شناسهٔ خبر: 67834431 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

اردوغان با اسد دیدار می کند؟ آغوش باز آنکار برای اسد

اقتصادنیوز: در اجلاس اخیر سران کشورهای عضو ناتو، رئیس‌جمهور ترکیه همتای سوری خود را به نشستی مشترک در ترکیه و یا یک کشور ثالث دعوت و تاکید کرد که وزیر خارجه کشورش این موضوع را پیگیری می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اگرچه ترکیه تمایل خود را برای دستیابی به توافق با «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه اعلام کرده، اما نه عادی‌سازی بی‌قید و شرط را پیشنهاد می‌کند و نه تمایلی به دادن هیچ گونه امتیازی دارد.

القدس العربی نوشته است: دعوت علنی ترکیه از اسد که تا این لحظه از سوی اسد مورد پذیرش قرار نگرفته، به هیچ وجه بیانگر کنار گذاشتن اپوزیسیون نیست، بالعکس، آغوش باز آنکارا برای مذاکره با اسد این کشور را برای محافظت از مخالفان مشتاق‌تر می‌نماید، زیرا اپوزیسیون نفوذی است که ترکیه می‌تواند در مذاکره با اسد از آن استفاده کند. 

در دیدار احتمالی میان اسد و «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه چهار موضوع مورد بحث قرار خواهد گرفت:

خبر مرتبط
تکذیب دیدار اسد و اردوغان طی ماه آینده

منابع سوری خبر احتمال دیدار رئیسان جمهور ترکیه و سوریه را در مسکو طی ماه آینده میلادی تکذیب کردند.

نخستین موضوع، مشروعیت‌بخشی به حضور نظامیان ترکیه در شمال سوریه است.  مداخله ترکیه در این منطقه در دهه نود آغاز شد. در اکتبر ۱۹۹۸ میلادی توافق آدانا میان ترکیه و سوریه امضا شد که هدف از دیدار آتی با اسد، گسترش و تقویت این توافق است.

اما هدف بعدی، کسب موافقت برای تفکیک حزب کارگران کردستان از حزب اتحاد دموکراتیک است و ترکیه عملیاتی را برای همین منظور در استان دهوک در کرستان عراق آغاز کرده است. ترکیه همچنین به منظور ایجاد یک منطقه حائل میان عراق و سوریه  و ممانعت از تحرکات حزب کارگران کردستان نیازمند موافقت سوریه و عراق است و در حال حاضر در مرحله مذاکرات با عراق قرار دارد.

هدف چهارم، تقویت فرایند سیاسی است و ترکیه بر اشاره به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل پافشاری می‌کند.

خبر مرتبط
نیم‌نگاه اردوغان به قبرس/ ترکیه به دنبال پایگاه دریایی در این جزیره است؟

اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به اعلام تصمیم قبرس یونانی‌نشین برای ایجاد یک پایگاه دریایی، گفت در صورت نیاز ممکن است ترکیه نیز در قبرس ترک‌نشین یک پایگاه دریایی ایجاد کند.

به رغم مذاکره درباره عادی سازی پیش‌بینی نمی‌شود هیچگونه پیشرفتی رخ دهد و یا ترکیه از حمایت مخالفان دست بکشد و بعید است هرگونه همگرایی میان ترکیه و اسد به توافق بزرگی منجر شود که روابط میان دو طرف را تسهیل کند، زیرا اختلافات بزرگی میان دو طرف وجود دارد.

 

نظر شما