شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی اعلام کرده است که برای اولین بار وام فوری برای تعمیرات خودرو به تاکسی داران شهر داده میشود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: براساس آمارهای موجود اکنون ۱۰ هزار نفر از رانندگان ناوگان تاکسی در پایتخت از بیمه برخوردار نیستند که برای این افراد پیگیریهای از سوی سازمان تامین اجتماعی انجام شده است.
شادی مالکی وضعیت تاکسیهای شهر تهران را تشریح کرد و افزود: برای بیمه رانندگان تاکسی در سنوات گذشته بخشی از سهم بیمه آنان در قالب بودجه کشور پیشبینی شده بود و ۱۷ درصد از سهم بیمه این رانندگان توسط دولت تقبل میشد اما از سال ۱۳۹۷ تاکنون برای این منظور در بودجه پیشبینی نشده و رانندگان جدید باید به صورت ۱۰۰ درصد و در قالب خویشفرما حق بیمه خود را پرداخت کنند.
شرایط جدید وام فوری 100 میلیونی
وی با اشاره به اینکه براساس آمارهای موجود اکنون ۱۰ هزار راننده تاکسی در تهران بیمه نیستند، ادامه داد: در همین راستا رایزنیهایی با سازمان تامین اجتماعی انجام شده و این سازمان نیز به منظور حمایت از این گروههای هدف پیگیر بیمه پایه است و درخواست جلساتی برای حل این مشکل با سازمان تامین اجتماعی شده است زیرا اعتقاد داریم که پرداخت ۱۰۰ درصد پرداخت حق بیمه از سوی رانندگان تاکسی بسیار مشکل است.
مالکی گفت: برای کمک به رانندگان تاکسی در تهران موضوع بیمه تکمیلی این گروهها را اجرایی کردیم با شرکت شهر سالم شهرداری تهران قراردادی به همین منظور منعقد شد و اکنون به ازای هر تاکسیران، سه میلیون تومان هزینه بیمه تکمیلی میشود حتی برای تاکسیرانان ۷۰ سال به بالا که امکان انجام فعالیتهای مرتبط با بیمه تکمیلی را نداشتند بیمه تکمیلی را دایر کردیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره سختی کار رانندگان تاکسی نیز اضافه کرد: برای سختی کار رانندگان تاکسی هم تلاشهایی در حال انجام است.
مالکی درباره نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران تاکید کرد: یکی از دغدغههای بزرگ در مدیریت شهری فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی همانند تاکسیهای تهران است، اکنون ۸۰ هزار دستگاه تاکسی داریم وکه بیش از نیمی از آنها فرسوده است و به لحاظ آلایندگی دارای مشکل هستند.
وی ادامه داد: امسال یکی از اولویتهای سازمان تاکسیرانی شهر تهران بحث نوسازی تاکسی است که با همکاری خودروهای تولید داخل کشور طرح نوسازی در حال اجراست البته نسبت به سال گذشته که یک خودرو در طرح نوسازی قرار گرفته امسال دو خودروی دیگر هم در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: در همین راستا شرکت ایران خودرو، کرمان موتور و فردا موتور با این سازمان همکاری دارند خودروی سورن دوگانهسوز و دو خودروی دیگر بنزینسوز برای موضوع نوسازی ناوگان تاکسی در نظر گرفته شده است امیدواریم ایجاد رقابت و تنوع در خودروهای معرفی شده شرایط را بهتر کند.
ثبت نام وام فوری از امروز
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران همچنین اظهار کرد: برای اولین بار وامهایی برای تعمیرات خودرو به تاکسیداران شهر داده میشود زیرا در بخش ایمنی، فنی و آلایندگی برخی تاکسیها مشکل دارند که بدون نیاز به بازسازی، باید تعمیر شوند اما بسیار از رانندگان تاکسی توان تعمیر خودروهای خود را ندارند.
وی سن نوسازی تاکسیهای تهران را ۱۲ سال عنوان کرد و افزود: خودروهایی که معایب دارند به آنها وام تعمیر تخصیص داده میشود تا بتوانند در راستای تعمیر تاکسی خود اقدام کنند.
