شناسهٔ خبر: 67814333 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

حمله‌های نظامی یکی پس از دیگری

با شدت‌گرفتن حمله به کشتی‌ها تجاری در دریای سرخ و ناامنی کشتیرانی در این منطقه برای غربی‌ها، ائتلافی متشکل از آمریکا و انگلیس پدید آمد که بار‌ها با بمباران‌کردن مواضع حوثی‌ها در تلاش بودند تا توان نظامی این نیرو‌ها را کاهش داده و سعی در حذف آن‌ها از جنگ علیه اسرائیل را داشته باشند.

صاحب‌خبر -

سید سالار رحیمی؛ یکی از بازیگران جدید منطقه که در بهار عربی توانست اسم خود را مطرح کند و به صحنه سیاسی خاورمیانه وارد شود حوثی‌های یمن بود. این نیرو‌ها با قرارگیری در جبهه مقاومت و مقابله با عربستان سعودی، اسرائیل و غرب توانست به نیرویی قابل‌اتکا در منطقه تبدیل شوند. بعد از عملیات طوفان الاقصی حوثی‌ها با حمایت خود از این حمله به اسرائیل در قالب نیرویی عملیاتی به‌صورت مستقیم وارد جنگ با رژیم صهیونیستی شدند.

با شروع حملات به نوار غزه و کشته‌شدن هزاران نفر از مردم فلسطین، حملات آن‌ها به کشتی‌های تجاری که مقصد آن‌ها اسرائیل است شروع شد در بیانیه این نیرو‌ها آمد، تا زمانی که حملات به غیرنظامیان در غزه به اتمام نرسد و نیرو‌های اسرائیلی عقب‌نشینی نکنند این حمله‌ها پایان نخواهد یافت.

با شدت‌گرفتن حمله به کشتی‌ها تجاری در دریای سرخ و ناامنی کشتیرانی در این منطقه برای غربی‌ها، ائتلافی متشکل از آمریکا و انگلیس پدید آمد که بار‌ها با بمباران‌کردن مواضع حوثی‌ها در تلاش بودند تا توان نظامی این نیرو‌ها را کاهش داده و سعی در حذف آن‌ها از جنگ علیه اسرائیل را داشته باشند. اما باگذشت هرچه بیشتر از جنگ غزه نه‌تن‌ها حوثی‌ها کم‌توان‌تر نشدند؛ بلکه آن‌ها توانستند با گسترش میدان جنگ به تل‌آویو ابعاد تازه‌ای از جنگ علیه رژیم صهیونیستی را ایجاد کنند. در این گزارش به برسی حمله این نیرو‌ها به تل‌آویو و همچنین حمله اسرائیل به یمن می‌پردازیم و ابعاد تازه‌تر این جنگ را برسی خواهیم کرد.

حمله پهپادی

روز جمعه ۲۹ تیر ماه یک پهپاد دوربرد به یک ساختمان، نزدیک به سفارت آمریکا در مرکز تل‌آویل برخورد کرد در این حمله یک نفر کشته شده و چهار نفر دیگر زخمی شدند. این حمله قبل از سفر بنیامین نتایاهو نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن صورت گرفته است و نگرانی‌های تازه‌ای در رابطه با جنگ غزه را ایجاد کرده است.

بعد از حمله سخنگوی ارتش حوثی‌ها یحیی سریع: با تأیید اینکه حمله از جانب آن‌ها بوده است اعلام کرد این عملیات موفقیت‌آمیز بوده باهدف حمایت از مردم فلسطین در جنگ غزه انجام شده او همچنین در ادامه با بیان اینکه این حملات به اسرائیل ادامه‌دار خواهند بود هشدار داد که حوثی‌ها صفحه جدید از جنگ با اسرائیل را گشودند و حالا تل‌آویو در محدوده تسلیحات آن‌ها قرار دارد. به گفته یحیی سریع در این حمله از پهپادی جدید به نام جفا استفاده شده است که قابلیت دورزدن سامانه‌های رهگیری را داشته و رادار گریز نیز هست.

با اعلام سخنگوی رژیم صهیونیستی، دنیل هاگاری: این پهپاد از طریق دریا و از یمن به تل‌آویو رسیده است همچنین او اعلام کرد این حمله هیچ‌گونه آژیر خطر هوایی را ایجاد نکرده. هاگاری در ادامه افزود مشکل ایجاد شده در سیستم دفاع هوایی ناشی از نقص سیستمی نبود و خطای انسانی در کار بوده است.

گفتنی است بعد از شروع عملیات طوفان الاقصی تا کنون ۲۰۰ پهپاد و موشک کروز از یمن به اسرائیل شلیک شده است در این حملات دو مورد اصابت به ثبت رسیده است یک برخورد موشک کروز در فروردین‌ماه نیز ایلات و یک پهپاد در تیرماه.

حمله تلافی‌جویانه اسرائیل

روز شنبه ۳۰ تیر ماه نیرو‌های اسرائیلی در عملیاتی انتقام جویانه به یمن حمله کردند. این حمله به بندر حدیده که تحت کنترل حوثی‌ها است انجام شده، در این حمله به تاسیسات ذخیره سازی سوخت و یک نیروگاه برق صدمه وارد شده و یک آتش سوزی گسترده نیز اتفاق افتاده است. اسرائیل در این حمله از جنگنده‌های نسل پنجم F۳۵ Adir استفاده کرده است و عملیات نیز از پایگاه نواتیم در نقیب شروع شده است. جنگنده‌های اسرائیلی برای انجام این عملیات تقریبا ۲۰۰۰ کیلومتر هوانوردی انجام داده‌اند، این عملیات اولین حمله مستقیم این رژیم به یمن است. مقامات صهیونیستی بعد از حمله پهپادی حوثی‌ها به تل‌آویو از عملیات انتقام جویانه علیه مواضع حوثی‌ها خبر می‌دادند.

بنیامین نتانیاهو بعد از انجام حمله گفت: این حمله به بندری انجام شده است که برای مقاصد نظامی از آن استفاده می‌شد، ادعایی که مقامات یمنی به‌شدت آن را تکذیب می‌کنند. همچنین نتانیاهو در ادامه افزود تقریباً جایی نیست که بازوی بلند اسرائیل به دشمنان نرسد.

به گفته وزارت بهداشت در یمن در این حمله شش نفر کشته شده و بیش از هشتاد نفر نیز مجروح شده‌اند. محمد عبدالسلام سخنگوی حوثی‌ها در جریان این حمله به یمن گفت: این حملات به اهداف غیرنظامی و یک نیروگاه برق نیز اصابت کرده است. وی آنچه را که تجاوز وحشیانه اسرائیل باهدف افزایش مصائب مردم یمن و تحت‌فشار قراردادن این گروه برای توقف حمایت خود از غزه است، مورد انتقاد قرارداد. همچنین او افزود این یک اعلام جنگ آشکار است و هشدار داد که حوثی‌ها انتقام خواهند گرفت.

نظر شما