شناسهٔ خبر: 67813574 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

غرق‌شدگی از عوامل اصلی مرگ جوانان در دنیاست

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: غرق‌شدگی یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در افراد گروه سنی کمتر از ۲۴ سال در دنیاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عباس علیپور با بیان اینکه بر اساس گزارش 2024 سازمان جهانی بهداشت، غرق‌شدگی عامل بیش از 2.5 میلیون مرگ قابل پیشگیری در 10 سال گذشته در دنیاست، اظهار کرد: طبق این گزارش، 235 هزار و 600 نفر بر اثر غرق‌شدگی در سال 2019 جان خود را از دست دادند. به عبارت دیگر تقریبا 645 مرگ بر اثر غرق‌شدگی در هر روز و 24 مرگ در هر ساعت در جهان رخ می‌دهد.

وی غرق‌شدگی را یکی از 10 علت اصلی مرگ و میر در افراد گروه سنی کمتر از 24 ساله در دنیا عنوان کرد و افزود: در گزارش سازمان جهانی بهداشت تاکید شده که 90 درصد مرگ و میرهای دنیا در سال 2019 بر اثر غرق‌شدگی، در کشورهای با درآمد پایین و متوسط و در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، چاه‌ها و مخازن ذخیره آب خانگی و استخرهای شنا رخ داده است.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت یادآور شد: بالاترین میزان غرق‌شدگی در دنیا در بین گروه‌های سنی در افراد یک تا 9 ساله بوده که نیاز به طراحی مداخلات مؤثر از سنین پایین باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

علیپور با اشاره به گزارش‌ها گفت: در سال 99 غرق‌شدگی در کشور، چهارمین رتبه مرگ در سنین یک تا 14 سال بوده بنابراین جهت محافظت از نسل‌‌های آینده و پاسداری از سیاست‌های جوانی جمعیت توجه به این مهم حائز اهمیت ویژه است.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله کمپین «پیشگیری از غرق‌شدگی» در هفته اول مرداد به مناسبت روز جهانی پیشگیری از غرق‌شدگی(25 جولای مصادف با 3 مرداد) در کشور برگزار می‌شود. شعار سازمان جهانی بهداشت برای سال جاری میلادی نیز «یک اقدام انجام دهید، یک مورد را ارتقاء دهید، یک قدم فراتر بروید» تعیین شده است.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت عنوان کرد: برای تحقق اهداف برنامه پیشگیری از غرق‌شدگی و کاهش مرگ ناشی از آن، 6 محور تعیین و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده که شامل آموزش مداوم و توانمندسازی افراد نجات غریق حاضر در سواحل، تأکید بر اجرای مقررات قایق‌سواری ایمن، حمل و نقل‌های دریایی و کشتیرانی، مدیریت بهینه خطر سیل و سیلاب در سطح محلی و ملی، حصارکشی مناسب در مناطق و اماکن پرخطر، آموزش و مراقبت از کودکان با استفاده از ظرفیت آموزش گروه‌های همسان و همچنین آموزش و توانمندسازی کودکان در زمینه شنا و اصول ایمنی در آب است.

انتهای پیام/

نظر شما