شناسهٔ خبر: 67815052 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

موفقیت های علمی کشور و ضعف قوه روایت

موفقیت های علمی دولت و به معنای دقیق تر توفیقات کشور و نظام اسلامی اگر به درستی تبیین شود و البته در کنار آن برخی نقاط ضعف و راهکارهای حل آن ها نیز مورد توجه قرار گیرد، بی شک گام های استواری در مسیر غلبه بر فتنه و نیرنگ دشمن در جنگ ترکیبی و شناختی سال های اخیر برداشته می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، سخنگوی دولت سیزدهم به تازگی دست به انتشار آماری زده که نشان می دهد شاخص های علمی کشور در طول ۳۳ ماه اخیر یعنی از ابتدای روی کارآمدن دولت شهید رئیسی، رشد قابل توجهی داشته تا آن جا که عنوان شده تعداد دانشگاه‌های رده‌بندی شده در تایمز، رشد ۵۵ درصدی داشته، ضمن آن که تعداد مقالات پراستناد ایران نیز طی این مدت، ۶۱ درصد افزایش یافته است.

خبر خوب دیگر این که پژوهشگران یک‌درصد برتر در حوزه پزشکی و غیرپزشکی به ترتیب ۲۸۰ و۲۵۳ نفر بیشتر شده است و همچنین باید بدانیم که در طول همین مدت، رتبه علمی پزشکی ایران در جهان پانزدهم شده است.

البته از این دست موفقیت ها در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بین الملل و ... در این سال ها کم نداشته ایم و حال آن که ایراد کار آنجاست که همچنان در روایت توفیقات کشور با مشکل روبرو هستیم و این ضعف در امر اطلاع رسانی ما را در جنگ روایت ها دچار اختلالات جدی کرده است

واقعیت آن است در حالی که بیرون از مرزها، ده‌ها و صدها رسانه به خصوص در بستر فضای مجازی علیه جامعه ما به فعالیت می‌پردازند و به تولیدکننده و انتشاردهنده بسیاری از اخبار دروغ و شایعات تبدیل شده‌اند که هدفشان پاشیدن بذر یأس و نومیدی در سطح جامعه است، ما باید از منظر رسانه‌ای، یک بازنگری جدی در فعالیت‌های خود داشته باشیم و دست‌کم در کنار اخبار منفی و مشکلات و ضعف‌ها، از موفقیت ها و دستاوردها هم بنویسیم و بگوییم و چشم خود را بر روی نیمه پر لیوان بیشتر از پیش بگشاییم.

مسلم است در عرصه ای که نیاز به امیدافزایی به شدت احساس می شود باید در راستای تقویت قوه روایت گام برداریم و این مهم به دست نمی آید مگر آن که در همه نهادها و دستگاه های منتسب به حاکمیت به خصوص در سطح وسیع دولت، به اهمیت تبیین گری توجه داده شود و از این نکته کلیدی غفلت نشود که موفقیت هر دولتی در ساختار نظام جمهوری اسلامی در واقع موفقیت انقلاب و نظام است، کما این که اخیراً رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار نمایندگان مجلس با ایشان بر همین مساله تأکید فرمودند.

این که حضرت آقا چندین سال پیش نیز جهاد امیدآفرینی را ریشه ای و مهم ترین جهاد برشمردند دقیقاً ناظر به همین است که اگر ما نتوانیم بذر امید در جامعه بنشانیم و به مراقبت از آن بپردازیم دشمن در طرح ها و سناریوهای جنگ روانی و با القای ناامیدی در بین مردم و به خصوص نسل جوان به تدریج اهداف و برنامه های شوم خود را به پیش می برد.

همین موفقیت های علمی دولت و به معنای دقیق تر توفیقات کشور و نظام اسلامی- ورای نگاه های مرسوم سیاسی و جناحی- اگر به درستی تبیین شود و البته در کنار آن برخی نقاط ضعف و راهکارهای حل آن ها نیز مورد توجه قرار گیرد، بی شک گام های استواری در مسیر غلبه بر فتنه و نیرنگ دشمن در جنگ ترکیبی و شناختی سال های اخیر برداشته می شود به شرط آن که ما از فرصت هایی که در اختیار داریم به نحو شایسته ای در این نبرد تمام عیار بهره ببریم.

سید محمدمهدی موسوی

نظر شما