شناسهٔ خبر: 67812045 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان؛

سعید راد راهی خانه ابدی شد/ بدرقه ستاره‌ای که عاشق وطنش بود

آروین موذن زاده / سید امیر شایان حقیقی

مراسم تشییع پیکر زنده یاد سعید راد بازیگر سینما و تلویزیون با حضور مردم و هنرمندان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تشییع پیکر زنده یاد سعید راد صبح امروز سوم مرداد در خانه سینمای شماره ۲ برگزار شد. در این مراسم که با ازدحام جمعیت همراه بود تعدادی از مدیران و هنرمندان سینما از جمله مجید زین العابدین مدیرعامل بنیاد فارابی، احمدرضا درویش، محمدمهدی عسگرپور، علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما، منوچهر شاهسواری، هومن حاجی عبدالهی، ساره بیات، پژمان بازغی، علی قائم مقامی، غلامرضا موسوی، مازیار میری، محسن امیریوسفی، امید زندگانی، جمشید گرگین، محمود خوردبین، حمید استیلی (فوتبالیست سابق) و … حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم کامران ملکی مجری برنامه، گفت: سال ۱۳۷۹ قرار بود نمایندگی خانه سینما در کیش افتتاح شود؛ در فرودگاه و بازه انتظار برای سفر به کیش و افتتاح دفتر خانه سینما یک ستاره می‌درخشید و او سعید راد بود که از همان بهار ۷۹ به وطن برگشت و تا بدرقه ابدی امروز او در خانه سینما در کشورش بود.

در ادامه علی دهکردی مدیر عامل‌خانه سینماعنوان کرد: امروز خداوند میزبان سعید راد است و فردین بزرگ، بهمن مفید، ناصر ملک مطیعی بزرگ و ستاره های برزگ سینما ما میزبان یک همیشه ستاره و ابر ستاره به نام سعید راد هستند.

وی از طرف خود و همه صنوف سینمای ایران به خانواده سعید راد تسلیت گفت و افزود: سینما ستاره خود را از دست داد ولی ستاره خاموش شدنی نیست و اگر بپذیریم بازیگری عشق است مطابق شعر هر گز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق؛ این عشق پایان ندارد.

وی در پایان یادآور شد: صحبت های اصلی در مراسم یادبود در خانه سینما عنوان می‌شود.

پس از این محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما، گفت: امروز برای بدرقه ستاره درخشان سینمای ایران گردهم آمده ایم. فردی که عاشق وطن و هموطنان خود بود و در کار حرفه ای بسیار جدی بود. مجموعه این ها یک معجون تکرار نشدنی به اسم سعید راد را پدید می‌آورد.

وی افزود: تقریبا دیگر آرزوی دست نیافتنی شده است در مراسم بدرقه عزیزان و هنرمندان بگوییم این عزیزان به خوبی و راحتی زندگی کردند. انگار عادی شده است در سختی زندگی کنیم و ممنوعیت های بی‌جهت بر عزیزان اعمال شود. همه با سختی های سعید راد آشنا هستیم اما این عشق به وطن بود که منجر به بازگشت سعید راد شد.

در ادامه پژمان بازغی رئیس انجمن بازیگران ضمن تسلیت به خانواده راد، گفت: در اولین فیلمی که سعید راد بعد از ۱۸ سال بازی کرد با او همکاری داشتم و شاگرد او بودم و معتقدم این ستاره ها روشنگر راه جوانان سینما هستند. تعجب می‌کنم چهره های جوان سینما را در این مراسم نمی‌بینم تا قدردانی مناسبی از کسانی که چراغ سینما را روشن نگه داشتند، صورت پذیرد.

در ادامه مجری برنامه از باشگاه پرسپولیس تشکر کرد و با خطاب کردن رضا درویش و یادآوری ورزشکاری سعید راد، از حضور چهره های ورزشی مثل حمید استیلی و محمود خردبین برای حضور در قدردانی کرد.

پس از این نگاه و سام راد فرزندان سعید راد روی صحنه آمدند؛ سام راد پسر سعید راد گفت: قلب پدر من خوشحال است که شما را می‌بیند. سینمای ایران یک بازیگر محبوب و عقاب حرفه ای را از دست داد و ما نیز پدرمان را از دست دادیم.

