شناسهٔ خبر: 67825869 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

چرا قاضی‌زاده هاشمی به المپیک پاریس رفت؟

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی برای حضور در المپیک ۲۰۲۴ به پاریس رفته، اما سفر وی با ابهاماتی روبروست.

صاحب‌خبر -

یکی از مسائلی که در هر دوره از المپیک در رسانه‌ها مطرح می‌شود اعزام افرادی است که دلیل موجهی برای اعزام آنها وجود ندارد و در مقابل گاهی مربیان که حضورشان در کنار ورزشکاران الزامی است به المپیک اعزام نمی‌شوند. 

نمونه این امر در المپیک ۲۰۲۴ پاریس هم اتفاق افتاده است چراکه سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی به پاریس سفر کرده است.

قاضی‌زاده هاشمی در جلسات علنی مجلس در روز‌های یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه (۳۱ تیر، ۲ و۳ مرداد) حضور نداشته، اما اسمش جزو غایبین اعلام نشده است که این امر می‌تواند به معنای غیبت موجه به‌دلیل حضور در ماموریت تلقی شود که این امر یعنی مجلس در جریان سفر وی هست، اما وقتی از نمایندگان مربوط به امور ورزش در مجلس درباره سفر وی سوال کردیم از آن بی‌اطلاع بودند.

قاضی‌زاده هاشمی که از اعضای فراکسیون ورزش مجلس یازدهم بود معلوم نیست چگونه و به چه دلیل به پاریس رفته است، چون هنوز فراکسیون ورزش مجلس دوازدهم تشکیل نشده که سفر وی در چارچوب این فراکسیون قابل توجیه باشد. 

از طرفی هنوز کمیسیون فرهنگی مجلس دوازدهم هم تشکیل نشده به همین دلیل کمیته تربیت بدنی مجلس که زیرمجموعه این کمیسیون است شکل نگرفته که اعضای آن در قالب بعد نظارتی مجلس به المپیک ۲۰۲۴ پاریس بروند.

سفر نمایندگان به المپیک خوب است!

برای روشن شدن این موضوع از محمدمهدی فروردین رئیس فراکسیون ورزش مجلس یازدهم درباره سفر قاضی‌زاده هاشمی به پاریس پرسیدیم که وی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تا الان که با شما صحبت می‌کنم کسی از مجلس به پاریس نرفته و اگر رفته باشد هم من اطلاعی ندارم.

وی درباره سفر قاضی‌زاده هاشمی گفت: من بی‌اطلاع هستم و باید از خودشان بپرسید، چون از طرف فراکسیون ورزش مکاتبه‌ای وجود نداشته که کسی اعزام شود.

فروردین درباره دلیل اعزام نمایندگان مجلس به المپیک گفت: نماینده به‌عنوان ناظر می‌رود و نمایندگانی که مرتبط با ورزش هستند اگر بروند خوب است، چون هم مشکلات را می‌بینند و هم می‌توانند به مجموعه کمک کنند، اما اگر هزینه‌ای را برای بیت‌المال ایجاد کند حداقل این موضوع در روحیات ما نیست هرچند عرف بوده که چند نماینده به‌عنوان ناظر، کاروان ورزشی را همراهی می‌کردند. 

نماینده مردم شهر‌های فراشبند، فیروزآباد، قیر و کارزین در مجلس بیان کرد: برای اطلاع دقیق باید از کمیسیون فرهنگی بپرسید، چون شاید دعوتنامه‌ای به کمیسیون دادند.

وی در پاسخ به این سوال که آقای قاضی‌زاده هاشمی در مجلس دوازدهم عضو کمیسیون صنایع و معادن است و چطور می‌تواند از کمیسیون فرهنگی به المپیک پاریس برود؟، گفت: شاید دعوتنامه مربوط به قبل باشد، چون من از جزئیات خبر ندارم.

نکته‌ای که در اظهار فروردین وجود دارد این است که قاضی‌زاده هاشمی برای امور نظارتی که جزو وظایف نمایندگان مجلس است به المپیک پاریس رفته است، اما اینکه دعوتنامه برای حضور وی در این سفر چه زمانی به مجلس داده شده مشخص نیست، چون کمیسیون فرهنگی مجلس دوازدهم به‌دلیل به حدنصاب نرسیدن اعضا هنوز تشکیل نشده است پس وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک نمی‌توانند به این کمیسیون دعوتنامه بفرستد به همین دلیل شاید دعوتنامه سفر قاضی‌زاده هاشمی به مجلس یازدهم داده شده باشد، اما باز این سوال پیش می‌آید چرا محمدمهدی فروردین رئیس فراکسیون ورزش مجلس یازدهم از آن بی‌خبر است. 

شاید من هم رفتم!

برای پیگیری سفر قاضی‌زاده هاشمی از احمد راستینه رئیس کمیته تربیت بدنی مجلس یازدهم پرسیدیم که وی چگونه به این سفر رفته است که راستینه در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اطلاعی از سفر آقای قاضی‌زاده هاشمی به المپیک پاریس ندارم.

وی اظهار کرد: البته نمایندگان اگر بروند خوب است، اما اطلاعی از اینکه کدام نمایندگان می‌روند، ندارم البته معلوم نیست که من هم به پاریس بروم یا خیر.

اطلاع نداشتن رئیس فراکسیون ورزش و رئیس کمیته تربیت بدنی مجلس یازدهم از سفر قاضی‌زاده هاشمی به پاریس جالب توجه است چراکه باید از این سفر مطلع باشند، اما هر دو در عین اینکه معتقدند حضور نمایندگان در المپیک مفید است، اما از نحوه رفتن همکارشان به مسابقات المپیک پاریس اطلاعی ندارند.

بی‌خبری وزارت ورزش از اعزام نماینده مجلس به المپیک

برای پیگیری نحوه و چرایی سفر قاضی‌زاده هاشمی با سیدمجید سیدمومنی مدیرکل امور مجلس وزارت ورزش و جوانان تماس گرفتیم که وی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از طرف وزارت ورزش نرفتند و باید این موضوع را از آقای اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان پرسید.

وی اظهار کرد: از مجلس چیزی به ما اعلام نشده و اگر چیزی باشد باید به ما بگویند. 

سیدمومنی تاکید کرد: تا حالا هیچ‌کس به ما برای رفتن به پاریس حرفی نزده است.

برای روشن شدن موضوع با موبایل قاضی‌زاده هاشمی تماس گرفتیم که خط او را یکی از مشاورانش جواب داد و در پاسخ به سوالی که آیا وی در مسافرت است ابراز بی‌اطلاعی کرد.

در هر صورت عکسی از قاضی‌زاده هاشمی در سومین گروه اعزامی کاروان ورزش ایران به بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس با محمود خسروی وفا رئیس کمیته ملی المپیک و برخی از روسای فدراسیون‌ها منتشر شده است که این عکس گویای حضور این نماینده مجلس در این سفر است.

البته حضور قاضی‌زاده هاشمی در المپیک غیرقانونی نیست چون مسئله نظارت یکی از وظایف اصلی نمایندگان مجلس است، اما اینکه مسئولان مربوطه از سفر وی خبر ندارند در نوع خود جالب توجه است. به نظر می‌رسد همان‌طور که در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مسئولان زیادی به قطر رفتند و بازی‌ها را از نزدیک دیدند احتمالا در المپیک پاریس هم مشابه این اتفاق بیفتد.

 

نظر شما