شناسهٔ خبر: 67824794 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تداوم منفی‌ها در بورس مرداد؟

عاطفه چوپان اولین هفته مردادماه برای بازار سرمایه همچون دیگر روزهای تابستان منفی اما متعادل گذشت. شاخص‌کل بورس با ریزش ۱.۲۴‌درصدی در این هفته در کانال دو میلیون و ۱۷۵ هزار واحدی ایستاد و دیگر شاخص‌ها نیز وضعیتی مشابه داشتند. شاخص‌کل هموزن در این هفته ۱.۳۹‌درصد و شاخص‌کل فرابورس نیز ۱.۴۳‌درصد منفی شد تا آخرین هفته کامل دولت سیزدهم برای تمامی شاخص‌ها سرنوشت مشابهی داشته باشد.در این هفته میانگین ارزش معاملات خرد ۲۱۲۶‌میلیارد تومان بود و مجموعا ۶۱۹‌میلیارد تومان نقدینگی سرمایه از بازار خارج شد. تحلیلگران در بررسی روند معاملات این هفته به دو اتفاق مهم اشاره کردند.

صاحب‌خبر -

 رشد بورس از پاییز

نیما میرزایی copy

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سهام در شرایط نسبتا متعادلی قرار گرفته و موج‌های عرضه و تقاضا توسط طرف مقابل دفع می‌شوند، گفت: وضعیت نسبتا نوسانی را در کلیت بازار سرمایه شاهدیم. متغیرهای تاثیرگذار روی بازار هم وضعیت باثباتی دارند، یعنی دلار نیمایی با شیب آرام و روند حرکتی هفته‌های اخیر در حال صعود است، دلار بازار آزاد به وضعیت باثبات حوالی زیر قیمت 60هزار تومان رسیده و قیمت‌های جهانی هم در وضعیت باثباتی هستند. وی ادامه داد: مهم‌ترین متغیر تاثیرگذار روی بازار سرمایه موضوع کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور است که این موضوع هم ظرف روزهای آینده مشخص و تعیین تکلیف خواهد شد و به مرور می‌توان خوشبین بود که وضعیت بازار از حالت نوسانی و بلاتکلیف فعلی خارج شود.

میرزایی گفت: البته بعد از اصلاحات قیمتی ابتدای هفته شاهد شکل‌گیری موجی از تقاضا بودیم که در نگاه اول واکنش  به تصمیم و رای دیوان عدالت اداری در خصوص لغو مصوبه خوراک و بازگشت قیمتی آن در 5ماهه ابتدای سال 1402 به وضعیت قبلی است که سود چند 10همتی را به بازار سرمایه برخواهدگرداند یا در قالب توزیع سود یا عمدتا در قالب افزایش سرمایه کمک حال بازار سرمایه و سهامداران خواهد بود. این تحلیلگر گفت: این موارد به تنهایی نمی‌توانند روند صعودی مورد انتظار بازار سرمایه را شکل دهند اما تکرار و تجمیعی که در کنار هم دارند در هفته‌ها و ماه‌های آینده به مرور وضعیت بازار را از حالت نوسانی با شیب صعودی آرام رو به بالا به وضعیت صعودی تبدیل می‌کند و می‌توانیم انتظار این موضوع را در پاییز و مخصوصا بعد از مشخص‌شدن انتخابات آمریکا داشته باشیم.

وی گفت: بورسی که پزشکیان در حال تحویل گرفتن آن است از جنبه‌های ذاتی خود در وضعیت اسفناکی است و کاهش سود خالص شرکت‌های بورسی حتی به یک‌سوم، موضوع چالشی است که گریبان سهامداران را در طول سال‌های گذشته گرفته و باعث جاماندگی شدید سهام نسبت به سایر دارایی‌ها و تورم در ایران شده‌است؛ از این‌رو وضعیت بازار نیازمند اقدامات عاجل در کوتاه و میان‌مدت است تا بتواند وضعیت تولید و سرمایه‌گذاری را به وضع نسبتا متعادلی برگرداند و از شرایط حاد خودش دور کند ولی از طرف دیگر فرصتی در اختیار رئیس دولت چهاردهم و تیم همراه اوست و می‌توانند از آن استفاده کنند و بازار را از کف‌های قیمتی رو به بالا حرکت دهند و در کنار اینکه سختی‌ها و هزینه‌های مرتبط با اصلاح اقدامات مورد اشاره را می‌پذیرند، اما شیرینی رشد بازار سرمایه و بهبود حال سهامداران را می‌توانند بعد از سال‌های طولانی به‌وجود آورند.

