شناسهٔ خبر: 67832220 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

اقتصاد آمریکا موفق به «فرود نرم» شد

تحریریه جهان صنعت نیوز

اقتصاد آمریکا در سه‌ماهه دوم سال جاری با نرخ سالانه ۲.۸ درصد رشد کرد و علیرغم افزایش نرخ بهره و کاهش تورم، فدرال رزرو در حال بررسی کاهش نرخ بهره برای حمایت از اقتصاد است.

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز – اقتصاد آمریکا در سه‌ماهه دوم سال جاری با نرخ سالانه ۲.۸ درصد رشد کرد، که بالاتر از پیش‌بینی‌های اقتصادی بود و نشان‌دهنده مقاومت بخش مصرف‌کننده در برابر سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو است. این در حالی است که نرخ بهره به بالاترین سطح در ۲۳ سال اخیر افزایش یافته و تورم به حدود ۳ درصد کاهش یافته است. فدرال رزرو در حال بررسی کاهش نرخ بهره است، زیرا بازار کار نشانه‌هایی از نرم شدن نشان می‌دهد و مقامات بر این باورند که یک “فرود نرم” اقتصادی، یعنی کاهش تورم بدون افزایش بیکاری، امکان‌پذیر است.

سرویس اقتصاد کلان: طبق گزارش منتشرشده توسط اداره تحلیل اقتصادی آمریکا، اقتصاد این کشور در سه‌ماهه دوم سال جاری با نرخ سالانه ۲.۸ درصد رشد کرد. این نرخ بالاتر از پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی است که انتظار رشد ۲ درصدی برای تولید ناخالص داخلی (GDP) را داشتند. این رشد نشان‌دهنده مقاومت بالای بخش مصرف‌کننده در برابر سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو است.

علیرغم افزایش نرخ بهره به بالاترین سطح در ۲۳ سال اخیر (۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد) به‌منظور مقابله با تورم ناشی از همه‌گیری، فدرال رزرو در حال بررسی زمان مناسب برای کاهش نرخ بهره است. این اقدام در پی کاهش نرخ تورم به حدود ۳ درصد در ماه ژوئن صورت می‌گیرد.

اطلاعات اخیر نشان می‌دهد که فدرال رزرو در تلاش‌های خود برای مهار فشارهای قیمتی موفقیت‌آمیز بوده است. میزان مخارج مصرف شخصی، که یکی از شاخص‌های کلیدی برای فدرال رزرو است، در ماه مه به ۲.۶ درصد رسید. این امر نشان‌دهنده کاهش فشارهای تورمی است.

آمارهای اولیه ماه جاری نشان داد که بازار کار آمریکا شروع به نرم شدن کرده است، که این امر احتمال کاهش نرخ بهره را تقویت می‌کند. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اخیراً اعلام کرد که سه ماه اخیر نشان‌دهنده “سرعت نسبتاً خوب” رشد قیمت‌ها بوده است.

با توجه به این داده‌ها، اقتصاد آمریکا توانسته از رکودی که بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند، اجتناب کند. فدرال رزرو همچنان امیدوار است که بتواند به یک «فرود نرم» برسد، یعنی کاهش تورم به سطح هدف بدون ایجاد موج بزرگی از بیکاری.

نظر شما