وی یادآور شد: هرشخصی بین تاریخ تولد و تاریخ فوت یک خط تیره دارد، بابای من آن خط تیره را برای شما به خوبی زندگی کرد. از شما می‌خواهم طوری زندگی کنید که هرکه شما را به یاد می آورد به خوبی باشد.

پس از این نگاه راد دختر مرحوم سعید راد نیز عنوان کرد: ما فرزندان ستاره سینما سعید راد هستیم و از طرف خودمان و خانواده و فرزندانمان از حضور شما و دعای خیر شما سپاسگزاریم.

وی ادامه داد: سعید راد هنرمندی بود که سال‌ها بر پرده درخشید، عشق او دوربین بود و زندگی اش سینما، نفسش پرسپولیس و قلبش برای ما و نوه ها می تپید. همه از ناخوش شدن پدر متعجب شدند و سوال پیش آمد که چطور سعید راد ورزشکار به واسطه زمین خوردن زمین‌گیر شد؛ ۱۰ ماه تمام من و خانواده با تمام قدرت و عشق به پدر خدمت کردیم تا جایی که به تشخیص دکتر نگهداری از او از توان ما خارج شد و پدر را به کلینیک تخصصی و خصوصی سالمندان فرستادیم.

وی ضمن گلایه از قضاوت ها، مطرح کرد: متاسفانه قضاوت کردن برای آدم های بی فکر و کوته فکر مثل آب خوردن شده است. پدرم همیشه از این عادت غلط رنج می‌ برد و خط قرمز او بود. افسوس که «صادق کرده» سرزمین مادری را که با سکوت بزرگ آسمانی شد رها نکردند. این روزگاری که هر روز برای «علی خوشدست» مثل مردن بود. چشم انتظار بازگشت بود تا دوباره آن سعید راد پر قدرت شود و هر روز می‌پرسید نگاه من خوب می‌شوم؟ حیف که این انتظار بی حاصل بود.

نگاه راد یادآور شد: سعید راد مثل فیلم های خود شخصیتی قوی، بی ریا با اعتماد به نفس و متکی به خود با عشق و شکوه بود و دوست نداشت با چهره دیگری از چهره به یاد ماندنی اش در سینما شناخته شود از همین رو نمی‌خواست با کسی دیدار کند. در حالی که از درگذشت بیتا فرهی، آتیلا پسیانی و داریوش مهرجویی ناراحت و اندوهگین بود کوچ نا به هنگام رضا داوودنژاد بغض او را ترکاند و برای او اشک ریخت.

دختر راد در پایان گفت: سعید راد ستاره ای که متولد شد و خواهد ماند. یاور همیشه مومن تو برو سفر سلامت غم من مخور که دوریت برای من شده عادت.

در آخرین سخنرانی، الهام راد برادرزاده سعید راد گفت:‌ از طرف امید و ایمان اطلس و الهام برای تو که برای ما ۴ نفر پدر بودی و پدری کردی به سبک خودت و برای تو که عاشق زندگی بودی و معنای عشق به وطن هستی، وطنی که دوری اش را تحمل نکردی، ماندن در وطنی که هیچ چیز در آن به مساوات تقسیم نشد حتی مرگ.

وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: پای خاکی ایستادی که وفا ندارد و تو را به خاک سپردیم و چه میراث سنگین و بارغمی برجا گذاشتی، تو برای من همه قهرمان و ضد قهرمان فیلم ها هستی؛ قهرمانی زخمی مثل علی خوشدست و سینه ای ستبر مثل شاه «دادشاه» و قلبی عاشق مثل آقای امانی تو مثل همه قهرمان ها با هیچ چیز نشکستی مگر مرگ و برای من معنی عشق به سینما هستی. سعید راد را برای آقای امانی، صادق «صادق کرده»، مهدی کافر کولی «سفر سنگ»، علی «ساخت ایران»، برای اسکندر «دوئل»، برای عقاب «عقاب ها» و تمام فریم‌هایی که برای سینما ثبت کرد تشویقش کنید.

در پایان با خواندن نماز بر پیکر زنده یاد سعید راد او را به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه کردند.

سعید راد بازیگر قدیمی سینمای ایران صبح اول مرداد ماه بعد از تحمل یک دوره بیماری از دنیا رفت و امروز سوم مرداد راهی خانه ابدی اش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) شد.

مراسم یادبود این هنرمند روز جمعه پنجم مرداد از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در مسجد الرسول (ص) واقع در میدان کاج سعادت آباد برگزار خواهد شد.

نظر شما