شناسهٔ خبر: 67825965 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی:

جوانی جمعیت نشانه بالندگی جامعه است

تبریز-سرپرست استانداری آذربایجان شرقی گفت: جوانی جمعیت از شاخص های مهم توسعه و نشان دهنده پویایی و بالندگی جامعه و عامل مهمی در تقویت استقلال، امنیت و افزایش اقتدار کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، تراب محمدی در اختتامیه دومین رویداد استانی جوانی جمعیت با اشاره به سیاست تک فرزندی که سال‌های گذشته در کشور اجرا می‌شد، اظهار کرد: آن دوران یک وقفه‌ای در روند رشد جمعیتی کشور پدید آمد که پس از توصیه‌ها و هشدارهای رهبر معظم انقلاب، قانون جوانی جمعیت در مجلس به تصویب رسید و تا حدودی جلوی این موضوع گرفته شد.

وی افزود: اکنون در بسیاری از استان‌ها با اجرای قانون جوانی جمعیت، ازدواج، طلاق و فرزندآوری تثبیت شده است.

وی با بیان این‌که پیری جمعیت و کاهش نسل جوان مولد، تهدید راهبردی بالفعل برای تمدن ایران زمین و از موانع اصلی توسعه کشور است، ادامه داد: خانواده ایرانی از دیرباز به دلیل سنت‌های ملی و تعالیم والای اسلامی فرزنددوست بوده است و تک فرزندی و دوفرزندی الگوی ایده ال خانواده‌های ایرانی نیست اما به دلیل تغییرات فرهنگی و تأثیر شرایط اقتصادی به گفتمان قالب مردم تبدیل شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: حفظ و ارتقای سلامت و جوانی جمعیت از اولویت‌های حیاتی و اساسی کشور در دهه‌های آتی است که باید نگاه راهبردی به آن داشت.

وی با بیا اینکه جوانی جمعیت یکی از ابزارهای قوی شدن ایران است، گفت: نجات کشور از آینده هولناک پیری جمعیت، تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده یکی از سیاست‌های حیاتی برای آینده کشور است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی به عنوان قطب صنعتی و اقتصادی کشور محسوب می‌شود و کاهش نرخ نیروی جوان مخاطره جدی برای آینده توسعه استان است.

محمدی به کرامت مقام مادری و ارزشمندی فرزندآوری در باور و نگاه مردم اشاره کرد و افزود: در بعد اقتصادی نیز حمایت دولت با اعطای تسهیلات بانکی و زمین برای خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر به صورت جدی توسط بانک و ادارات پیگیری می‌شود.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی گفت: دولت سیزدهم اقدامات ارزشمندی در حوزه جوانی جمعیت از جمله پوشش ۹۰ درصدی بیمه‌ای درمان ناباروری، تجهیز مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان انجام داده و همگام با سطح کشور، خدمات پزشکی برای کودکان تا هفت سالگی و طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان زیر پنج سال در استان اجرایی شده است.

وی افزود: قانون حمایت از خانواده جزو اولین قوانین مهمی بود که در ماه‌های نخست دولت سیزدهم در مجلس تصویب شد و دولت نیز خود را مکلف به اجرای آن کرد.

وی، تشریفات و تحمیل مسائل مالی و اقتصادی را از جمله موانع ازدواج و فرزندآوری عنوان کرد و افزود: دولت آتی و دکتر پزشکیان به طور قطع بحث جوانی جمعیت و خانواده را پیگیری خواهد کرد.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: برگزاری این رویداد قرار بود در سوم خردادماه برگزار شود ولی به خاطر سانحه شهدای خدمت نتوانستیم برگزار کنیم اما با توجه به حساسیت رئیس جمهور شهید و استاندار شهید به بحث جمعیت و خانواده، برگزاری این رویداد را یک وظیفه بر خود می‌دانیم.

زهرا کوهی ادامه داد: سال گذشته کاهش حدود پنج درصدی موالید را در استان داشتیم که همزمان کاهش ازدواج و افزایش طلاق را شاهد بودیم که به مجموعه خانواده و فرزندآوری آسیب می‌زند.

وی با بیان این‌که توجه به خانواده یکی از فاکتورهای اساسی فرزنداوری است، ادامه داد: استان ما در ۶ شاخص جوانی جمعیت وضعیت بحرانی داشت و اگر با دقت به این حوزه ورود نکنیم با ابربحران پیری جمعیت مواجه می‌شویم.

کوهی گفت: امیدواریم دولت چهاردهم قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را که مورد مطالبه مردم و رهبر معظم انقلاب است، اجرا کند.

نظر شما