شناسهٔ خبر: 67849788 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

محمد هادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی:

مردم نمی‌‌دانند مالیاتی که می‌دهند کجا خرج می‌شود

محمدهادی سبحانیان گفت:‌ ما هیچ‌وقت به مردم نگفتیم مالیات‌های شما کجا مصرف شده و طبیعتا هم مردم سوال دارند که این مالیات‌هایی که از ما می‌گیرید، صرف چه اموراتی می‌کنید؟ به نظرم اگر حاکمیت و دولت به این سوالات پاسخ بدهد برخی از گلایه‌مندی‌های مردم از موضوع مالیات از بین خواهد رفت.

صاحب‌خبر -
مردم نمی‌‌دانند مالیاتی که می‌دهند کجا خرج می‌شود
کد خبر: 668732
|
۱۴۰۳/۰۵/۰۶ ۰۹:۲۵:۰۰

روزنامه اعتماد با سید محمد هادی سبحانیان، رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت‌وگو کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌‌خوانید؛ 

 

  • متاسفانه به جای اینکه دسترسی به درآمدهای نفتی در کشورمان یک نعمت باشد، به نقمت تبدیل شده است. لذا باید کار فرهنگی صورت بگیرد و به مردم بگوییم که تامین هزینه‌های جاری دولت که برای خدمت‌رسانی به مردم مصرف می‌شود مثل هزینه‌های بهداشت و درمان، چرا باید از محل مالیات صورت بگیرد و چرا باید درآمدهای نفتی صرف هزینه‌های مربوط به سرمایه‌گذاری شود و برای امور جاری مصرف نشود.
  • ما هیچ‌وقت به مردم نگفتیم مالیات‌های شما کجا مصرف شده و طبیعتا هم مردم سوال دارند که این مالیات‌هایی که از ما می‌گیرید، صرف چه اموراتی می‌کنید؟ به نظرم اگر حاکمیت و دولت به این سوالات پاسخ بدهد برخی از گلایه‌مندی‌های مردم از موضوع مالیات از بین خواهد رفت.
  • برای کاهش فشار بر روی نیروی انسانی و برای رفع احساس تبعیض که بخش مهمی از آن ناشی از رفتار متفاوت ماموران مالیاتی در مواجهه با پدیده های یکسان است، ما چاره ای نداریم به جز اینکه روش های مالیات ستانی در کشور را اصلاح و به بیان دقیق تر سیستمی کنیم. 
  •  باید مسیری که امروز در زمینه اجرای سامانه مودیان، هوشمندسازی و حسابرسی سیستمی، مبارزه با فرارمالیاتی دانه درشت‌ها و ریل‌گذاری‌های فرهنگ‌سازی مالیاتی که در کشور آغاز شده به‌صورت منسجم ادامه پیدا کند تا مسیر رسیدن به شاخص‌های مقرر محقق شود.
  •  مالیات ستانی صرفا یک امر خشک اقتصادی نیست، یک امر اجتماعی هم هست. ما برای پیشبرد اصلاحات در نظام مالیاتی باید مردم را متقاعد و همراه کنیم. فعالان بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه شرکای اقتصادی ما در نظام مالیاتی هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما