شناسهٔ خبر: 67828695 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

سهمیه بنزین | واریز سهمیه بنزین | سهمیه بنزین امشب

خبر داغ بنزینی در آخر هفته برای متقاضیان | خبر خیلی مهم از سهمیه بنزین در روز پنجشنبه

مدتی است که سهمیه بنزین سوپر در کشور محدود شده و این امر بازار فروش مکمل های سوخت را به شدت داغ کرده است.

صاحب‌خبر -

یکی از انواع بنزین ها در کشور، بنزین سوپر است که قیمت بالاتری نسبت به بنزین معمولی دارد و اصولا خودروهای مدل بالا از این نوع بنزین مصرف می کنند. سهمیه بنزین  به دلیل وجود یک سری مواد افزودنی بیشتر نسبت به بنزین معمولی، از اکتان بالاتری برخوردار است. وجود این مواد افزودنی علاوه بر بالا بردن کیفیت بنزین باعث کارایی بهتر خودرو هم می شود. البته لازم به ذکر است که این مدل بنزین، برای جایگاه داران چندان به صرفه نخواهد بود و به همین دلیل بنزین سوپر با قیمت بالاتری عرضه می‌شود تا صرفه آن برای جایگاه دار منطقی باشد.. گران بودن بنزین سوپر باعث شده‌است که طرفداران کمتری داشته ‌باشد و همین کمبود تقاضا موجب شد که در همه جایگاه‌ های سوخت عرضه نشود. در مقابل، بنزین ‌های معمولی با قیمت کمتر و به‌ صرفه ‌تر در تمامی جایگاه‌ های سوخت عرضه می‌شوند و دسترسی به آن بسیار راحت است.

یکی از مهم ترین کاربرد های بنزین سوپر این است که به دلیل اکتان بالا، سبب می شود تا هوای محیط، کم تر آلوده شود. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که بنزین س.پر می تواند در کاهش آلودگی محیط زیست نقش بسیار مهمی داشته باشد. درحال حاضر هر لیتر بنزین سوپر ۳هزار و ۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین معمولی با کارت آزارد ۳هزار تومان و با قیمت سهمیه ای، ۱۵۰۰ تومان عرضه می شود. درواقع بنزین سوپر ۵۰۰ تومان از معمولی گران تر است و تفاوت قیمت در یک باک کامل مشخص خواهد شد.

باوجود آنکه بنزین سوپر، نقش بسیار مهمی در محیط زیست و کارایی خودرو دارد، اما شواهد نشان می دهد که نزدیک ۳ ماه است که هیچ خبری از بنزین سوپر در جایگاه های سوخت نیست. بسیاری از پمپ بنزین های پایتخت، بنزین سوپر ندارند و زمانی که از آن ها سوال می شود در پاسخ می گویند که فقط بنزین معمولی در این جایگاه عرضه می شود. چنین موضوعی سبب ایجاد مشکلات گسترده برای خودروداران توربو شده است و دارندگاه این خودرو فقط باید از بنزین سوپر استفاده کنند. همین امر سبب شد تا بازار داغ فروشمکمل های سوخت، دوباره رواج پیدا کند. اگر تا چندی پیش، از استفاده مکمل ها در باک خودرو، خودداری می کردید، اکنون مجبور هستید تا این ماده را اضافه کنید تا بنزین شمات حکم بنزین سوپر را داشته باشد. موضوع اما اینجاست که به نظر می‌رسد با توجه به این که بسیاری از جایگاه‌های سوخت بنزین سوپر ندارند استفاده از مکمل های سوخت در پمپ بنزین ها هم به نوعی شیوه درآمدزایی تبدیل شده است.

دارندگان خودروهای مدرن وارداتی و دارای توربو، باید بنزین با اکتان بالا استفاده کنند و در صورت نبود بنزین سوپر، مجبور می شوند تا از مکمل های اکتان استفاده کنند. درکل همه مردم عقیده دارند که استفاده از مکمل های سوخت، هدر دادن پول است. بسیاری از کارشناسان سوخت عقیده دارند که نمونه های تقلبی کمکل های افزایش اکتان در بازار بسیار است و اگر مواظب نباشید ممکن است موتور خودرو آسیب جدی ببیند و آن زمان هزینه های گزاف به سراغ شما خواهد آمد. . قیمت های گزاف این اکتان ها نیز موضوع دیگری است که در چند وقت اخیر و در قحطی بنزین سوپر بیش از پیش به چشم می آید. می توان اشاره کرد که یک بازار فروش مکمل راه افتاده است و تا این مکمل ها تمام نشود خبری از عرضه بنزین سوپر نخواهد بود. این مشکل تنها در پایتخت نیست و در بسیاری از استان ها شاهد آن هستیم که با چالش بنزین سوپر، دست و پنجه نرم می کنند. به هرحال تمام روی صحبت با مسئولین امر است که باید پاسخ روشن و شفافی درباره کمبود بنزین سوپر ارائه دهند تا مردم را آگاه کنند.

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند، زمانی که تقاضا بالا می رود و عرضه محدود، احتمال گرانی وجود خواهد داشت و امیدواریم درباره بنزین، چنین فرضیه ای صدق نکند.  اما همانطور که مطرح شد، کمبود بنزین سوپر، سبب شد تا قیمت مکمل های سوخت، افزایش نجمومی پیدا کنند. برای مثال، یک مکمل سوخت که درگذشته ۴۰۰ هزار تومان قیمت داشت، اکنون با قیمت بالای یک میلیون تومان فروخته می شود. در سشایت های فروش کالا، قیمت مکمل های سوخت تا ۲۰ میلیون تومان هم بالا رفته است. امید است هرچه سریعتر، دولت فکری به حال چالش بنزین سوپر کند تا بازار داغ فروش مکمل جمع شود

نظر شما