 

 لغو مصوبه به نفع بورس نشد

مریم محبی copy

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در هفته جاری بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار داده بود، بحث لغو مصوبه‌ای بود که درخصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در تاریخ 17اردیبهشت ماه سال 1402 به بازار سرمایه ابلاغ شد و مشاهده کردیم که یکی از سنگین‌ترین منفی‌های بازار سرمایه و یکی از سنگین‌ترین ریزش‌های بازار را در آن روز شاهد بودیم. جالب‌تر از همه اینکه این مصوبه در تاریخ 12‌تیرماه به تایید رسیده اما در تاریخ اول مردادماه و بعد از 20 روز منفی‌های مکرر به بازار ابلاغ شده و ما شاهد بودیم که بعد از بازگشایی برخی از نهادها مثل شپنا منفی زیادی اتفاق افتاد و نزدیک به 10‌درصد این سهم با نوسان منفی باز شد، درصورتی که اگر این مصوبه قبل از مجمع ابلاغ شده بود، شاهد این اتفاقات نبودیم. وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اتفاقات این هفته این بود که یکبار دیگر به سهامداران بازار سرمایه اثبات شد ما در بازار خودی و غیرخودی داریم، یعنی مصوباتی که به تصویب می‌رسند، اطلاعاتی که به گوش برخی از سهامداران عمده می‌رسد و الباقی سهامداران از آن بی‌خبر هستند و همه در زمانی به بازار سرمایه ابلاغ می‌شود که دیگر برای سهامداران منفعتی ندارد و این مصوبه نتوانست بازار سرمایه را نجات دهد و دلیل هم این بود که همانطور که اشاره شد بازار سرمایه و فعالان تقریبا به این نتیجه رسیده‌اند که ما در بازار خودی و غیرخودی داریم و به همین دلیل اعتمادی به بازار نیست.

محبی گفت: در کنار آن بحث کناره‌گیری بایدن بود که می‌تواند احتمال رای آوردن ترامپ را بیشتر کند و همزمان ما شاهد کاهش نرخ کامودیتی‌ها در سطح جهان بودیم، هر دوی این موضوعات یعنی افزایش احتمال رای آوردن ترامپ و همزمان با کاهش نرخ کامودیتی‌ها برای بازار سرمایه ایران بد محسوب می‌شود، بنابراین این دو اتفاق به همراه مصوبه لغو تصویب نحوه محاسبه نرخ فرمولی پتروشیمی‌ها و بحث کناره‌گیری بایدن این هفته جزو مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه بود که هر دو برای بازار بد محسوب می‌شوند. این تحلیلگر گفت: شاید برداشت این باشد که لغو مصوبه سال گذشته برای بازار سرمایه خوب است اما نحوه ابلاغ آن به بازار نشان می‌دهد؛ مصوبه‌های بازار سرمایه در جهت حفظ منافع بازار سرمایه و سهامداران نیست. بعد از آن بحث افزایش نرخ دلار بازار نیماست و شاهد آن هستیم که این نرخ در حال‌حاضر در کانال 44هزار تومان است و به‌نظر می‌رسد به‌زودی عددهای بالاتری را ببینیم که این می‌تواند اتفاق خوبی باشد.

محبی افزود: این هفته روزهای خوبی را تجربه نکردیم، انتظار بازار خوبی را نداشتیم و همینطور هم شد. به‌نظر نمی‌رسد که در هفته آینده هم روند خیلی مثبتی را در بازار سرمایه شاهد باشیم و با توجه به اتفاقاتی که این هفته برای بازار سرمایه افتاد و ابهامات موجود و همچنین با توجه به اینکه تحلیف ریاست‌جمهوری را در پیش داریم فعلا شرایط برای تغییر کلی روند نزولی بازار مهیا نیست؛ یعنی انتظار می‌رود هفته آینده هم ما منفی‌های کوچکی را در بازار سرمایه مشاهده کنیم، چراکه سایه ابهام همچنان بر سر کامودیتی‌ها در سطح جهان هست و سایر ابهاماتی که می‌تواند بازار سرمایه را تهدید کند، همچنان مطرح است. انتظار می‌رود بازار سرمایه در هفته آینده هم روندی شبیه به همین هفته داشته‌باشد، هرچند انتظار منفی‌های سنگینی نمی‌رود اما به‌نظر می‌رسد بازار کمی نزولی و متعادل باشد. این تحلیلگر گفت: شاید نهایتا منفی‌های چند 10هزار واحدی را در مجموع ببینیم اما در حال‌حاضر با توجه به حجم پایین معاملات و میانگین ارزش معاملات بازار سرمایه که در حد مطلوبی نیست و نشان می‌دهد همچنان بازار سرمایه نتوانسته اعتماد سهامداران را جلب کند و انتظار ندارم این بازار بتواند فعلا مثبت شود.

نظر شما