شناسهٔ خبر: 67817586 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بورس در یک نگاه؛

تعدیل مثبت نرخ دلار نیمایی محرک بورس

عمده شرکت های صادرکننده فعال در بازار سرمایه درآمدهای ارزی خود را با نرخ دلار نیمایی تسعیر می کنند، تعدیل مثبت این نرخ می تواند بر بازار سرمایه مؤثر باشد.

صاحب‌خبر -

سمیه شوریابی؛ بازار: بازار امروز طی نیمه اول معاملات جوی متعادل داشت به طوری که شاخص کل بورس تحت تأثیر نمادهای پارسان، تاپیکو و شپدیس در ابتدای معاملات رشد ۳۴۷۲ واحدی داشت، در نهایت در آخرین روز کاری هفته با کاهش حدود ۲۶۱۹ واحدی شاخص کل به اتمام رسید و این نماگر در ارتفاع دو میلیون و ۱۷۵ هزار واحدی به کار خود پایان داد.

همچنین ارزش معاملات خرد به ۱.۳ همت کاهش یافت و از سوی حقیقی ها بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

لازم به ذکر است که ارز نیما یا حواله در مرکز مبادله ارز و طلا امروز تغییری نداشت و ثابت ماند، گفتنی است نرخ دلار نیمایی نسبت به اردیبهشت ماه امسال نیز، ۷ درصد رشد داشته است، افزایش نرخ دلار در سامانه نیما با کاهش نرخ دلار در بازار آزاد همراه شده، به این ترتیب فاصله نرخ دلار در بازار آزاد و سامانه نیما در روزهای اخیر تا حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است، فاصله این ۲ نرخ در فروردین ماه امسال به ۶۰ درصد هم رسیده بود، با توجه به این که عمده شرکت های صادر کننده فعال در بازار سرمایه درآمدهای ارزی خود را با نرخ دلار نیمایی تسعیر می کنند، تعدیل مثبت این نرخ می تواند بر بازار سرمایه مؤثر باشد.

تعدیل مثبت نرخ دلار نیمایی محرک بورس

به نظر می‌رسد افزایش فروش نفت دست نهاد ناظر بر بازار ارز را برای افزایش حجم عرضه در بازار رسمی نیما باز گذاشته است، ضمن این که قوانین جدید رفع تعهدات ارزی، در بازار طلا، نیز عامل تقویت جریان ورودی ارز به داخل بوده است.

در ادامه گزارش قیمت کامودیتی‌های مؤثر بر بورس در تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۰۳ را مشاهده می‌کنید.

تعدیل مثبت نرخ دلار نیمایی محرک بورس

این گزارش از این منظر مهم است که افزایش و کاهش قیمت هر کدام از محصولات می تواند برای صنایع مرتبط با آن در بازار سرمایه تأثیر مثبت و منفی داشته باشد.

نظر شما