شناسهٔ خبر: 67847898 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

روایت مهر از خدمات شهید خدمت-۱۱

ریل گذاری توسعه دولت شهید جمهور درخراسان جنوبی/زدودن غبار محرومیت

بیرجند- دولت سیزدهم در دوره سه ساله فعالیت، در راستای اجرای عدالت اجتماعی، خدمات زیرساختی مهمی برای توسعه خراسان جنوبی ریل گذاری که آبرسانی و راه سازی از جمله آنها بوده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - سمیه محمدی: دولت سیزدهم در مدت فعالیت سه ساله خود خدمات بسیار زیادی را به استان کمتر برخوردار خراسان‌جنوبی نموده که بسیار قابل ملاحظه است.

بر آن شدیم تا گوشه‌ای از این خدمات را در استان خراسان‌جنوبی در قالب یک گزارش تهیه کنیم.

یکی از تدابیر بسیار مهم دولت سیزدهم ارائه خدمات به مناطق محروم کشور و توسعه زیرساخت‌ها در این مناطق، با هدف برخورداری همه مردم کشور از خدمات دولت در راستای ایجاد عدالت اجتماعی بود.

آنچه در راستای خدمات ارائه شده توسط دولت سیزدهم در استان خراسان جنوبی بیشتر خودنمایی می‌کند چند پروژه بزرگ و به قول مسئولان ابر پروژه مهم بوده که استارت آن در دولت سیزدهم زده شده و در حال اجرا است که می‌توان به ابر پروژه آبرسانی از دریای عمان، پروژه راه‌آهن، پروژه‌های راه‌سازی و غیره اشاره کرد.

راه‌آهن شرق یادگاری شیرین از دولت شهید رئیسی

راه آهن شرق از پروژه‌های عمرانی کشور و یادگار رئیس جمهور شهید با اعتبار اولیه ۱۸ هزار میلیارد تومان است.

با موافقت مقام معظم رهبری، اعتبار این پروژه از محل تهاتر نفتی تأمین شده و در حال حاضر این پروژه آغاز شده و عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

علیرضا عباس‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس زمان‌بندی صورت گرفته برای اجرای پروژه راه‌آهن شرق کشور عملیات زیرسازی پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ به اتمام می‌رسد و در حال حاضر این پروژه مطابق با برنامه زمانبندی شده پیش می‌رود.

وی افزود: مطالعات همه قطعات این محور مهم به طول ۹۱۷ کیلومتر به اتمام رسیده و به مناقصه گذاشته شد و پیمانکاران مشخص شده و اکنون ۱۴ قطعه‌ای که در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد که همگی فعال است.

ریل گذاری توسعه دولت شهید جمهور درخراسان جنوبی/زدودن غبار محرومیت

نیاز اعتباری ۸ هزار میلیاردی برای طرح دوبانده‌سازی راه‌های استان

یکی دیگر از پروژه‌های مهم در خراسان‌جنوبی با توجه به بالا بودن میزان تصادفات با وجود چند کریدور اصلی در مسیرهای این استان پروژه ساخت باند دوم است.

به گفته عباس‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۷۰ کیلومتر باند دوم راه در استان احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۵۵۰ کیلومتر باند دوم در سطح استان در دست اجرا بوده که برای تکمیل آن ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: اعتبارات حوزه راه استان در دولت سیزدهم افزایش چشمگیری داشته به طوری که این افزایش ۲.۵ برابر شده و از ۴۷۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

جهاد آبرسانی به ۸۶ روستای خراسان‌جنوبی جانی دوباره بخشید

یکی از مباحث مهم در استان خشکی که بیش از ۲۰ سال است با خشکسالی‌های پی در پی دست و پنجه نرم می‌کند موضوع آب است.

آبرسانی به روستاهای تشنه و خشک خراسان‌جنوبی و شهرهایی که در فصل گرما دغدغه گرفتار شدن با تنش آبی دارند بسیار لازم و ضروری بوده که دولت سیزدهم توجه به این موضوع مهم را در خراسان جنوبی در کارنامه درخشان خود ثبت و ضبط کرده است.

علی دوستی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم طرح قرارگاه آبرسانی با کمک قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی برای آبرسانی به روستاهای استان همزمان با سایر ساتان‌های کشور تعریف شد.

وی این طرح را از دستاوردی بسیار بزرگ برای نظام در دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: تاکنون این طرح برای آبرسانی به ۸۶ روستای خراسان جنوبی اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی ادامه داد: ۱۱۵ روستای استان در برنامه این طرح بوده که آبرسانی می‌شوند.