به گفته وی، براساس موافقتنامه با شرکتهای خودروسازی و یکی از بانکهای عامل، تسهیلاتی برای تعمیرات ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در نظر گرفته شده است. برای خودروهای سواری تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی و برای خودروهای ون نیز مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تخصیص داده میشود. این وام بدون بهره است و تعمیرات خودرو از سوی نمایندگیها کار تعمیر خودروهای آنان انجام شده و نمایندگی هزینه تعمیرات را به سازمان تاکسیرانی اعلام میکند و رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی نیازی به پرداخت وجه ندارند.
وی سقف پرداخت تسهیلات تعمیرات خودرو به تاکسیداران شهر تهران را پنج هزار دستگاه بیان کرد و گفت: اعطای وام تعمیر خودرو جدای از بحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی است و رانندگانی که خودروهای آنها نیاز به تعمیر دارد میتوانند از این وام استفاده کنند.
مالکی درباره میزان تسهیلات اعطایی برای نوسازی ناوگان تاکسی در تهران نیز اظهار کرد: در همین راستا برای نوسازی تاکسیهای غیربرقی ۱۵۰ میلیون تومان با کارمزد هشت درصد و برای خودروهای برقی ۳۰۰ میلیون تومان اعطا میشود. همچنین به منظور حمایت از خودروهای برقی تسهیلاتی نیز از طریق شرکت خودروساز به آنان داده خواهد شد.
وی آورده رانندگان تاکسی در تهران برای نوسازی خودروهای خود را ۲۰۰ میلیون تومان بیان کرد و افزود: در بحث کمک به خوردهای برقی باید «ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور» محقق شود تا میزان اقساط این تسهیلات برای رانندگان کمتر شود. در صورتی که این ماده محقق نشود به نظر میرسد شرایط سختتر خواهد شد زیرا در طرح واگذاری ماشینهای برقی، گران بودن ماشین و میزان اقساط بالای تسهیلات به عنوان مشکلات جدی این رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی به شمار میرود و معتقدیم باید دولت در این زمینه کمک کند.
شادی-مالکی
مالکی ادامه داد: با توجه به قیمت بالای خودروی برقی باید به رانندگان کمک شود و شرایط برای این افراد تسهیل شود تا در طرح نوسازی و جایگزینی از خودروی برقی استفاده کنند البته کمک بلاعوضی که قرار بود از سوی دولت تامین شود و ما همچنان پیگیر تحقق آن هستیم محقق نشده است.
وی اضافه کرد: اما در راستای حمایت از رانندگان تاکسی شهرداری تهران وامهایی را با کارمزد پایین در قالب ۳۰۰ میلیون تومان از طریق بانک و ۶۰۰ میلیون از طریق خودروساز در نظر گرفته است. ممکن است این میزان تسهیلات اقساط بالایی داشته باشد اما این موضوع برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اختصاص مییابد که معتقدیم باید بخشی به عنوان کمک بلاعوض به این گروههای هدف داده شود و ما تمام تلاش خود را برای تحقق این موضوع انجام خواهیم داد.
مالکی اضافه کرد: یکی از برنامههای اصلی سازمان تاکسیرانی تهران ورود خودروهای برقی است که شهرداری تهران با استفاده از ظرفیت خودروسازان داخلی تفاهمنامه با وزارت صمت منعقد کرد و تاکنون با پنج شرکت خودروساز، موافقتنامه ۱۰ هزار خودروی وارداتی امضا شده است.
وی ادامه داد: اولین بخش خودروهای برقی فراخوان آن در سایت سازمان وجود دارد که تاکنون ۲۰۰ دستگاه پلاک تاکسی دریافت کرده و در سطح شهر در حال خدماترسانی به مردم پایتخت هستند که البته در این مسیر برقیسازی خودروها تاکنون یک هزار دستگاه تاکسی وارد شده است.
نظر شما