شناسهٔ خبر: 67808442 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

در حاشیه راه اندازی قطار کانتینری ایران - چین

دو مسیر پیش روی پزشکیان؛ تجربه رکوردشکنی یا درس عبرت؟ +جزئیات

یادمان نمی رود که حسن روحانی، رئیس دولت موسوم به تدبیر و امید، در خرداد سال 94 گفته بود: «تحریم ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید، تا مسأله محیط زیست حل شود، تا اشتغال جوان ها حل شود، تا صنعت جامعه حل شود، تا آب خوردن مردم حل شود، تا منابع آبی زیاد شود، تا بانک های ما احیا شود».

صاحب‌خبر - گروه سیاسی جهان نيوز: به تازگی، طی مراسمی، قطار کانتینری دو سربار ایران- چین راه‌اندازی شد. اخیراً مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه  نیز در یک نشست خبری گفته است: « ... همین قطار دیروزی که از تهران به سمت چین راه افتاد - که یکی از مفاد قرارداد ۲۵ ساله ما بود - با چهار کشور (خود چین، ترکمنستان و قزاقستان و ایران) تعرفه هایش هماهنگ شد. ... یعنی این وارد قزاقستان می‌شود باید همان پولی را بدهد که وارد ترکمنستان می شود، همان پولی را بدهد که وارد ایران می‌شود. قطار از چین به ایران حدود ۷ روز پیش راه افتاد. ... حالا چینی‌ها هم اینجا هستند شاید زیاد هم دوست نداشته باشند ما تاکید کنیم، این قطار به سمت اروپا هم خواهد رفت».
 
اما چند نکته:
 
یک: امروز مشاهده می کنیم که دولت سیزدهم، بدون گره زدن اقتصاد و امور کشور به برجام، FATF و مانند آن، با کمک سایر کشورها در حال ایجاد یک «جاده ابریشم جدید» است و با ادامه همین روند، شرق عالم به غرب عالم وصل می شود و ایران اسلامی نقش تعیین کننده ای در آن دارد.
 
دو: همچنین روز یکشنبه، ایسنا به نقل از سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم از شکستن رکورد ۱۶ ساله سرمایه گذاری خارجی و رشد ۱۳ برابری سرمایه گذاری‌های معتبر به نسبت دولت گذشته خبر داد. وزیر اقتصاد به این موضوع هم اشاره کرد که آغاز به کار ۷۵۰ طرح با ارزش حدودی ۱۲ میلیارد دلار در طول دولت سیزدهم به غیر از پروژه‌های بزرگ نفتی با چین و روسیه، رسمیت یافتن بسته دوم مالی چین به صورت اهرمی و بازپرداخت اقساط معوقه ایران به بانک توسعه اسلامی که موجب شد تامین مالی ۱۱ پروژه استانی محقق شود، از دیگر اقدامات در حوزه سرمایه گذاری خارجی است.

 
این دستاوردها در حالی صورت گرفته که آمریکا از برجام خارج شده است و تحریم ها همچنان باقی است. برخی هم در مورد FATF به گونه ای سخن می گفتند که گویا بدون FATF مملکت قفل می شود. امروز در می یابیم که چه کسانی زبان دنیا را بهتر متوجه می شوند؟
 
یادمان نمی رود که حسن روحانی، رئیس دولت موسوم به تدبیر و امید، در خرداد سال 94 گفته بود: «تحریم ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید، تا مسأله محیط زیست حل شود، تا اشتغال جوان ها حل شود، تا صنعت جامعه حل شود، تا آب خوردن مردم حل شود، تا منابع آبی زیاد شود، تا بانک های ما احیا شود».
 
سه:
در هر صورت، آقای پزشکیان با دو تجربه روبرو است؛ تجربه ای که از فرصت ها و ظرفیت های بزرگ در داخل کشور و همچنین منطقه و نقاط مختلف دنیا استفاده می کند، منتظر غربی ها و آمریکا نمی ماند و طرفدار دیپلماسی عزتمندانه و مقتدرانه است و تجربه ای که بعضاً ابتدایی ترین نیازهای کشور مثل آب خوردن مردم را به تحریم و برجام و غرب گره می زند و به درس عبرت آیندگان تبدیل می شود.

چهار: هر چند که متأسفانه ترکیب اعضای شورای به اصطلاح راهبری دولت چهاردهم -که مسئولیت آن از سوی رئیس جمهور منتخب به محمد جواد ظریف سپرده شد- در مجموع نشان می دهد که برآیند تفکر این شورا نزدیک به دولت روحانی و در حقیقت، تفکرات غربگرایانه است و این نگرانی وجود دارد که برخی تجربه های تلخ گذشته، دوباره تکرار شود؛ اما به این موضوع هم باید اشاره کنیم که رئیس جمهور منتخب، از همان ابتدا پیام های خوبی به چین، روسیه و آمریکای لاتین داد که در مجموع، واقع بینانه و امیدوارکننده بود. انتظار می رود که در هنگام روی کار آمدن دولت چهاردهم و در مقام عمل هم این روابط مثبت و سازنده که در گذشته به دست آمده، حفظ و تقویت شود.

نظر شما