شناسهٔ خبر: 67846737 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

درحالیکه نتانیاهو مورد تشویق کنگره قرار گرفت مردم آمریکا در اعتراضات گسترده خیابانی آدمک او را به آتش کشیدند

خشم مردم آمریکا علیه نتانیاهو

صاحب‌خبر -

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل چهارشنبه چهارمین سخنرانی خود را در جمع مشترک اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا ایراد کرد تا به این ترتیب رکورد وینستون چرچیل (نخست‌وزیر اسبق انگلستان) که بیش از هر رهبر خارجی دیگری در این جمع سخنرانی کرده بود، شکسته شود. به‌رغم تحریم جلسه توسط نیمی از نمایندگان و سناتورهای حزب دموکرات، از جمله غیبت با اهمیت کامالا هریس و نانسی پلوسی، این واقعه پیش و بیش از هر چیز دیگری تلاش مضحک رژیم صهیونیستی برای بازیابی اعتبار و مشروعیت از دست رفته‌اش را بیانگر بود. در طول سخنرانی چهارشنبه‌شب نتانیاهو در کنگره، نمایندگان آمریکایی گویی به مردم یک کشور دیکتاتور‌زده تبدیل شده بودند، زیرا سخنران هرچقدر هم که خلاف عقل و فطرت انسانی حرف می‌زد، هر ثانیه او را تشویق می‌کردند. در تل‌آویو فقط راست‌گرایان افراطی بنیامین نتانیاهو را خلاق و شایسته ستایش می‌دانند؛ اما بالغ بر 70 درصد اسرائیلی‌ها، در سخنان نتانیاهو مطلبی جز هیاهو، هوچی‌گری، دروغ، تجاوز به منافع عمومی، لغزش به سمت منافع شخصی و وارونه‌ جلوه‌دادن حقیقت ندیده‌اند. علی‌رغم همه تبلیغات دروغین نتانیاهو و تشویق‌های زیاد و ایستادن نمایندگان آمریکا برای او در کنگره ایالات متحده، شهرک‌نشینان صهیونیست سخنرانی نتانیاهو و سفر او به ایالات متحده آمریکا را تلخ قلمداد کردند و گفتند که این سخنرانی همان‌طور که یائیر لاپید رهبر اپوزیسیون گفت: «ترکیبی از ورشکستگی و شکست سیاسی است.» و صهیونیست‌ها در خیابان‌های سرزمین‌های اشغالی با برپایی تظاهرات اعتراضی عظیم در سراسر تل‌آویو به آن واکنش نشان خواهند داد.افکار عمومی در سرزمین های اشغالی، سخنرانی نتانیاهو را اقدامی برای وارونه ‌جلوه‌دادن واقعیت، تلاش برای توجیه مرگ قریب‌الوقوع تعداد بیشتری از فلسطینیان، تغییر بافت جغرافیایی و تبدیل قربانی به جلاد و جلاد سر تا پا مسلح به قربانی دانستند. بیشتر جناح‌ها سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را حزبی، تماما دروغ و تحقیر اذهان جهانیان توصیف کردند. این سخنرانی ثابت کرد که نتانیاهو موجودیت شکننده خود و رژیم صهیونیستی را وامدار جنگ‌افروزی کرده است.

تهدید ایران به جای پاسخگویی
نتانیاهو در سخنرانی خود با طرح تهدید ایران و متحدین آن، خواستار مقابله مؤثر و شکل‌گیری یک اجماع بین‌المللی برای این امر شد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بدون اشاره به جنایت‌های نظامیان اسرائیلی و ویرانی گسترده نوار غزه مدعی شد که جنگ تا زمانی که حماس تسلیم و هرگونه تهدید از نوار غزه برچیده شود، ادامه خواهد یافت. او درباره احتمال توافق برای آزادی اسیران رژیم صهیونیستی نیز تصریح کرد و اطمینان داد که چنین توافقی در دسترس است؛ اما جزئیات بیشتری درباره رئوس توافق مذکور ارائه نکرد. این در شرایطی است که در داخل کابینه نتانیاهو درباره قبول آتش‌بس در غزه اختلاف‌نظرهای شدیدی وجود دارد؛ اپوزیسیون و بخش بزرگی از جامعه صهیونیستی خواستار آزادی اسیران حتی به بهای پایان یافتن جنگ هستند و دستگاه‌های امنیتی و نظامی اسرائیل نیز درصدد اجرایی ساختن این توافق‌اند. در همین راستا یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و چندین نفر از اعضای این حزب خواستار تحقق توافق تبادل اسرا و آتش‌بس هستند؛ اما از آنجا که چنین توافقی باید در ازای توقف در جریان جنگ (موقت یا بلندمدت) و آزادی چندین نفر از زندانیان فلسطینی رخ دهد، جناح با مخالفت جناح راست افراطی به رهبری اسموتریچ و بن‌گویر همراه شده، به نحوی که این دو بارها تهدید به خروج از ائتلاف در صورت توقف در جنگ پیش از پیروزی کامل کرده‌اند. نتانیاهو همچنین درباره آینده غزه پس از جنگ به بیان اینکه اسرائیل قصد اشغال و ماندن در غزه را ندارد و نمی‌خواهد در آنجا شهرک‌سازی کند، بسنده کرد. وی در ادامه گفت: «اما امنیت کلی غزه باید در اختیار اسرائیل باقی بماند تا این منطقه مجددا به تهدیدی علیه اسرائیل مبدل نشود.»