دوستی لازمه تحقق این امر توجه، وقت و اعتبار دانست و گفت: خوشبختانه این پروژه پیشرفت خوبی داشته هر چند مشکلات و کمبودهایی وجود دارد که به مهمترین آن تنگنای اعتباری بوده که اگر مرتفع شود سرعت اجرای پروژه‌ها افزایش می‌یابد و قراراست تا پایان سال جاری ۱۱۵ روستا در راستای اجرای این طرح به مرحله بهره‌برداری برسند.

ریل گذاری توسعه دولت شهید جمهور درخراسان جنوبی/زدودن غبار محرومیت

اجرای ۱۵ پروژه در قالب طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب استان

عباس سارانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی خراسان جنوبی در دست اجرا است.

وی تصریح کرد: ۱۵ پروژه در قالب این طرح در سطح استان با هدف مدیریت مصرف آب در دست اجرا بوده که از پروژه‌های مهم دولت سیزدهم در استان در حوزه آب به شمار می‌رود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی یکی از پروژه‌های ذیل این طرح را تغییر الگوی کشت و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری دانست و افزود: طرح‌های تعادل بخشی منابع آبی در ۲ فاز تعریف شده که باید طی ۵ سال اجرا و با اجرای آن کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی استان اتفاق افتد.

سارانی بر لزوم اجرایی شدن پروژه‌های آبرسانی اضطراری بیرجند و طبس در موعد مقرر تاکید کرد و گفت: این ۲ پروژه مهم جزو مصوبات سفر دوم رئیس جمهور شهید به استان بوده که در مجموع ۶۵۰ میلیارد تومان برای پروژه آبرسانی به بیرجند و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پروژه آبرسانی طبس پیش‌بینی شده است.

وی پیشرفت فیزیکی پروژه آبرسانی اضطراری به را بیرجند ۳۷ درصد و پروژه طبس ۳۱ درصد اعلام کرد و یادآور شد: برای اتمام پروژه آبرسانی بیرجند حدود ۹۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی از پروژه‌های مهمی که در حوزه آب به ویژه برای مصرف در بخش صنعت در دولت سیزدهم مورد پیگیری جدی قرار گرفته ابر پروژه انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور است، خاطرنشان کرد: امیداست روند اجرای این پروژه با قوت ادامه یابد و تا پایان سال ۱۴۰۴ در خراسان جنوبی به اتمام برسد.

احیای ۴۶۶ واحد تولیدی در خراسان‌جنوبی دستاورد دیگری از دولت سیزدهم

یکی از مباحث مهم که چندین سال بوده مورد تاکید مقام معظم رهبری به طور ویژه قرار گرفته و شعارهای سال نیز بر اساس آن انتخاب می‌شود موضوع اقتصادی است.

اقتصاد از بخش‌های مهمی بوده که همواره مورد توجه دولت سیزدهم به شمار رفته که این امر را می‌توان با رونق بخشی به چرخ اقتصادی واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد مشاهده کرد.

اقتصاد و توجه به بازگردانی واحدهای تعطیل به چرخه تولید و همچنین توجه به مباحث سرمایه‌گذاری جز دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در کشور به شمار می‌رود که خراسان‌جنوبی نیز از این حیث بی‌نصیب نمانده است.

ریل گذاری توسعه دولت شهید جمهور درخراسان جنوبی/زدودن غبار محرومیت

جواد قناعت، استاندار خراسان‌جنوبی در این خصوص اظهار کرد: نهضت احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل در استان در طی دولت سیزدهم شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: در همین راستا نسبت به شناسایی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل اقدام شد که در مجموع طی دو سال اخیر ۴۶۶ واحد تولیدی و صنعتی استان احیا و فعال‌سازی و یا به ظرفیت اسمی خود رسیده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به راه‌اندازی کارخانه قند قهستان در پی دستور رئیس جمهور در سفرشان به درمیان افزود: در ۱۵ شهریورماه، ائمه جمعه شیعه و سنی یکی از دغدغه‌های جدی مردم شهر اسدیه را راه‌اندازی مجدد کارخانه قند قهستان در پی سفر رئیس جمهور شهیدمان عنوان کردند که مورد پیگیری جدی ایشان قرار گرفت و شاهد راه‌اندازی مجدد این کارخانه بعد یک دهه تعطیلی آن هستیم.

رشد ۲۸.۳ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در استان

از دیگر مباحث اقتصادی مهم حوزه سرمایه‌گذاری و به ویژه سرمایه‌گذاری خارجی است.

بر اساس آمار ارائه شده در دولت سیزدهم میزان سرمایه‌گذاری خارجی در استان با سیر صعودی همراه بوده به طوری که میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب در ابتدای دولت سیزدهم، به مبلغ ۹۹۱ میلیون دلار بوده که تا ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۲ به مبلغ هزار و ۲۷۲.۱ میلیون دلار رسیده است.

این آمار نشان از رشد ۲۸.۳ درصدی سرمایه گذاری خارجی در استان دارد.

