شناسهٔ خبر: 67837438 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین قدیمی | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

اصلاحات بودجه‌ای و برنامه‌ای مهمترین اولویت وزارت جهاد کشاورزی/لزوم آشنایی وزیر منتخب با قابلیت‌های سرزمینی

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، اصلاحات بودجه‌ای و برنامه‌ای را مهمترین اولویت وزارت جهاد کشاورزی در دور جدید دانست و گفت: وزیر منتخب باید با قابلیت‌های سرزمینی آشنایی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

پیمان فلسفی نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین درباره اولویت‌های پیش روی وزارت جهاد کشاورزی در دولت جدید با بیان این مطلب افزود: علاوه بر این اصلاحات، قانون برنامه هفتم باید تبدیل به یک برنامه عملیاتی در بخش کشاورزی شود.

وی ادامه داد: وزیر باید این قانون را به یک برنامه عملیاتی تبدیل کند. در مجلس انتظار داریم، وزیری که معرفی می‌شود، برنامه عملیاتی خود را اعلام کند تا ما بتوانیم در این زمینه اهداف کمی و کیفی را بهتر ارزیابی کنیم.

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی یکی از وزارتخانه‌های کلیدی است که در حوزه اقتصاد و زیربنایی کشور نقش مهمی دارد. ضمن اینکه باید در قانون برنامه پیشرفت هفتم کشور هم سهمی از عدد هشت درصدی رشد اقتصادی را به خود اختصاص دهد و آن را محقق کند.

وی ادامه داد: در متن قانون برنامه هفتم پیشرفت که از مطالبات مقام معظم رهبری بوده است، عدد خودکفایی 90 درصدی برای این وزارتخانه به تصویب رسیده است. به این ترتیب اهمیت بخش کشاورزی بیش از پیش خودش را نشان می‌دهد و باید فردی وزیر این وزارتخانه باشد که یکسری ویژگی‌های عمومی داشته باشد.

فلسفی گفت: به هر حال همه وزرا باید بر اساس شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری طی دو تا سه جلسه مطرح فرمودند، انتخاب شوند. در آخرین جلسه که ما نمایندگان مجلس خدمتشان بودیم، بحث ایمان، تدین، صداقت، پاکدستی، اعتقاد به مبانی انقلاب و نظام اسلامی و اعتقاد به داشته‌های درونی و ظرفیت‌های انسانی که در کشور وجود دارد، مطرح شد و مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: البته کارآمدی و اینکه گزینه منتخب بتواند از عهده کار وزارت در کابینه دولت چهاردهم بر بیاید هم مطرح شده است. این کارآمدی، هم در حوزه تخصصی خود را نشان می‌دهد و هم در حوزه مدیریتی باید بررسی شود. باید تجربه افراد و روحیات آنها به دقت مورد بازبینی قرار گیرد.

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بیان کرد: از کسی که در مسند وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد، انتظار می‌رود که فرد کارآمدی باشد. باید هم عملکرد گذشته و پیشینه موفقی در بخش کشاورزی داشته باشد و هم بخش کشاورزی را با تمام گستردگی‌اش بشناسد.

وی ادامه داد: گزینه منتخب باید بخش کشاورزی را در پهنه سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بشناسد و با ظرفیت‌های کشور آشنا باشد. او باید با نیازهای کشاورزان و مطالبات آنها آشنا و عجین باشد، با آنها کار کرده باشد و کار با مردم را تجربه کرده باشد. گزینه پیشنهادی نیاز است که در طول دوران خدمت از کار کردن با کشاورزان لذت ببرد.

اعتقاد راسخ به خودکفایی و تامین امنیت غذایی

فلسفی درباره دیگر مشخصات گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد: گزینه منتخب باید بر نقش کشاورزی در استقلال کشور اعتقاد راسخ داشته باشد. محوریت بخشیدن به کشاورزی در اقتصاد کشور را به‌عنوان یک اصل بپذیرد و اعتقاد راسخ به جایگاه بخش کشاورزی در ایجاد خودکفایی در محصولات راهبردی، امنیت غذایی کامل در کشور و تامین غذای کافی برای آحاد جامعه داشته باشد.

وی افزود: در عین حال وزیر پیشنهادی باید توانمندی‌ها و ظرفیت‌های طبیعی که در کشور وجود دارد را بشناسد و تخصص کافی و شناخت فنی نسبت به موضوعات مختلف بخش کشاورزی داشته باشد.

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ادامه داد: گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی باید هم مزرعه و هم راهبردها را بشناسد. یک نگاه راهبردی قوی و نگاه ملی و بین‌المللی داشته باشد. جهان را بشناسد و کشاورزی دنیا را تجربه کرده باشد.

وی ادامه داد: گزینه مطرح شده باید بتواند آخرین یافته‌ها و دستاوردهای تحقیقاتی روز دنیا را بشناسد و در نهایت بتواند با فضایی که ایجاد می‌کند، در بخش کشاورزی تعاملات بین‌المللی ما را برای توسعه صادرات غیر نفتی در کشور تقویت کند.

فلسفی گفت: این مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی است که یک وزیر جهاد کشاورزی باید داشته باشد. آنچه می‌تواند تمام این موارد را به هم پیوند بزند، روحیه جهادی، مدیریت جهادی و اعتقاد به فرهنگ جهادی است که باید این فرد به این ویژگی هم مجهز باشد. علاوه بر این ویژگی‌ها، گزینه پیشنهادی باید بتواند در بخش کشاورزی انقلاب ایجاد کند.

وی ادامه داد: امروز بخش کشاورزی نیاز به یک تحول انقلاب گونه دارد و باید حتما به سمت ایجاد یک تحول در ابعاد ساختاری، سرمایه‌گذاری، اعتباری، بودجه‌ای، مالی، تحقیقاتی، ترویجی، آموزشی و اجرایی برود.

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تاکید کرد: باید این مسیر پشتیبانی شود تا مدیریت مناسبی در بخش کشاورزی اعمال شود. به این ترتیب این بخش می‌تواند در فضای اقتصادی ایران، نقش محوری خود را ایفا کند.

نظر شما