شناسهٔ خبر: 67831737 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

هفت روز سیما در مهر؛

چرا «در انتهای شب» مخاطب را همراه کرد؟/ همدلی از نوع طهماسب

عطیه موذن

مواضع اخیر ایرج طهماسب در باب تلویزیون، خبر دادن پیمان جبلی از خرید حق پخش رقابت‌های المپیک و بازخوردهای مثبت به «در انتهای شب» مهمترین نکات خبری این هفته بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه مؤذن؛ «هفت روز سیما» عنوان یک بسته خبری-تحلیلی است که در پایان هر هفته به بازخوانی متن و حاشیه اتفاقات خبری صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی می‌پردازد. همچنین در این بسته، نیم‌نگاهی هم به شایعات و اخبار غیررسمی داریم و در تلاش هستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مهمترین اخبار هفته در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی باخبر شوید.

امروز پنجشنبه ۴ مرداد می‌توانید با شماره ۱۵۸ بسته خبری «هفت روز سیما» همراه شوید.

چهره هفته؛ ایرج طهماسب

ایرج طهماسب جمله ای در مصاحبه اخیرش داشت که خلاف خیلی از گلایه های حال حاضر به تلویزیون بود، او گفت تلویزیون این روزها خیلی خوب شده و نمی داند چرا خوب شده است. حتماً در روزهایی که انتقادهای فراوانی در هر بخش به تلویزیون وجود دارد این حرف جسارت بالایی می خواهد که نگران ناسزاها و انتقادها از سوی مخالفان نباشی.

طهماسب البته در همین گفت‌وگو انتقادهایی هم وارد می‌کند مثلاً درباره سرمایه ها و نام هایی که دیگر در تلویزیون نیستند و اعتباری برای تلویزیون بودند، سخن می گوید. با این حال او نکات مثبت تلویزیون را هم می‌گوید و همکاری دوباره اش با صداوسیما را که با او همراه شده و تعاملی را هم که شکل گرفته است به صراحت اعلام می کند.

این مجری تلویزیون پس از چند سال با فصل جدید «مهمونی» از ابتدای نوروز به تلویزیون بازگشت و چند ماهی است که به تناوب قسمت هایی از این برنامه در شبکه نسیم پخش می شود. این برنامه که ۲ فصل پیشین آن از شبکه نمایش خانگی پخش شد در پخش تلویزیونی، بازخورد کمتری داشته است و شاید بخشی از این کمتر دیده شدن به گارد و دلخوری و نارضایتی ای برمی گردد که برخی هنوز با تلویزیون دارند و هنوز دلشان با این رسانه صاف نیست. اگرچه خیلی اتفاقات باید رخ دهد تا این قشر ناراضی هم کم کم راضی شود اما بودن همین چهره های تلویزیونی در سازمان و حتی حرف زدنشان درباره مناسبات و اتفاقات می تواند در همراه کردن این قشر ناراضی با خود بی تاثیر نباشد.

خبر هفته؛ دست پر رئیس صداوسیما

روز گذشته پیمان جبلی رئیس صداوسیما بعد از مدت ها همراه با خبرنگاران رسانه های مختلف در پشت صحنه یک سریال تلویزیونی حضور یافت. سریال «طوبی» ساخته جدید سعید سلطانی یک اثر چند ژانری با فضایی معمایی، امنیتی و ملودرام است که با حال و هوای اربعین هم پیونده خورده است. جبلی در بازدید از لوکیشن های این سریال از ویژگی های آن سخن گفت و «طوبی» را در داستان و قصه جزو آثاری دانست که تاکنون در تلویزیون با چنین فضایی ساخته نشده است.

او البته روز گذشته در جمع خبرنگاران درباره موارد مختلفی هم صحبت کرد و اخبار جدیدی را به خبرنگاران داد؛ از خرید حق پخش رقابت های المپیک ۲۰۲۴ و اعزام گزارشگران (که طی چند وقت گذشته حواشی و اخبار غیررسمی درباره صادر نشدن ویزای گزارشگران مطرح شده بود) تا ساخت سریال های مختلف.

