شناسهٔ خبر: 67809412 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

سنگ‌نگاره‌های خمین مرکزی دارای پایگاه حفاظتی پژوهشی می‌شود

منیرالسادات جان بزرگی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین گفت: به منظور حفاظت و پایش از محوطه سنگ‌نگاره‌های خمین، پایگاه ملی حفاظتی پژوهشی در منطقه ایجاد می‌شود.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث آریا، نشست تخصصی کارشناسان ایکوموس  و انجمن‌های مردم نهاد و با حضور معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی روز سه شنبه دوم مردادماه در خانه اندیشمندان تالار فردوسی تهران با هدف نگهداری و جلوگیری از تخریب سنگ‌نگاره‌های تیمره شهرستان خمین برگزار شد و روند تشکیل پایگاه حفاظتی پژوهشی منطقه در دستور کار قرار گرفت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین با اشاره به اینکه در این نشست مباحث فنی و کارشناسی محوطه بررسی شد، افزود: ایجاد پایگاه ملی و ساختمان اداری به منظور امور ثبت آزمایشی محوطه در دستور کار شورای ایکوموس و وزارت میراث‌فرهنگی کشور قرار گرفت.

مشهدی با تاکید بر اینکه ثبت جهانی سنگ‌نگاره‌ها  و تشکیل یک پایگاه حفاظتی در منطقه ضروری است، افزود: در این محدوده امروزه بیش از هزاران سنگ‌نگاره از حیات اجتماعی انسان اولیه کشف‌ شده است که نشان‌دهنده قدمت این منطقه از یکسو و نشان‌دهنده تنوع در حیات اجتماعی انسان در این محدوده بوده است لذا هر اقدام برای حفاظت از این مجموعه عظیم تاریخی گامی ارزشمند در راستای حراست از هویت این ملت بزرگ به شمار می‌رود.

او یادآور شد: سنگ‌نگاره‌ها، میراث کهن پیشینیان به شمار می‌روند  ثبت جهانی سنگ نگاره‌های تیمره علاوه بر لزوم حفظ و حفاظت از این آثار ۴۰ هزار ساله، در رشد و توسعه گردشگری منطقه نقش بسزایی دارد.
 

انتهای پیام/

نظر شما