شناسهٔ خبر: 67823403 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

آموزش سرمایه گذاری در فارکس برای ایرانیان

باتوجه به محبوبیت بازارهای مالی و فارکس در ایران و جذابیت درآمد دلاری، در این مقاله به آموزش قدم به قدم شروع فارکس می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

بازارهای مالی در دنیا برای مردم نقش نردبان را در جهت رشد درآمدشان ایفا می‌کنند در چند سال اخیر با توجه به میزان تورم موجود در ایران و ارزشمند شدن دلار، بسیاری از مردم راه حل خود را در نردبان بازارهای مالی نظیر فارکس می‌بینند. که می‌توانند در کنار کار خود با صرف زمان و انرژی کمتر با دانش مالی و تحلیل بازار بدون محدودیت درآمد دلاری داشته باشند؛ سرمایه گذاری در فارکس به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مالی جهان معتبرترین و اصولی‌ترین انتخاب شما برای قدم برداشتن در این مسیر است. شما با هر میزان سرمایه‌ای که بخواهید می‌توانید شروع به فعالیت کنید. اما اگر نمی‌دانید که سرمایه گذاری در فارکس چگونه است و با آن آشنایی ندارید ما در این مقاله سعی کردیم یک راهنمایی کامل برای شروع در این زمینه به شما ارائه کنیم. با ما تا انتها همراه باشید.

مراحل سرمایه گذاری در بازار فارکس

اگر بخواهیم ‌قدم‌های سرمایه گذاری در بازار فارکس و شروع به کار را لیست کنیم، قدم‌ها به شرح زیر هستند:

  1. آشنایی با ماهیت فارکس و کسب درآمد از آن
  2. افتتاح حساب در یک بروکر فارکس معتبر
  3. ایجاد یک حساب معاملاتی آزمایشی (Demo)
  4. آموزش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال
  5. تمرین و پشتکار برای رسیدن به یک استراتژی معاملاتی موفق

ماهیت بازار فارکس و کسب درآمد از آن

اگر بخواهیم ماهیت بازار فارکس را برای شما باز کنیم باید بگوییم که معاملات فارکس در ۴ دسته اصلی جفت‌ارزها، شاخص‌های سهام، کامودیتی‌ها و ارزهای دیجیتال به‌صورت CFD انجام می‌شود. برای درک بهتر مفهوم CFD به این مثال توجه کنید: وقتی شما به بازار می‌روید و یک کتاب می‌خرید پول را پرداخت می‌کنید و کتاب متعلق به شما خواهد شد. در بازار فارکس شما در ازای پرداخت پول، مالک هیچ دارایی نمی‌شوید! صرفا می‌توانید با تحلیل جهت بازار در صعود و نزول، معامله خرید یا فروش ( Buy or Sell) باز کنید و اگر بازار مطابق تحلیل شما پیش رفت به سود برسید و همینطور اگر قیمت بر خلاف پیش‌بینی شما ادامه دهد متحمل ضرر می‌شوید. در نظر داشته باشید که این مدل کسب درآمد ارتباطی با انتخاب شانسی یا قمار ندارد چون هیچ شخصی با این نگاه در بازار فارکس ماندگار نخواهد بود و سودمندی شما نیازمند دانش و مهارت در تحلیل و مدیریت معاملات است. حال که ماهیت بازار فارکس را درک کردید لازم است اصطلاحات رایج معامله‌گران در فارکس را برای درک بهتر مراحل بعدی بدانید و با آن‌ها آشنا باشید. این اصطلاحات شامل مواردی نظیر بروکر (Broker)، متاتریدر (MetaTrader)، معاملات خرید و فروش (Buying and selling)، اسپرد (Spread)، اهرم (leverage)، انواع حساب معاملاتی (Real and Demo) و جفت ارزها (Currency Pairs) هستند. از شما میخواهیم برای آشنایی با آن‌ها کمی وقت بگذارید. خوب است به سایت دلتا کالج به عنوان یکی از بهترین منابع آموزش رایگان فارکس اشاره کنیم که از مراحل ابتدایی تا مسائل پیشرفته بازار فارکس شما را پشتیبانی می‌کند و پاسخگو نیاز شماست؛ این منبع را برای آموزش فارکس مدنظر داشته باشید.

ثبت نام و افتتاح حساب در بروکر

برای شروع معاملاتتان و ورود به فارکس باید یک بروکر انتخاب کنید. با توجه به تحریم‌های موجود علیه ایران، شما باید بروکری را انتخاب کنید که در کنار اعتبار و سابقه خوب از کاربران ایرانی پشتیبانی کند و به آن‌ها سرویس ارائه بدهد. بروکر دلتا اف ایکس گزینه‌ای است که در سال‌های اخیر نظر بسیاری از معامله‌گران را به خود جلب کرده است. این بروکر علاوه بر ارائه‌ خدمات به ایرانیان، پشتیبانی فارسی، اسپردها و کمیسیون اندکی را برای معامله‌گران در نظر گرفته است. پس از انتخاب بروکر نوبت به افتتاح حساب می‌رسد. ما مراحل افتتاح حساب در دلتا اف ایکس را در ادامه‌ مطلب برایتان شرح می‌دهیم. توجه داشته باشید که مراحل ثبت نام بیشتر بروکرها مشابه است.

