارشناسان مسائل غرب آسیا معتقدند واکنش صهیونیست‌ها به عملیات یمنی‌ها به معنای وارد شدن آنها به بازی مقاومت و تشدید درگیری مستقیم در جبهه جنوبی است. با آغاز مرحله جدید در نبرد میان مقاومت و اسرائیل، شهرهای بزرگ فلسطین اشغالی تبدیل به اهدافی مشروع شدند.

صاحب‌خبر -

اقتصاد آنلاین - محمد بیات: در هنگام نبرد نامتقارن با بازیگران دولتی- غیر دولتی یکی از مهم‌ترین اصول، فهم اقدامات آفندی دشمن و تله‌های احتمالی آن در طول جنگ است. در ۲۸۷ امین روز از جنگ غزه، صهیونیست‌ها نه تنها واکنشی به ۲۰۰ حمله قبلی انصارالله از خود نشان نداده بودند بلکه با کمک گرفتن از آمریکا و سایر کشورهای غربی سعی داشتند تا امنیت کشتی‌رانی را به بندر ایلات و دریای سرخ بازگردانند. به بیانی دیگر برای اسرائیلی‌ها جنگ در جبهه جنوبی اهمیت راهبردی نداشت و آن‌ها بیشتر سعی داشتند تا به مقابله با تهدیدات ناشی از باریکه غزه و جبهه شمالی بپردازند.

عملیات ناامن‌سازی یافا (تل‌آویو) و کشته شدن یک صهیونیست میان‌سال در جریان حمله پهپادی انصارالله سبب تغییر معادلات میدانی و دستگاه تحلیلی مقامات صهیونیست در خصوص تحولات جاری در جبهه جنوبی شده است. نتانیاهو و گالانت به عنوان چهره‌های اصلی جنگ به صورت رسمی اعلام کردند که دیگر گزینه «خویشتن‌داری» را به عنوان یک اصل، مدنظر نخواهد داشت و اقدام متقابلی را انجام خواهند داد. حالا سوال این است که چرا پاسخ متقابل اسرائیل اشتباهی راهبردی بوده و می‌تواند سبب پیچیده‌تر شدن جنگ برای کابینه راستگرای رژیم شود.

گسترش قلمرو جنگ/ چگونه اسرائیل در دام انصارالله افتاد؟

حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به بندر الحدیده

روز شنبه بیستم ژوئیه ۲۰۲۴، دوازده جنگنده اف- ۳۵ و اف- ۱۵ رژیم صهیونیستی در عملیاتی کم‌سابقه مخازن سوخت و تاسیسات زیربنایی در بندر الحدیده یمن را هدف قرار داده و موجب برافروخته شدن آتشی بلند در این منطقه شدند. در جریان این حمله تروریستی قریب به سه نفر کشته و ده‌ها تن مجروح شدند. پس از این حمله دانیل هاگاری ضمن اشاره به اهداف عملیاتی در حمله اسرائیل به یمن مدعی شد که این حمله هوایی در فاصله ۱۱۸۰۰ کیلومتری ار مرزهای فلسطین اشغالی بوده و یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌هایی است که تاکنون ارتش اسرائیل انجام داده است.

ظاهرا پیش از انجام این عملیات مقامات صهیونیست به همتایان خود در ایالات متحده و کشورهای عربی هشدارهای لازم را دادند. صهیونیست‌ها مدعی هستند در جریان این حمله به بندر نظامی حمله کردند که محل انتقال و انبار تسلیحات ساخت ایران برای انصارالله یمن بوده است. تنها دقایقی پس از این حمله گالانت با انتشار ویدیویی اعلام کرد که هم‌اکنون آتش برافروخته شده در بندر الحدیده در تمام منطقه قابل مشاهده است. «بی بی» نیز که پس از حمله نوزدهم ژوئیه تحت شدیدترین انتقادات از سوی رقبای داخلی قرار داشت، انگشت اتهام را به سوی تهران نشانه گرفت و مدعی شد که اگر کشورهای منطقه به دنبال امنیت هستند باید ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران و سایر اعضای محور مقاومت ایجاد کنند.

