شناسهٔ خبر: 67815661 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

افزایش ۳۰ درصدی ورود گردشگر از کشورهای لغو روادید

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با عنایت رئیس جمهور شهید اقداماتی انجام شد که به نفع گردشگری بود که از آن جمله می‌توان به لغو روادید با ۲۸ کشور اشاره کرد. ما امروز از برخی کشورهای لغو روادید شده، تا ۳۰ درصد رشد ورود گردشگر داشته‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید عزت‌الله ضرغامی؛ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم شاهد اقدامات بسیار خوبی در هر سه حوزه ماموریتی این وزارتخانه بودیم و خوشبختانه شخص رئیس‌جمهور شهید و تمامی دستگاه‌ها، با این وزارتخانه همکاری خوبی داشتند. یکی از مهمترین قدم‌هایی که در این وزارتخانه و در ابتدای دولت سیزدهم برداشته شد، تفویض اختیار بود که نتایج خوبی را نیز به دنبال داشت.

وی افزود: این در حالی است که برای نخستین بار در برنامه هفتم توسعه، فصل جدیدی تحت عنوان گردشگری و صنایع‌دستی ایجاد شد که نشان از اهمیت این دو حوزه در سیاست‌گذاری‌های کشور دارد.

ضرغامی از سرگیری روادید گردشگری را یکی دیگر از اقدامات مهم در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم بیان کرد و ادامه داد: زمانی که دولت سیزدهم فعالیت خود را آغاز کرد، مدت 20 ماه بود که به دلیل کرونا هیچ گردشگر خارجی وارد ایران نشده بود. با دستور رئیس جمهوری، صدور روادید آغاز شد و بعد از یک مدت بنابر اعلام سازمان جهانی گردشگری، ایران سه برابر میانگین رشد گردشگری را توانست به خودش اختصاص بدهد.

وی یادآور شد: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا کنون، 13 میلیون و 895 هزار گردشگر وارد ایران شدند. این در حالی است که به خاطر مسائل سیاسی با آذربایجان، سهمیه‌هایی را از دست دادیم اما در حال رفع است و شاهد ورود گردشگرانی از کشور آذربایجان به ایران نیز هستیم.

او در ادامه گفت: بر اساس آمار در حوزه ورود گردشگران خارجی به کشور در سال 1402 نسبت به سال 1401 رشد داشتیم. این در حالی است که با وجود پروژه ایران ‌هراسی امسال نیز رشد 20 درصدی در ورود گردشگران خارجی را تجربه کرده‌ایم.

ضرغامی یادآور شد: درباره پروژه‌های گردشگری، 1785 پروژه با حجم 51 همت داریم و در حال حاضر نیز تعداد زیادی پروژه در کشور فعال است. 81 پروژه که بالای 80 درصد پیشرفت داشته به ارزش81 همت را تا پایان سال افتتاح می‌کنیم که این عدد، یک سوم پروژه‌هایی است که در طول تاریخ گردشگری کشور انجام شده است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: با عنایت رئیس جمهور شهید اقداماتی انجام شد که به نفع گردشگری بود که از آن جمله می‌توان به لغو روادید با 28 کشور اشاره کرد. ما با 3.5 میلیارد نفر از مردم دنیا امروز لغو روادید هستیم که اثرات آن معلوم می‌شود. از برخی کشورهای لغو روادید شده، تا 30 درصد رشد ورود گردشگر داشته‌ایم.

وی افزود: این در حالی است که تخصیص سوخت یارانه‌ای برای کشتی‌های تفریحی، معافیت عوارض ساخت از سوی شهرداری‌ها، تسهیلات بانکی، بیمه 2 هزار راهنمای گردشگری و بیمه 10 هزار هنرمند صنایع‌دستی از دیگر کارهای مهم دولت سیزدهم است.

ضرغامی به حوزه صنایع‌دستی نیز اشاره کرد و افزود: 1.5 میلیون نفر در حوزه صنایع‌دستی در ایران فعال هستند. در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به آن‌ها شد. برای رونق صنایع‌دستی نیاز است که صادرات رونق بگیرد. یکی از کارهای مهم رفع پیمان‌سپاری ارزی است که یک اتفاق بزرگ برای هنرمندان صنایع‌دستی است. این درحالی است که مصوبه‌ای داریم که کارخانه ریسباف اصفهان را برای عرضه صنایع‌دستی آماده می‌کنیم.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم در دولت سیزدهم تجلیل از نخبگان و پیشکسوتان هر سه حوزه ماموریتی این وزارتخانه است. سه دوره است که چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی را تجلیل کردیم و همایش‌هایی نیز برگزار کردیم.

ضرغامی ادامه داد: در حوزه میراث‌فرهنگی نیز در حوزه جایگاه جهانی در سال اول 4 ثبت جهانی داشتیم و در سال دوم نیز 3 اثر را ثبت جهانی کردیم و شاهد ارتقای رتبه ایران در حوزه ثبت جهانی آثار بودیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار تابوی برگزاری کنسرت را در مراکز تاریخی شکستیم. آخرین برنامه‌ای که اجرا شد، کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید بود که گاهی تا 6 هزار نفر نیز شرکت‌کننده داشت.

انتهای پیام/

نظر شما