شناسهٔ خبر: 67824860 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بازار جهانی، لوب‏‏‌کات را گران کرد

رکود در بازار فیزیکی محصولات پالایشی

دنیای اقتصاد -نسیم نوحه‏‏‌خوان : محصولات پتروشیمی و پالایشی در بازار جهانی تحت‌تاثیر افت و خیزهای بهای نفت و تشدید اتفاق‌‌‌های خاورمیانه روند افزایشی را در پیش گرفتند، نرخ دلار مبادله‌‌‌ای نیز با رشد ۱.۳درصدی همراه بود که برای نهمین هفته متوالی افزایش را به ثبت رسانده است. قیمت پایه لوب‌‌‌کات سبک به‌عنوان یکی از فرآورده‌‌‌های نفتی تحت‌تاثیر قیمت‌های جهانی و افزایش نرخ ارز مبادله‌‌‌ای افزایش یافته و در همین حال میزان عرضه و معاملات این محصول در بازار فیزیکی بورس‌کالا کاهشی بوده است.

صاحب‌خبر -

بهای معاملات آتی نفت برنت پس از کاهش بیش از حد انتظار در ذخایر نفت آمریکا برای چهارمین مرتبه متوالی افزایش یافت و در روز چهارشنبه ۲۴ژوئیه به ۸۱دلار و ۷۳سنت به ازای هر بشکه رسید. آمارها نشان می‌دهد که ۳.۹میلیون بشکه ذخایر نفت آمریکا در چهارمین هفته متوالی کاهش یافته است که فراتر از پیش‌بینی بازار برای کاهش ۲.۵میلیون بشکه‌‌‌ای بود. علاوه بر این، خطر اختلالات کوتاه‌مدت عرضه تا حدودی از قیمت نفت حمایت کرد. در همین حال، پس از اینکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نشان داد که توافق آتش‌بس ممکن است در حال شکل‌گیری باشد، خوش‌بینی مجدد در مورد مذاکرات آتش‌بس بین اسرائیل و حماس، فشار نزولی بر قیمت‌ها را اعمال کرد. با وجود این، قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی و پالایشی در بازار جهانی طی هفته گذشته افزایشی بودند و از این‌رو قیمت لوب‌‌‌کات سبک نیز در بازار داخل تحت‌تاثیر نوسانات نرخ ارز مبادله‌‌‌ای و قیمت‌های جهانی در مسیر صعودی قرار گرفته است.

کاهش ۹۴ درصدی میزان عرضه لوب‌‌‌کات سبک

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی در بازه زمانی ۳۱تیرماه تا ۵مرداد نشان می‌دهد این بازار میزبان ۱۸‌هزار تن لوب‌‌‌کات سبک بوده است که با تقاضای ۱۳‌هزار تنی مواجه شد و در نهایت با میانگین قیمت معاملات ۲۳‌هزار و ۹۵۶تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید. میانگین قیمت پایه لوب‌‌‌کات سبک در تالار پتروشیمی هفته جاری ۲۳‌هزار و ۷۴۲تومان تعیین شد که نسبت به هفته پیش از آن ۱.۲‌درصد افزایش داشته است. بررسی تالار فیزیکی فرآورده‌‌‌های نفتی در دو هفته متوالی نشان می‌دهد که میزان عرضه این محصول کاهش ۹۴درصدی را به ثبت رسانده است، به طوری که در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۷تیرماه ۳۵‌هزار تن لوب‌‌‌کات سبک عرضه شده بود. در آخرین هفته تیرماه ۳۱‌هزار تن لوب‌‌‌کات سبک در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

افت قابل‌توجه معاملات لوب‌‌‌کات سبک در بازار فیزیکی در حالی رخ داده است که قیمت پایه این محصول در مسیر صعودی قرار دارد و با توجه به نوسانات نرخ ارز مبادله‌‌‌ای و همچنین قیمت پایه محصولات پتروشیمی، چشم‌‌‌انداز رشد قیمت لوب‌‌‌کات سبک و سایر فرآورده‌‌‌های نفتی را تقویت می‌کند و از این‌رو مشتریان از خرید این محصول عقب‌‌‌نشینی کرده‌‌‌اند.

قیمت پایه لوب‌‌‌کات سبک براساس نوسان نرخ ارز رسمی کشور و بهای این محصول در بازار جهانی تعیین می‌شود. بررسی بازار فیزیکی این محصول طی هفته‌‌‌های مختلف سال‌جاری گویای افزایش تدریجی قیمت لوب‌‌‌کات سبک در این تالار بوده، چراکه این بازار از انتظارات تورمی به دور است و این روند تدریجی را می‌‌‌توان به نوسانات قیمت‌های جهانی نسبت داد. قیمت پایه فروش لوب‌‌‌کات سبک در مردادماه سال‌جاری نسبت به اسفندماه سال گذشته حدود ۱۸‌درصد رشد را به ثبت رسانده است. این در حالی است که نرخ ارز مبادله‌‌‌ای در اسفند ۱۴۰۲ حدود ۳۹‌هزار و ۵۰۰تومان بود و نرخ ارز حواله‌‌‌ای در بازار مبادله در هفته اول مردادماه سال‌جاری به ۴۳‌هزار و ۷۲۹تومان افزایش یافته است. از این‌رو نرخ ارز در تعیین قیمت پایه این محصول رشد ۹.۶درصدی داشته و این روند افزایشی تاثیر مستقیمی بر قیمت لوب‌‌‌کات سبک و سایر فرآورده‌‌‌های نفتی گذاشته است.

ثبات بهای نفت کوره سولفور بالا

همچنین از طرفی قیمت عرضه لوب‌‌‌کات براساس بهای  HSFO۱۸۰(نفت کوره سولفور بالا) خلیج‌فارس و نرخ ارز نیمایی (نرخ حواله ارز در بازار مبادله) تعیین می‌شود. بنابراین پیش‌بینی هرگونه تغییر یک‌‌‌باره در نرخ ارز مبادله‌‌‌ای یا بهای نفت کوره سولفور بالا می‌‌‌تواند به معاملات این محصول جهت‌‌‌دهی کند. قیمت پایه لوب‌‌‌کات (ماده اولیه تولید روغن پایه) در بورس‌کالای ایران براساس میانگین جهانی نرخ فروش دو هفته قبل  HSFO(نفت کوره سولفور بالا) محاسبه می‌شود. از این‌رو بررسی قیمت نفت کوره سولفور بالا نشان می‌دهد بهای آن از ۱۵ماه مارس در کانال ۷۰دلار به ازای هر بشکه قرار گرفت و روند تدریجی را در پیش گرفت و این افزایش تا روز ۴ژوئن ادامه داشت و از این رو با افت قیمت همراه شد، به‌طوری که در این روز قیمت آن به ۶۷دلار و ۲۷سنت به ازای هر بشکه رسید و مجددا بعد از آن مسیر صعودی را در پیش گرفت و در روز ۳ژوئیه در کانال ۷۵دلار و ۸۰سنت به ازای هر بشکه که بالاترین قیمت آن طی ۹ماه گذشته است، قرار گرفت. قیمت نفت کوره سولفور بالا در روز ۲۴ژوئیه به ۷۲دلار و ۲۴سنت رسید. این نوسانات و افزایش نسبی قیمت نفت کوره سولفور بالا طی یک‌ماه اخیر تحت‌تاثیر تشدید تنش‌‌‌ها در مناطق دارای ذخایر نفتی اتفاق افتاده که در ادامه تاثیر آن بر قیمت‌گذاری محصولات داخلی همچون لوب‌‌‌کات سبک قابل مشاهده است.

 

نظر شما