«طوبی» این روزها در شهرک غزالی در حال آماده سازی است تا از هفته دیگر ۱۳ مرداد روی آنتن برود. تصویربرداری این سریال همزمان ادامه دارد و بخش هایی هم در عراق تصویربرداری می شود. البته به دلیل محدودیت و سختی کار در عراق لوکیشنی در شهرک غزالی به عنوان عمارت عراقی این سریال در نظر گرفته شده است. حال باید دید خروجی این سریال چقدر می تواند خاطره آثار پرمخاطب سعید سلطانی را زنده کند و در کمبود آثار نمایشی تلویزیون در ایام محرم یک سریال دیگر را برای مخاطب تثبیت کند.

بازخورد هفته؛ سپیدی ِدر انتهای شب

با پایان سریال «در انتهای شب» مخاطبان بسیاری از سکانس های ماندنی، نقش آفرینی های باورپذیر و بازی های حرفه ای و فیلمنامه درست و پرجزئیات آن سخن گفتند. تقریباً اکثر واکنش ها به سریال مثبت بوده است. حتی آنها هم که واکنش های انتقادی داشتند شاید به دلیل حجم واکنش های مثبت و تمجیدها از این سریال بوده است که گارد گرفته اند (و بخواهند بگویند آنقدرها هم اتفاق عجیبی نبود) وگرنه خود سریال در مقایسه با آثاری که در این سال ها از شبکه نمایش خانگی پخش شده است نمره مثبتی می گیرد.

شاید این سریال از جلوه های ویژه، سکانس های سخت سینمایی، پروداکشن خاص یا … برخوردار نبود اما همه سختی آن در خروجی همین زندگی ساده و روتینی بود که از روزمره یک زوج درآورد. زوجی که از هم طلاق گرفته اند، فرزند دارند و حالا با تبعات آن زندگی می کنند. این زندگی پس از جدایی و حتی جدایی های بدون طلاق و سردشدن های در عین زندگی و در عین کنار هم بودن معضل بسیاری از آدم هایی است که اتفاقاً همین سریال ها می تواند گاهی حالشان را خوب کند و اگر نسخه نجات‌بخشی نباشد دست کم آنها را به فکر فرو برد. از این حیث حتماً ساخت «در انتهای شب» کار سهل و ممتنعی نیست و واکنش ها به پخش آن نشان داد نیازش خیلی بیشتر از کمدی های سخیف و خنده آور لحظه ای یا حتی ملودرام های خیانتی و چند ضلعی های عاشقانه یا جنایی های پرخون حس می شود.

حتی با اینکه سریال به اصطلاح با «هپی اند» به پایان می رسد و شاید برای برخی هم پیش بینی پذیر بود اما مدل درست این اتفاق و چیدن پازل‌هایی که ذره ذره دوباره این زوج را به هم نزدیک کرد نشان از سناریوی هوشمندانه ای داشت که مخاطب را با خود همراه کرد.

مرور رادیو در هفته؛ المپیک ۲۰۲۴

اگرچه زنان ورزشکار کشورمان در رقابت های جهانی همواره با پوشش عرف و کامل ظاهر شده اند اما شاید همیشه این شانس را نداشته اند که از قاب تلویزیون کشورشان رقابت ها و تلاش هایشان در میدان نبرد به نمایش گذاشته شود.

در میان ۲ مدیوم تصویر و صدا، رادیو بهتر توانسته است رقابت های زنان کشورمان را چه در داخل و چه در خارج کشور به پخش برساند و حتی به صورت زنده آنها را گزارش کند. با شروع رقابت های المپیک برخی از گزارشگران رادیو هم به این رقابت ها اعزام شده اند و قرار است مسابقاتی که با حضور زنان وزرشکار کشورمان انجام می شود به صورت زنده از رادیو گزارش شود.

با راه اندازی رادیو ورزش زنان بخشی از رقابت های بانوان ورزشکار چه در سطح ملی و چه در سطح جهانی از این کانال پخش شده است و البته که این کانال می تواند ظرفیت بیشتری از ورزش زنان را برای علاقه‌مندان اطلاع رسانی کرده و به فعلیت برساند.

نظر شما