تمام بروکرهای فارکس در ایران فیلتر هستند. بنابراین ابتدا فیلترشکن خود را روشن کنید؛

دلتا اف ایکس را سرچ کنید و وارد سایت شوید.

آموزش ثبت نام در بروکر برای سرمایه گذاری در فارکس - گام اول

همانطور که در تصویر می‌بینید؛ در گوشه بالا و چپ، گزینه‌های ورود و ثبت نام قرار دارند. همچنین در گوشه‌ بالایی سمت راست نیز می‌توانید زبان سایت را در حالت فارسی قرار دهید.

آموزش ثبت نام در بروکر دلتا اف ایکس

پس از کلیک کردن روی گزینه‌ ثبت نام، وارد صفحه‌ بالا می‌شوید. فیلدهای این صفحه به ترتیب شامل موارد زیر است:

  • نام
  • نام خانوادگی
  • آدرس ایمیل
  • شماره‌ی تماس
  • انتخاب پسورد
  • تکرار پسورد

پس از پر کردن این فیلدها، کدی برای شما ارسال می‌شود که از طریق آن می‌توانید ایمیل خود را تایید کنید. پس از آن ثبت نام شما کامل می‌شود. با ورود به سایت وارد فضای زیر خواهید شد.

آموزش ثبت نام در بروکر دلتا اف ایکس

دو گزینه‌ی پایین صفحه برای فعالسازی کد دوعاملی و تغییر پسورد هستند. به روی گزینه‌ Back to CRM کلیک کنید تا صفحه‌ی بعدی برایتان باز شود.

حال شما به تمام گزینه‌های ایجاد حساب ریل و دمو، دانلود و نصب متاتریدر دسترسی خواهید داشت.

ایجاد یک حساب معاملاتی آزمایشی (Demo)

پس از ثبت‌نام و افتتاح حساب در بروکر، نوبت ایجاد یک حساب معاملاتی است. از آنجایی که هنوز تجربه‌ای در معامله به عنوان یک تازه‌کار ندارید توصیه می‌کنیم با ایجاد یک حساب معاملاتی آزمایشی یا همان دمو، کار خود را شروع کنید؛ وقتی که حساب دمو خود را در پنل بروکر می‌سازید آن حساب دو کد به عنوان‌های پسورد و لاگین خواهد داشت که اطلاعات حساب شما است، این اطلاعات را باید در متاتریدر به عنوان پلتفرم معاملاتی خود وارد کنید تا حساب شما در آن فعال شود و بتوانید شروع به فعالیت بکنید.

آموزش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

شما برای اینکه در فارکس به عنوان تریدر یا معامله‌گر به درآمد دلاری مستمر برسید باید به مهارت تحلیل‌ بازار مسلط باشید؛ در بازار فارکس دو نوع تحلیل متفاوت از بازار داریم، تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

تحلیل تکنیکال تحلیلی است که از طریق ابزارهای آنالیز مختلف نظیر اندیکاتورهای گوناگون چارت قیمت را تفسیر می‌کند. و تحلیل فاندامنتال یا بنیادی بیشتر به موارد بنیادی و اخبار می‌پردازد.

در بازار فارکس تقویم اقتصادی کشورهای مختلف، از مهم‌ترین موارد تحلیل بنیادی‌ است. بررسی اقتصاد کلان برای پیش‌بینی افزایش یا کاهش ارزش پول کشورها بسیار مهم است و اطلاعات مهمی را راجع به تحلیل نمادها در خود دارند.

شما برای یادگیری این موارد نیاز پرداخت هزینه گزاف برای آموزش ندارید. امروزه منابع متعددی هستند که آموزش‌های متنوعی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند. همانطور که پیش‌تر گفتیم یکی از محبوب‌ترین سایت‌های آموزشی بازارهای مالی سایت دلتا کالج است. طیف متنوعی از آموزش‌های تکنیکال، فاندامنتال و حتی مباحث روانشناسی بازار، مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه، در این سایت وجود دارد. همه‌ این آموزش‌ها کاملا رایگان هستند و برای آموزش سرمایه گذاری در فارکس، یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید در فارکس فعالیت کنید حتما برای آموزش به دلتا کالج مراجعه کنید.

تمرین و پشتکار برای رسیدن به یک استراتژی معاملاتی موفق

تمرین و پشتکار پیش‌نیاز تسلط در تمام مهارت‌ها است و مهارت تحلیل نمودار و معامله‌گری از آن مستثنی نیست پس از شما می‌خواهیم صبوری کنید و روی آموزش خود زمان بذارید و در حساب دمو از آموخته‌های خودتان تست بگیرید آنقدر که اصطلاحا استراتژی معاملاتی خودتان را پیدا کنید. منظور از استراتژی معاملاتی این است که شما مدل شخصی سازی شده‌ خود را برای موفقیت در معاملات و رشد دادن سرمایه خود به دست آورده‌اید این استراتژی مجموعه‌ای از فاکتورها را نظیر سبک تحلیلی، محیط کاری، شرایط روحی و روانی و … شامل می‌شود؛ امیدواریم در این مسیر موفق و سربلند باشید.

 

نظر شما