شناسهٔ خبر: 67841756 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

جدال تکراری ناهید و کیمیا در دور‌ اول

نبرد سرنوشت ساز برای ورزش ایران!

به احتمال فرا‌وان ناهید کیانی و کیمیا علیزاده بار‌ دیگر در دور‌ اول المپیک باهم برخورد می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"،  سه سال قبل بود كه رويارويى ناهيد كيانى و كيميا عليزاده در دور نخست مسابقات المپيک توکیو بار روانی زیادی را‌ روی دوش نماینده ایران گذاشت و در نهایت به شکست و حذف زودهنگام او منجر شد.

کیمیا و ناهید که مدت زیادی در تیم ملی تکواندو‌ هم‌تیمی بودند، مدت هاست که مسیرشان از هم جدا شده و حالا احتمالا در دور اول المپیک پاریس بار دیگر یک جدال تکراری‌ و حساس را برگزار‌ خواهند کرد.

البته که شرایط مبارزه با سه سال قبل کاملا متفاوت خواهد بود. هم کیمیا علیزاده که در‌آن مقطع به عنوان عضوی از تیم پناهندگان وارد المپیک شده بود، حالا قرار است زیر‌ پرچم بلغارستان به میدان برود و‌ از‌ سو دیگر هم تجربه و افتخارات ناهید کیانی با المپیک توکیو قابل مقایسه نیست. این بار کفه ترازو به سوی ناهید به عنوان قهرمان جهان در سال ۲۰۲۳ سنگینی می‌کند.  

ناهید کیانی قهرمان جهان دومین نماینده ایران در المپیک پاریس خواهد بود که روز دوشنبه 18 تیرماه در وزن 57- کیلوگرم به رقابت می‌پردازد. طبق آخرین رنکینگ المپیک در ماه ژوئن، ناهید کیانی با رنکینگ 2 در جدول مسابقات در دور نخست به مصاف کیمیا علیزاده از بلغارستان خواهد رفت؛ اگرچه این اتفاق روز قبل از مسابقه نهایی و رسمی اعلام خواهد شد.

2058640

کیانی دارنده یک طلا، یک نقره و دو برنز قهرمانی آسیا، برنز بازی‌های آسیایی و دو مدال نقره گرندپری در صورت پیروزی در این مبارزه در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف برنده دیدار فایث دیلون از آمریکا و چایما تومی از تونس می‌رود. دو تکواندوکاری که سهمیه المپیک را از طریق مسابقات قاره‌ای کسب کردند. دیلون آمریکایی در رقابت‌های گرندپری در سال 2023 موفق به کسب مدال برنز مسابقات در رم شد و در فینال گرندپری در منچستر به مدال نقره رسید. تکواندوکار تونسی هم دو مدال برنز تکواندو نونهالان و نوجوانان جهان و مدال طلای بازی‌های آفریقایی و قهرمانی آفریقا را در کارنامه دارد.

کیانی در صورت حضور در مرحله مرحله نیمه‌نهایی به مصاف برنده جدال جید جونزاز بریتانیا - میلیانا رلجیک از مقدونیه شمالی با لوچیا لینگ از چین تایپه و لائتیتا آئون از لبنان خواهد رفت.

قطعاً مطرح‌ترین چهره در میان این چهار تکواندوکار، جید جونز 31 ساله است که دو مدال طلای المپیک ریو و توکیو، یک مدال طلا، یک نقره و دو برنز جهان را در کارنامه دارد. جید جونز با کسب 10 مدال طلا، 7 نقره و یک برنز دومین تکواندوکار زن پرافتخار مسابقات گرندپری است.

اینطور‌ که مربیان تیم ملی و مسئولان فدراسیون می گویند ناهید کیانی برخلاف سه سال قبل از اعتماد به نفس بالایی در آستانه المپیک توکیو برخوردار بوده‌ و از تجربه تلخ المپیک قبلی به خوبی استفاده خواهد کرد.

شاید بیراه نباشد اگر بگوییم ناهید کیانی تنها شانس کسب مدال و حتی مدال طلا در میان ۱۱ المپین بانوی‌ ایران است؛ اتفاقی که با عبور‌‌ از کیمیا علیزاده در دور نخست احتمال بسیار بیشتری‌ پیدا خواهد کرد.

جالب اینکه تنها مدال آور تاریخ ورزش بانوان‌ ایران همین کیمیا علیزاده بوده که در سال ۲۰۱۶ موفق به کسب‌ مدال برنز المپیک ریو شد. حالا شکست علیزاده در‌ برابر‌ هم تیمی سابقش می تواند مسیر‌ را برای کسب دومین مدال تاریخ ورزش‌ بانوان ایران در المپیک فراهم کند.

نظر شما