حواشی سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا
عدم حضور نمایندگان ارشد و برجسته دموکرات‌ها در این نشست نیز حائز اهمیت زیادی بود. از مجموع  263 نماینده و سناتور حزب دموکرات 135 نفر (112 نماینده و 23 سناتور) سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند. نانسی پلوسی، آدام شف، جیمز کلایبرن، بنی تامپسن، برنی سندرز و همچنین کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سنا نیز از جمله افرادی بودند که در این سخنرانی شرکت نکردند. روند تحریم نتانیاهو در حزب دموکرات در سال‌های اخیر به شدت رشد کرده و به بیش از 50 درصد رسیده است؛ این در حالی است که در سال 2015، تنها 56 نماینده و سناتور دموکرات سخنرانی نتانیاهو را تحریم کرده بودند.

ترامپ به نتانیاهو دست نداد
از طرفی به گفته بسیاری از کارشناسان، نتانیاهو در کنام روی کار آمدن جمهوری‌خواهان در انتخابات 2024 است تا بتواند کار را به دست ترامپ تمام کند و برخی تشویق‌های نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره را به این تعبیر می‌کنند که جمهوری‌خواهان ملاحظه‌ها و شروط بایدن در تعامل با اسرائیل را ندارند و پدرخوانده ترامپ تمامی چراغ سبز‌ها را به نتانیاهو هدیه می‌دهد. بااین‌حال، ترامپ رئیس‌جمهور سابق و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، پس از دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، درحالی‌که نتانیاهو تمایل داشت با ترامپ دست دهد، با بی‌اعتنایی محض از کنارش گذشت که این رخداد سوژه رسانه‌های اسرائیلی شده است. حالا باید دید که سفر تحقیرآمیز نتانیاهو به آمریکا به کجا می‌کشد و برخی معتقدند که او از جمهوری‌خواهان رانده شده و از دموکرات‌ها هم مانده! البته که این نکته همکاری آمریکا در جنایت‌های رژیم صهیونیستی را انکار نمی‌کند و تفاوت ماجرا بر سر شدت و زمینه‌هایی همکاری است. باید دید که ماجرای سقوط نتانیاهو در چه تاریخی، نقطه پایان می‌گیرد.

اعتراض مردم آمریکا به سفر نتانیاهو
اما همزمان با سفر نتانیاهو به امریکا و سخنرانی در کنگره، هزاران معترض، در مرکز واشنگتن دی‌سی تظاهرات برپا کردند که تا ساعت ها بعد از سخنرانی هم ادامه داشت و اوج گرفت.  مردم معترض با آتش زدن آدمک نتانیاهو اعتراض خود را به حضور این جنایتکار در کشورشان نشان دادند. آنان با سردادن شعارهایی همچون «نتانیاهو را دستگیر کنید،» آدمک این مقام اسرائیلی را در لباس نارنجی‌رنگ و با دستانی آغشته به رنگ خون به نمایش در آوردند.روی این لباس برچسبی قرار داشت که بر روی آن عبارت «تحت تعقیب به دلیل جنایت علیه بشریت» نوشته شده بود.این معترضان، مایع قرمز رنگی را از دبه‌هایی که در دست داشتند به روی خیابان روبروی پارک لافایت در مقابل کاخ سفید ریختند. یکی از سخنرانان در این تجمع توضیح داد که این «نماد خون فلسطینیان» است.این فعالان ضدجنگ دستان خود را که به این مایع قرمزرنگ آغشته شده بودند بالا آوردند و عبارت «شرم! شرم! شرمت باد!» را فریاد می‌زدند و شعار «شما خون غزه را می‌مکید» سر می‌دادند. همزمان با این اعتراضات فیلمی در فضای مجازی منتشر شده است که آتش زدن پرچم آمریکا و جایگزین شدن آن با پرچم فلسطین را در واشنگتن همزمان با سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا نشان می‌دهد.

نظر شما