شناسهٔ خبر: 67828032 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

فایننشال تایمز: غرب به رغم حکم لاهه، اسراییل را به قانون شکنی تشویق می کند

صاحب‌خبر -
فایننشال تایمز: غرب به رغم حکم لاهه، اسراییل را به قانون شکنی تشویق می کند
خبرگزاری آریا - روزنامه فایننشال تایمز در مقاله ای به بررسی حکم دیوان بین المللی دادگستری (لاهه) درباره اشغال غیرقانونی کرانه باختری و قدس شرقی از سوی رژیم صهیونیستی پرداخت.

به گزارش عربی 21، در مقاله این روزنامه انگلیسی آمده است: دیوان بین‌المللی دادگستری ابهاماتی را که برای دهه‌ها وجود داشت با صدور حکمی تاریخی درباره شهرک‌سازی و اشغال سرزمین‌های فلسطینی برطرف کرد.
اما این حکم رفتار بنیامین نتانیاهو و کابینه راستگرای افراطی او را که از الحاق کرانه باختری حمایت می کند، تغییر نمی دهد.
یکی از علل این عدم تغییر، نرمش غرب در برابر نتانیاهو درباره موضوع شهرک‌سازی‌ها و نقض قوانین بین‌المللی توسط این رژیم است که نشانه نفاق غرب بوده و ثابت می کند غرب در زمینه مهار حمله ویرانگر صهیونیستی به غزه با شکست مواجه شده است.
البته اگر ابهامی درباره غیرقانونی بودن چندین دهه اشغال اراضی فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی وجود داشت، این حکم تاریخی عالی‌ترین دادگاه جهان این ابهام را برطرف کرد.
زیرا این حکم اعلام کرد که تمام اقدامات صهیونیستی در اراضی فلسطینی مانند شهرک سازی در کرانه باختری و قدس شرقی که باعث محدودیت تردد فلسطینیان، آواره شدن آنان و تخریب خانه هایشان شده است، غیرقانونی است. لذا انضمام مناطق فلسطینی به رژیم صهیونیستی غیرقانونی است پس موجودیت این رژیم نیز غیرقانونی بوده و هر چه زودتر باید زدوده شود.
اما به خاطر اینکه این حکم الزام آور نیست، رفتار کابینه راستگرای افراطی نتانیاهو اصلاح نخواهد شد زیرا شهرک نشینان افراطی قوم گرا که خواستار الحاق کرانه باختری به رژیم صهیونیستی هستند، از این کابینه حمایت می کنند.
به همین دلیل روند شهرک سازی در دوران نتانیاهو افزایش یافته و او مانع تشکیل یک کشور فلسطینی شده است گرچه رژیم صهیونیستی به خاطر حمایت های غربی، ید طولایی در بی توجهی به قطعنامه های سازمان ملل و احکام دادگاه های بین المللی دارد.
البته حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری به رغم آنکه الزام آور نیست اما نتایج خوبی را به بار آورده به ویژه که این دادگاه در حال بررسی پرونده جداگانه‌ای توسط آفریقای جنوبی است که اسرائیل را به نسل‌کشی در غزه متهم می‌کند.
فراموش نکنیم که مهربانی غرب با رژیم صهیونیستی باعث شده این رژیم به خود جرات قانون شکنی داده و قوانین بین المللی را نقض کند. در حالی که نقل و انتقال کالا آزادانه بین شهرک‌های صهیونیستی و غرب جریان دارد و موج جدیدی از شهرک سازی صهیونیستی در کرانه باختری شروع شده که در بهترین حالت غرب فقط به انتشار بیانیه‌های محکومیت درباره آن بسنده می کند.

نظر شما