شناسهٔ خبر: 67835617 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

بین الملل

دیدار نتانیاهو و بایدن در کاخ سفید/ تاکید رئیس جمهور آمریکا درباره آتش‌بس در غزه

جو بایدن -رئیس‌جمهور آمریکا- طی امروز پنجشنبه با بنیامین نتانیاهو -نخست‌وزیر اسرائیل- در کاخ سفید دیدار کرد. بایدن در این دیدار بر آتش‌بس در غزه تأکید داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران، جو بایدن -‌رئیس‌جمهور آمریکا‌- روز پنجشنبه (۴ مرداد) در گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو -‌نخست‌وزیر اسرائیل‌- بر آتش‌بس در جنگ ۹ ماهه غزه تأکید کرد. کامالا هریس -‌معاون رئیس‌جمهور آمریکا‌- نیز قرار است در همین روز با نتانیاهو دیدار کند.

به نوشته رویترز، از زمانی که بایدن چند روز پس از آغاز جنگ در ۷ اکتبر به اسرائیل سفر کرد، این اولین گفت‌وگوی رو در روی آن‌ها بوده است.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، گفته: «شکاف‌ها بین اسرائیل و حماس وجود دارد، اما اکنون نسبت به گذشته نزدیک‌تر به توافق هستیم.»

کربی همچنین گفت هر دو طرف باید مصالحه کنند.

این دیدار با تغییر در سیاست آمریکا همزمان شده است. روز یکشنبه، بایدن ۸۱ ساله تحت فشار دموکرات‌ها از رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا کناره‌گیری و از هریس برای نامزدی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ حمایت کرد.

در این دیدار، نتانیاهو خطاب به بایدن گفت: «می‌خواهم از شما به خاطر ۵۰ سال خدمت عمومی و ۵۰ سال حمایت از اسرائیل تشکر کنم.»

همچنین دیدار میان کامالا هریس و نتانیاهو به دقت زیر نظر خواهد بود تا مشخص شود خانم هریس - که نخستین مقام ارشد ایالات متحده بود که خواستار آتش‌بس در جنگ غزه شد - چگونه می‌تواند در صورت ریاست‌جمهوری، سیاست آمریکا را در قبال اسرائیل تغییر دهد.

یک مقام آمریکایی گفت که انتظار می‌رود هریس در این دیدار سیاست دولت را دنبال کند که شامل تمرکز بر وضعیت اسفبار فلسطینیان و در عین حال حمایت از اسرائیل است.

نتانیاهو روز جمعه برای دیدار با دونالد ترامپ به فلوریدا می‌رود.

بایدن و هریس هر دو مشتاق آتش‌بس هستند. هریس با بایدن در مورد اسرائیل همسو بوده اما لحن سختگیرانه‌تری استفاده کرده است.

یاشار سلطانی بیوگرافی یاشار سلطانی

نظر شما