گسترش قلمرو جنگ/ چگونه اسرائیل در دام انصارالله افتاد؟

جلسه مقامات نظامی- امنیتی اسرائیل برای تایید طرح حمله به یمن

حمله هوایی اسرائیل به بندر الحدیده نقطه آغاز عملیات گسترده انصارالله در شمال اقیانوس هند و عمق سرزمین‌های اشغالی خواهد بود. در این مرحله مقاومت یمن برای سرعت گرفتن مذاکرات آتش‌بس در غزه با استفاده از ظرفیت‌های موشکی و پهپادی، نیروهای آمریکایی و انگلیسی را هدف قرار خواهد و نام مراکز راهبردی اسرائیل را به لیست بانک اهداف خود اضافه خواهد کرد.

عنوان مثال تنها یک روز پس از عملیات «دست بلند» اسرائیل در یمن، یحیی سریح سخنگوی نیروهای مسلح یمن از عملیات مشترک نیروی هوایی، دریایی و موشکی این کشور برای هدف قرار دادن ناو آمریکایی «بومبا» در دریای سرخ خبر داد. پس از این حمله مقامات یمنی اعلام کردند که پاسخ به تجاوز صهیونیست‌ها «حتمی» و «گسترده» خواهد بود.

طی ۱۰ ماه اخیر انصارالله یمن نیز در کنار سایر اعضای شبکه مقاومت مشغول حمله به اهداف نظامی-اقتصادی اسرائیل در بندر ایلات و مسیر سوئز - باب المندب بودند. ناتوانی تل‌آویو برای اقدام موثر در جبهه‌های مختلف سبب شد تا آن‌ها مسئولیت مقابله با انصارالله را به متحدان غربی خود واگذار کنند. در این روند ابتدا لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در دسامبر ۲۰۲۳ با سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس از شکل گیری ائتلاف امنیت دریایی «نگهبانان رفاه» با حضور کشورهای مختلف عربی- غربی خبر داد. با به نتیجه نرسیدن اهداف این ائتلاف دریایی، آمریکا و ژاپن با تصویب قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت مبنای حقوقی تجاوز هوایی دوازدهم ژانویه را به یمن بنا نهادند.

از آن زمان تاکنون این ائتلاف هوایی بارها به خاک یمن حمله کرده اما موفق نشده است قدرت آفندی انصارالله را از بین ببرد. اخیرا واشنگتن با ارسال پیامی غیر رسمی به صنعا اعلام کرده است اگر عملیات دریایی خود را متوقف نکند، آمریکایی‌ها نیز از سعودی خواهند خواست تا فشارهای نظامی-اقتصادی علیه یمن را افزایش دهد. در پاسخ به این تهدید، مقاومت به جای اتخاذ موضع انفعال تصمیم گرفت تا سطح منازعه در شرق مدیترانه را افزایش داده و وارد مرحله جنگ مستقیم با اسرائیل شود.

تل‌آویو و حیفا دیگر امن نخواهند بود

بسیاری از کارشناسان معتقدند حمله اخیر مقاومت یمن به تل‌آویو و پاسخ متقابل صهیونیست‌ها در بندر الحدیده، دام صنعا برای نتانیاهو و متحدان راستگرای وی بود. در حالی که «بی بی» به دنبال تداوم جنگ در غزه و تشدید تنش‌ها در مرز مشترک لبنان- فلسطین اشغالی است، حمله غافلگیر کننده انصارالله، آن‌ها را در وضعیت «بی بازگشت» برای پاسخ متقابل قرار داد.

در دوران جدید نیروهای مسلح یمن به وسیله انواع موشک‌ها و پهپادهای برد بلند، شهرهای اصلی رژیم مانند تل‌آویو و حیفا را هدف قرار خواهند داد. در این معادله صهیونیست‌های غیرنظامی مجبور خواهند شد زندگی عادی خود را محدود کرده یا زیر سایه وحشت به فعالیت‌های روزمره بپردازند. در چنین شرایطی فشار افکار عمومی برای پایان یافتن جنگ در غزه و تبادل اسرا افزایش خواهد یافت و راستگرایان امکان محدودی برای جنگ افروزی در منطقه خواهند داشت.

نظر شما