شناسهٔ خبر: 67809044 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

صادرات صنایع دستی زندانیان/حرفه آموزی و اشتغال در زندان

سخنگوی قوه قضاییه گفت: حرفه‌آموزی مقدماتی زمینه اشتغال بعدی را برای زندانیان فراهم می‌کند، تا بتوانند در جامعه پذیرفته شوند و امکان مسدود کردن جرم این افراد در آینده نیز فراهم شود.

صاحب‌خبر -

اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت اشتغال زندانیان و راهکار کاهش نرخ بازگشت به زندان گفت: ما معتقدیم که اگر زندانی را بدون یادگیری حرفه‌ای نگه داریم، پس از گذراندن دوران محکومیت، زمانی که زندانی که آزاد می‌شود از آنجایی که بدون شغل اند دوباره راه بازگشت به زندان برای شأن فراهم می‌شود چرا که محل کسب درآمدی ندارند.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که سازمان زندان‌ها به صورت جدی آن را دنبال می‌کند بحث اشتغال زندانیان است، که در این دوره نیز پیگیری‌های خوبی صورت گرفته و همچنین بخش‌های خصوصی با هدف کمک به اشتغال زندانیان فعال هستند.

جهانگیر با اشاره به اینکه در بدو ورود زندانی‌ها به زندان مشخص می‌شود که آیا زندانی حرفه خاصی را می‌داند یا خیر اظهار داشت: آن دسته از زندانیانی که صاحب شغل‌اند اگر حرفه‌ای را بلد هستند به عنوان اوستا کار شناخته می‌شوند و سایرین را برای یادگیری آموزش می‌دهند.در صورتی که حرفه‌ای نباشند حتماً باید اطلاع رسانی کرده و در یکی از حرفه‌هایی که مورد علاقه‌شان است شرکت کنند.

صادرات صنایع دستی زندانیان/حرفه آموزی و اشتغال در زندان

حرفه‌آموزی مقدماتی زمینه اشتغال بعدی را برای زندانیان فراهم می‌کند

سخنگوی قوه قضائیه گفت: با رایزنی‌هایی که از گذشته در بخش‌های خصوصی صورت گرفته است، کارگاه‌هایی در داخل زندان‌ها ایجاد شده‌اند که در حال حاضر توسعه پیدا کرده‌اند. بنیاد تعاون زندانیان نیز در این خصوص فعال است.

جهانگیر در این خصوص بیان کرد: به طور مثال کارگاه صنایع دستی ما در اصفهان در کشور نمونه است، حتی صنایع دستی تولید شده در این کارگاه‌ها به کشورهای خارجی نیز صادر می‌شود و این نشان دهنده این است که اگر به زندانی حرفه آموخته شود می‌تواند اشتغال پایدار پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان زندان‌ها برای اشتغال در بیرون زندان نیز تلاش می‌کند اظهار داشت: این تلاش عمدتاً باید توسط دولت و حاکمیت صورت بگیرد. یعنی اشتغال زندانیان در بیرون از زندان به دلیل اینکه این افراد سابقه دار حساب می‌شوند معمولاً مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد و حتی بخش‌های خصوصی نیز از اینکه یک فرد دارای سابقه زندان را بپذیرند، هراس دارند.

صادرات صنایع دستی زندانیان/حرفه آموزی و اشتغال در زندان

جهانگیر در ادامه گفت: ما باید تلاش کنیم برای زندانیانی که اصلاح شده و حرفه‌ای آموختند فضایی فراهم کنیم تا بتوانند در جامعه پذیرفته شوند و امکان مسدود کردن جرم این افراد در آینده نیز فراهم شود.

سخنگوی قوه قضائیه در پایان مطرح کرد: اگر ما این افراد را از جامعه دور کنیم ممکن است به دنیای جرم بازگردند. یکی از دلایل آمار بازگشت به زندان عدم پذیرش زندانیان در جامعه است. امیدواریم در این خصوص فرهنگ سازی شود، اگر شخصی اشتباه کند و به زندان برود برای همیشه از حقوق اجتماعی محروم شود لذا باید تلاش کنیم نگاه فرهنگی نسبت به زندانیان اصلاح شده و شرایط بهتری را برای آن‌ها فراهم کنیم.

نظر شما