به گفته مرتضی ذاکریان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی توفیقات استان در حوزه سرمایه گذاری خارجی بسیار خوب بوده است.

وی تصریح کرد: برای جذب سرمایه گذار در استان مشکلی وجود ندارد اما در زمینه تأمین زیرساخت‌ها برای سرمایه گذاران باید تلاش شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: بیشترین میزان سرمایه گذاری‌های خارجی انجام شده در استان توسط سرمایه گذاران چینی بوده به طوری که از مجموع سرمایه گذاری جذب شده بیش از ۷۴ میلیون دلار مربوط به سرمایه گذاران خارجی کشور چین می‌باشد که بیش از ۷۶ درصد سرمایه وارده به استان را به خود اختصاص داده است.

طرح خط انتقال دشتک - زابل - نهبندان از پروژه‌های مهم دولت سیزدهم

آری اواخر خردادماه ۱۴۰۲ بود که عملیات اجرایی فاز یک خط انتقال گاز ۳۶ اینچ از دو راهی دشتک زابل به نهبندان با اعتبار ۴ هزار میلیارد تومان کلیک خورد.

با اجرای طرح خط انتقال دشتک - زابل - نهبندان، ۱۱ میلیون متر مکعب بر ساعت به ظرفیت انتقال گاز استان اضافه شده و جز پروژه‌های مهم دولت سیزدهم در استان به شمار می‌رود.

اما یکی از مشکلاتی که دست صنعت و معدن را در خراسان‌جنوبی بسته نگه داشته شاید زیرساخت برق باشد.

برق به عنوان یکی از منابع انرژی مهم که باید در خدمت صنعت و معدن برای امر تولید قرار گیرد متأسفانه در خراسان‌جنوبی جای آن خالی بوده اما دولت سیزدهم از این زیرساخت مهم در این استان کمتر توسعه یافته غافل نشد و گتم‌های بسیار بلندی در این زمینه برداشته شده تا با تأمین آن چرخ تولید از گردش نیاستد.

ریل گذاری توسعه دولت شهید جمهور درخراسان جنوبی/زدودن غبار محرومیت

سه پست برق جدید در خراسان‌جنوبی برای جهش تولید

مهدی جعفری در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: قبل از دولت آیت الله رئیسی تنها سه پست برق در استان وجود داشته ولی خوشبختانه با نگاه ویژه دولت سیزدهم به مناطق کمتر توسعه یافته در طول سه ساله این دولت استارت ایجاد سه پست برق جدید به استان زده شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ایجاد سه پست برق ۴۰۰ ظرفیت بزرگ و بسیار خوبی در استان است، گفت: وجود پست‌های برق جدید سبب فعال شدن بیشتر معادن در استان خواهد شد که خود جهش تولید را به دنبال دارد.

در کنار همه پتانسیل‌های متفاوت در خراسان‌جنوبی معدن بیش از دیگر ظرفیت‌ها خودنمایی می‌کند اما سوال اینجاست که چرا تاکنون این ظرفیت مهم که این استان را به عنوان گنجینه معادن کشور معرفی کرده مغفول مانده است؟

دولتمردان در طول دولت سیزدهم برای بازشناسی معادن در این استان اقدامات ارزشمندی انجام داده‌اند تا این بخش پویاتر شده و جوانان این خطه را در این بخش مشغول فعالیت نماید.

برنامه‌ریزی برای رفع موانع بر سر راه توسعه معادن و صنعت در استان

احمد آریافر، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: وجود مواد معدنی همچون بنتونیت، زغال‌سنگ و سنگ‌های تزئینی و ساختمانی تنها قسمتی از پهنه بی کران معدنی استان خراسان‌جنوبی است.

وی گفت: قابل قبول نیست استانی که حدود ۸۵ درصد ذخایر بنتونیت در کشور را دارا باشد، اما سهم و جایگاهی در تجارت آن نداشته باشد.

آریافر افزود: خراسان‌جنوبی غنی‌ترین استان معدنی کشور به نسبت جمعیتش است.

وی ادامه داد: معتقد هستیم با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و با کمک یکدیگر می‌توانیم موانع توسعه را از پیش‌رو برداریم و شاهد رشد، شکوفایی و توسعه صنعتی و معدنی استان باشیم.

در پایان باید بگوییم اگر بخواهیم دستاوردهای دولت سیزدهم که با ظرفیت‌های موجود استان تلفیق شده و جهشی برای توسعه این استان فراهم ساخته را بیان کنیم باید آن را در قالب چندین گزارش جا داد اما به طور خلاصه خدمات دولت سیزدهم برای مردم این خطه آنقدر بوده که هیچگاه از یاد نمی‌رود و این مهر و محبت در قلب‌هایشان نهادینه شده است.

نظر شما